Klenisar

Du behöver träning nte bara som idrottare eller som rehab. Även gemene man mår bra av träning, det finns massor av hälsovinster med träning som inte passar in i dina snäva ramar.
Kort kan man säga att du blir bra på det du tränar på och om man ska fjällvandra med familjen en vecka och bära all packning så finns det verkligen fog för att just träna på att bära ryggsäck´. Vilken nivå man lägger det på är väldigt individuellt

Nu skrev jag faktiskt "för egen del", inte "för andras". Detta är alltså de för mig tänkbara motiven.
Rehab har det blivit ett par gånger, bl a efter en trafikolycka för fem år sen. Då handlade det bl a om att belasta en bäckenfraktur och att öva upp rumpmuskler som försvagats i olyckan. Eget nöje handlar det om mest idag, t ex löpning har jag knappt ens tänkt på som träning, även om jag inser att den bidrar till viktskontroll och kondition. Jag har förvisso hårdkört inför ett par halvmaror men det var ju bara kul, och på min bästa halvmara hade jag fan i mej kul hela tiden.
Att ajg kommit att styrketräna i större omfattning är ett resultat av min rehab; jag fann ett visst nöje i att kunna mäta framstegen och ville se hur mycket längre jag kunde nå med relativt enkla medel. Före olyckan tränade jag, utöver löpningen, inte alls, och bara ändå upp till 22 kg i Pyreneerna


Vad som är hälsosamt är förstås individuellt; jag läste just om en kvinna i min ålder som sänkt sitt övre blodtryck från 150 till 127 enbart genom promenader och förbättrad kost; särskilt mycket verkar inte behövas. Tycker man att viss träning är plågsam, tidsödande och tråkig ska rimligen den skadan subtraheras från den eventuella nyttan. Det kanske inte blir vinst utan förlust!

Motsvarande kan sägas om kosten. För mig är det nog tur att kött, fetmande kost och alkohol inte smakar mig längre, att jag inte behärskar någon avancerad matlagning (såser, gratänger etc.)
och att jag älskar grönsaker, frukt, bär, nötter, fröer, etc.

Detta med att bära en tung säck långa sträckor framställdes i det kommenterade inlägget som
en allmän rekommendation, något som skulle befria en från tvånget att rationalisera sin packning, dvs. från tankeverksamhet. Själv har jag inget emot det senare.

Att bära tre personers packning är ju inte precis det vanliga och kan knappast vara grund för allmänna rekommendationer. Jag går som sagt kanske två provpromenader på våren
och kan inte säga att de är något större nöje. De behöver nog bara vara ett par kilometer.
 
Man kan bara garva åt alla "gramjägare" som frenetiskt frågar hur man kan karva bort några futtiga gram. Jag kan förstå om man är gammal, sjuk eller har varit sjuk och känner sig klen, men annars, ska man kunna kalla sig för en friskus så tycker jag att man ska kunna bära en riktig packning med de saker som man behöver. Ska man ut på en riktig tur behöver man ta med sig "riktiga grejer". Light-packning är bara till för veklingar. Ok, jag kan hålla med om att man ska följa med utvecklingen, vissa saker förändras, blir lättare och bättre på samma gång. Men hallå, några gram hit eller dit!!??

Lite återgång här till trådstarten.
Om någon kallar mig friskus eller inte spelar väl liten roll, jag trodde det ordet mer eller mindre dött ut för 50 år sedan.

När det gäller min preferens för att bära lätt, så är jag på fjället och i skogen för att njuta och koppla av, vill jag lyfta tungt har jag nog på jobbet och på gymet.
Jag förstår dock gott om en eller annan kontorsnisse vill bära tungt när de väl kommer ut och får röra på sig litegrann.

Till viss del håller jag med om att "riktiga grejer" är väldigt skönt, därför balanserar min baspackvikt just på gränsen mellan lätt och ultralätt, det är lätt att gå lättare, men jag är också lite bekväm av mig.

Den största invändningen jag har mot hela detta resonemanget är biten med att det är så hysteriskt att spara futtiga gram.
Jag har själv sparat in ungefär halva vikten på en veckopackning från min debut i skog och mark.
Det verkar också som många per idag som inte bryr sig speciellt mycket om packningens vikt ligger på ca 25 kg för en veckotur.
Futtiga 13.000 g i sparad vikt kanske verkar löjligt för dig, men ökar njutningen på turen något enormt för mig.
Jag gillar att vara ute och tycker det är gott att andra också vill vara det, med 5 eller 50 kg på ryggen.
 
