Du behöver träning nte bara som idrottare eller som rehab. Även gemene man mår bra av träning, det finns massor av hälsovinster med träning som inte passar in i dina snäva ramar.
Kort kan man säga att du blir bra på det du tränar på och om man ska fjällvandra med familjen en vecka och bära all packning så finns det verkligen fog för att just träna på att bära ryggsäck´. Vilken nivå man lägger det på är väldigt individuellt
Nu skrev jag faktiskt "för egen del", inte "för andras". Detta är alltså de för mig tänkbara motiven.
Rehab har det blivit ett par gånger, bl a efter en trafikolycka för fem år sen. Då handlade det bl a om att belasta en bäckenfraktur och att öva upp rumpmuskler som försvagats i olyckan. Eget nöje handlar det om mest idag, t ex löpning har jag knappt ens tänkt på som träning, även om jag inser att den bidrar till viktskontroll och kondition. Jag har förvisso hårdkört inför ett par halvmaror men det var ju bara kul, och på min bästa halvmara hade jag fan i mej kul hela tiden.
Att ajg kommit att styrketräna i större omfattning är ett resultat av min rehab; jag fann ett visst nöje i att kunna mäta framstegen och ville se hur mycket längre jag kunde nå med relativt enkla medel. Före olyckan tränade jag, utöver löpningen, inte alls, och bara ändå upp till 22 kg i Pyreneerna
Vad som är hälsosamt är förstås individuellt; jag läste just om en kvinna i min ålder som sänkt sitt övre blodtryck från 150 till 127 enbart genom promenader och förbättrad kost; särskilt mycket verkar inte behövas. Tycker man att viss träning är plågsam, tidsödande och tråkig ska rimligen den skadan subtraheras från den eventuella nyttan. Det kanske inte blir vinst utan förlust!
Motsvarande kan sägas om kosten. För mig är det nog tur att kött, fetmande kost och alkohol inte smakar mig längre, att jag inte behärskar någon avancerad matlagning (såser, gratänger etc.)
och att jag älskar grönsaker, frukt, bär, nötter, fröer, etc.
Detta med att bära en tung säck långa sträckor framställdes i det kommenterade inlägget som
en allmän rekommendation, något som skulle befria en från tvånget att rationalisera sin packning, dvs. från tankeverksamhet. Själv har jag inget emot det senare.
Att bära tre personers packning är ju inte precis det vanliga och kan knappast vara grund för allmänna rekommendationer. Jag går som sagt kanske två provpromenader på våren
och kan inte säga att de är något större nöje. De behöver nog bara vara ett par kilometer.