Jag gillar själv att promenera med tung ryggsäck som träningsform. Oavsett hur man anstränger sin kropp så anpassar den sig och ansträngningen blir lättare och lättare och därför är det dumt att endast bära sin ryggsäck ett par gånger om året.
Lättviktspackning handlar väl om att få en "lättare" fjällupplevelse och då borde träning vara ett viktigt komplement till viktminskning av packningen.
Jag vill slå ett slag för marklyft som är den överlägset bästa övningen för att stärka ben, bål och rygg.
Kör denna övning under ett års tid och jag lovar att känslan av packningen minskar med 5-10 kg.
Här demonstreras den av Susanna Kallur om ni inte vet hur den går till. Tekniken är viktig om man vill undvika skador.
http://www.youtube.com/watch?v=4ySpGUvZLJY
Mja, vad betyder "dum" - att man går miste om något? Alla? Eller bara du?
Jag bär packning inför sommarens resor kanske en eller två gånger, som längst 15 km - mest för att få in hållningen och känna att säcken sitter bra. Det är rätt tidsödande så frågan är förstås alltid om man kan använda tiden bättre. Jag brukar gå en solig dag på våren till någon av de vackraste platser jag vet och är otrevligt medveten om att det är fan så mycket roligare och vackrare att springa samma sträcka. Sen tror jag inte heller att det är
någon relevant förberedelse för en verklighet som innehåller stigningar kring 1000 höjdmeter dagligen.
Jag betvivlar faktiskt att sådan mer regelbunden "träning" skulle få min packning att kännas som 5 kg,
och skrymmet lär väl inte påverkas. Särskilt intressant är det ju inte heller, ty det finns ju så många andra motiv att hålla packningen lätt och kompakt.
Lite lustigt att det ska behöva upprepas, men det viktigaste är säkerheten på utsatta passager.
Där funderar jag faktiskt lite på madrassen. Min är en Ridgerest, väldigt skön att sova på. Men vare sig jag fäster
den lodrätt i sidan eller under säcken blir packningen väl bred - den bör ju inte vara bredare än jag själv.
Så jag har funderat på en viss uppblåsbar typ som tar mindre plats och kan placeras inne
i säcken. Glömt modellen, jag tror den väger 1 hg
mer. Men jag vet ju inte hur den är att sova på och sen är det ju punkteringsrisken.
Jag kände en gång på en
30kg-packning som någon skulle ha med till Jotunheimen och tänkte genast på några av den gångna sommarens etapper och undrade hur jag skulle klarat dem med en så vidlyftig börda. 30 kg är 45% av min kroppsvikt, så stor andel placerad ovanför midjan?
Och det näst viktigaste är det kroppsliga slitaget, leder och senfästen. 1999, vid nära 55 års ålder, fick jag besvär med en buktande disk och våldsamma ischiasattacker i Norge. Det skylldes på snedbelastning och då hade jag väl som mest 20 kg på ryggen. Naturligt att sikta på mindre, alltså.
Jag tränar en hel del, men som direkt förberedelse för vandring tror jag att gjort det en enda gång, efter min trafikolycka. Då handlade det om att
återvinna styrka i muskler som försvagats av olyckan, och att belasta
en fraktur. En läkare hade sagt att om tre månader skulle jag kunna gå utan smärta (olyckan var den 12/2 2008)
sen skulle det ta ett par månader att öva upp förtvinade muskler. Jag tyckte det var opraktiskt att vänta med det senare, varför ens låta dem förtvina? Min egentliga styrkeövning krävde inget annat redskap än en stol och ett par böcker; sex veckor efter olyckan kunde jag börja öva utan smärta. I början av maj gick jag 7-8 mil på Östgöta- och Sörmlandsleden, fyra dagar och läkaren hade rätt, jag gick verkligen utan smärta (min sjukgymnast skrattade när jag nämnde detta).
Min första etapp i Frankrike, den 18/6, började på 800 möh och steg till 2600; en sträcka var så snöhöljd att jag mötte folk som vänt; jag gav mig istället ut i extremt instabil terräng för att undvika snön. Och det gick.
Min PT betonar vikten av omväxling och han har hela tiden idéer om hur jag ska vässa övningarna och göra dem intressantare. Marklyft har han aldrig föreslagit ty han vet att jag inte äger någon skivstång och därtill hörande viktssatser - hur många gör det?
Och, som sagt, träna för att kunna bära onödigheter har jag aldrig förstått vitsen med. 15 kg räcker till 10 dagar i fjällen; inte en enda detalj är hemgjord, ryggsäcken har fullgott bälte och tältet har två väggar och golv.
Varför ska jag ens fundera på mer?