Men vilket problem... låt folk som hyvlar av skithuspappret göra det och vill man sova i en plastpåse och tycker att det är trevligt så varför inte? men det kan vara lite trevligt att ha med sig det man behöver.. minns en pappa med två barn på kungsleden för några år sedan som var tvungen att ta sig till "nästa stuga" trots att vädret var allt annat än bra om man sä säger.. dom barnen kommer att behöva terapi i framtiden.. säkerhet? lätt packning så kan man gå fort..hmm eller om man kör i 250 km/h till jobbet så minskar risken att köra på en älg pga av att man inte är exponerad för älgrisken lika länge som om man kör saktare.. vad vet jag mitt arma l...

Väldigt bra inlägg.. om du översätter det till engelska och lägger in det på något amerikanskt forum. Jag har inte stött på svenska vandrare som direkt offrat något på bekvämligheten för att de bär lätt. Säkert finns en och annan, men väldigt få.

Att det finns dåligt förberedda och utrustade människor med dålig kunskap om fjället är väl inget nytt, och faller definitivt inte under lättpackningens principer.

Ska du jämföra att lättpackare kan gå fort med trafik får du hellre jämföra med en bil med toppfart på 250 km/h och en lastbil med toppfart på 80.
Den snabbare är säkrare vid omkörning för det minskar tiden du måste köra i fel fil, du har också möjlighet att köra längre sträcka på en viss tid eller köra en given sträcka fortare om det behövs.
Dvs i fjällen kan du snabbt komma bort från farliga situationer, du kan komma till fasta lägerplatser/stugor fortare eller du kan gå längre en dag OM DU VILL.
Eller bara njuta av en skön och enkel tur gentemot en svettig och hård.
 
Jo, det är ju så enkelt och självklart vad man kan utläsa av ansiktsuttryck, eller läsa in. Varför skulle nån bry sig? Är det nån som ens ser er? Jag tror du ser med dina fördomar.

Visst händer det någon gång på kontinenten att folk undrar över min tunga packning. För 4 år sen övernattade jag Certescans-stugan (stugor är undantag, givetvis) i Katalonien. Där var en grupp från Mallorca, knappast några klenisar, för de gick rätt fort och tog dubbla etapper ibland, men var givetvis utrustade helt för stugor. När jag berättade att jag gick med tält undrade de hur mycket min packning vägde och jag sade att jag startat med 15 kg och de tittade på varandra, ¡quince kilos!, det kunde de tydligen inte tänka sig att bära. Det är väl bara en gång som någon förmanat, det var i Frankrike 1999, men då bar jag verkligen onödigt tungt, kanske 20 kg. Ni måste skicka hem tältet vid första tillfälle, det behövs inget tält när det finns stugor. Senare, på Arpont-stugan, inträffade tre grupper samtidigt och det var fullkomligt outhärdligt trångt och skränigt i sovsalen. Lyckligtvis kunde man tälta utanför och så blev det. Jag hade räknat med ett par tältnätter senare på turen, speceillt i Italien, men i Modane fick jag nån urinvägsinfektion och avbröt där.

Men jag har åtskilliga gånger fått kritiska eller undrande kommentarer om mina skor, som är rejäla vandringsskor, med fast sula, 9 hg paret. Alldeles för lätta.

Så du Peter Hackman kan berätta för mig att jag har fördomar. Att jag möjligtvis läst in och tolkat fel kan hända men jag tror du är en bra representant för de som har svårt att acceptera andra sanningar än de Du själv funnit vara norm.
Hoppas din urinvägsinfekttion du fick i Modane inte gjorde dig allt för deppad.
 
Så du Peter Hackman kan berätta för mig att jag har fördomar. Att jag möjligtvis läst in och tolkat fel kan hända men jag tror du är en bra representant för de som har svårt att acceptera andra sanningar än de Du själv funnit vara norm.
Hoppas din urinvägsinfekttion du fick i Modane inte gjorde dig allt för deppad.

Klart du har fördomar, alla psykiskt någorlunda friska människor har det. Om du hade rätt eller fel i din bedömning av de med lättare packning eller av Peter har jag dock ingen aning om. ;-)
 
Jag var på en tvåveckorstur i Västra Padjelanta i augusti. Vandrade ensam, hade tvåmanstunneltält av GT-variant (för att jag tycker om att ha gott om plats i sovdelen och i absiden), gummibåt, flytväst, paddel, kök modell tyngre (stora Trangian), tämligen omfattande reparationssats, sovsäck modell tyngre (syntet, 2 kg), ryggsäck modell tyngre (Berghaus Vulcan), mat för två veckor, böcker, o.s.v. Plus sedvanlig klädpackning.

Detta vägde 30,6 kg totalt. Har ingen aning om detta är mycket eller lite. Brukar egentligen aldrig fundera över min packning på det sättet - packar ned det som jag anser behövs och köper sällan något nytt för att få ett lättare alternativ om jag redan har en väl fungerande utrustningsdetalj.

/Mats
 
Jag var på en tvåveckorstur i Västra Padjelanta i augusti. Vandrade ensam, hade tvåmanstunneltält av GT-variant (för att jag tycker om att ha gott om plats i sovdelen och i absiden), gummibåt, flytväst, paddel, kök modell tyngre (stora Trangian), tämligen omfattande reparationssats, sovsäck modell tyngre (syntet, 2 kg), ryggsäck modell tyngre (Berghaus Vulcan), mat för två veckor, böcker, o.s.v. Plus sedvanlig klädpackning.

Detta vägde 30,6 kg totalt. Har ingen aning om detta är mycket eller lite. Brukar egentligen aldrig fundera över min packning på det sättet - packar ned det som jag anser behövs och köper sällan något nytt för att få ett lättare alternativ om jag redan har en väl fungerande utrustningsdetalj.

/Mats

Det låter som ganska lite med tanke på vilken utrustning du hade med dig och att du var ute 14 dagar. Jag gissar att mycket av din m at var torkad eller frystorkad.
Är du nöjd med att bära 30 kg så fungerar packningen, vill du få ner vikten är det relativt enkelt för dig att få ner den minst 5 kg genom lättare varianter av tält, sovsäck, kök och att byta ut böckerna mot häften med korsord eller sudoku om du har intresse av det.
Detta FYI, det är lov att bära så tungt eller lätt man vill!
 
... det är lov att bära så tungt eller lätt man vill!

Bra...! ;)

Nej, jag känner mig ganska nöjd med min packning. Har märkt att jag inte känner någon speciell skillnad mellan att bära 25 eller 30 kg, så jag har egentligen inget incitament att kapa vikter.

Tycker om rejält dimensionerade saker, vilket ju slår på vikten i dessa sammanhang. Planerar bl.a. att skaffa mig ett liggunderlag som är 80 x 200 cm, eftersom jag tycker att det är irriterande med de smala liggunderlag som finns.

/Mats
 
Bra...! ;)

Nej, jag känner mig ganska nöjd med min packning. Har märkt att jag inte känner någon speciell skillnad mellan att bära 25 eller 30 kg, så jag har egentligen inget incitament att kapa vikter.

Tycker om rejält dimensionerade saker, vilket ju slår på vikten i dessa sammanhang. Planerar bl.a. att skaffa mig ett liggunderlag som är 80 x 200 cm, eftersom jag tycker att det är irriterande med de smala liggunderlag som finns.

/Mats

Storlek på liggunderlaget är verkligen en av de få saker jag inte klarar dra ner på, har ett neoair på 196 x 63 cm. Älskar den extra bredden. Min största önskan är att de skulle börja göra de kortaste, 119 x 51 cm lika breda.
Under ben och fötter räcker det egentligen bra med ett tunt cellplast underlag.

Men jag drar gärna på de extra grammen för att få ett stort underlag att vräka mig på.
Var får du tag på 200 x 80 cm?
Jag hade tidigare ett underlag i ungefär den dimensionen som jag tiggt mig till på en byggarbetsplats. Det var en spillbit av ett isolerande lager de hade när de byggde en väg. Det hängde med många år på grund av att jag inte kunde hitta något som var brett nog annars.
 
Nej, jag känner mig ganska nöjd med min packning. Har märkt att jag inte känner någon speciell skillnad mellan att bära 25 eller 30 kg, så jag har egentligen inget incitament att kapa vikter.

Klart att det inte är någon större skillnad att gå från 30 till 25 kg - det är bara 17% i skillnad. Men att gå från 25 till 12 handlar om 52%...

PS. Jag vet att jag är ful när jag räknar på det sättet, men det blir tydligare så... DS.

PPS. Folk får gärna bära vad de vill för mig så länge som de klarar det och tycker att det är roligt. Men att anmärka på att jag bär hälften av vad många anser "normalt" tycker jag är onödigt. DDS.
 
PPS. Folk får gärna bära vad de vill för mig så länge som de klarar det och tycker att det är roligt. Men att anmärka på att jag bär hälften av vad många anser "normalt" tycker jag är onödigt. DDS.

Antar att du syftar på någon annan. Jag kan inte påminna mig om att jag har anmärkt på dina vikter.

/Mats