Klenisar

jag har blivit omvänd .. från att ha varit en hormonstinn alfahane som frustande under min tunga börda bara sett mina egna blytunga kängor under otaliga vandringar.. nu ska även jag bli en androgyn lättviktare som med vickande rumpa struttar fram i naturen iklädd pastellfärger och även jag skall ta mig rätten att döma profanum vulgus, för nu är man en "lättis"som passar på att vomera efter frukosten som bestod av en multivitamintablett allt för att hålla vikten nere.. någon som vet var det finns stringkalsonger i kevlar att köpa??

Tror du missuppfattat lite.. klart att vi lättviktare inte är androgyna struttare, men feta latmaskar som knappt orkar baxa upp tvåkilospackningen på ryggen! :p
 
Det finns olika folk som gillar olika sätt att färdas i vildmarken. en del går med lätt ryggsäck, mellan och sist tungbärarna.

Själv har jag varit en tungbärare med ryggan på 35-40 på fjällvandring.
nu blir det en något som helst mellan tung modell på ryggan.
Gillar ha nått gott första dagen.
 
Det finns olika folk som gillar olika sätt att färdas i vildmarken. en del går med lätt ryggsäck, mellan och sist tungbärarna.

Själv har jag varit en tungbärare med ryggan på 35-40 på fjällvandring.
nu blir det en något som helst mellan tung modell på ryggan.
Gillar ha nått gott första dagen.

Lite lyx vill man ju gärna ha, hur mycket är ju upp till var och en och vad som är lyxigt på tur beror ju också på personlig smak, erfarenhet, vikt man är villig att bära samt flera andra faktorer.

Att säga att någon är klen för att de föredrar att bära lite eller att någon är onödigt nedlastad för att de föredrar att bära tungt är ju väldigt okonstruktivt, men jag kommer alltid att glädja mig åt att ge tips åt den som gärna vill bära lite lättare.
Jag säger inte att lätt är rätt, utom för den som valt det.
Däremot är mindre vikt i packningen alltid lättare! ;-)
 
27 sidor om detta. Hur svårt kan det vara?

Välj vilken standard du vill ha på din vandring. Försök sedan minska ner vikten så mycket som möjligt utan att kompromissa med den standarden. För den som föredrar tung packning kan man altid stoppa på sig lite sten.

Själv har jag 6 kg baspackning på en sommartur om jag vill sova på marken. Men hängmatta blir det lite tyngre.
 
Vad de flesta inte verkar förstå att lättvikt är ju inget eget självändamål, utan en metod för att kunna orka få med sig det som man vill ha med sig, vare sig det är bergsklättringsutrustning, foto/film utrustning, jaktutrustning eller något annat.
Lätt, medel eller tung utrustning är inga skyttegravar för att bekämpa varandra från, utan olika filosofier att lösa i stort sätt samma praktiska funktionsproblem.
go tur
 
Lite lyx vill man ju gärna ha, hur mycket är ju upp till var och en och vad som är lyxigt på tur beror ju också på personlig smak, erfarenhet, vikt man är villig att bära samt flera andra faktorer.

Att säga att någon är klen för att de föredrar att bära lite eller att någon är onödigt nedlastad för att de föredrar att bära tungt är ju väldigt okonstruktivt, men jag kommer alltid att glädja mig åt att ge tips åt den som gärna vill bära lite lättare.
Jag säger inte att lätt är rätt, utom för den som valt det.
Däremot är mindre vikt i packningen alltid lättare! ;-)

Jag tycker inte det finns några som är klena, utan jag tycker det finns olika typer som går efter sin förmåga o ork .
själv är man en lyxlirare första dagen.
ibland undrar man varför det ska vara tävling i allt nu mera?
Har till mål nästa sommar gå ner på min packning till 12-15 kg allt som allt.
tycker det är bra att det finns olika alternativ när det gäller hur mycket ryggan ska väga.
 
Klenisar är väl de som inte orkar lägga ifrån sig ifånen,paden eller laptoppen och ta p sig vandringsdojjorna. Låg vikt eler hög; är man ute i naturen överhuvudtaget är man en friskis. Eller?
 
Jag tycker inte det finns några som är klena, utan jag tycker det finns olika typer som går efter sin förmåga o ork .
själv är man en lyxlirare första dagen.
ibland undrar man varför det ska vara tävling i allt nu mera?
Har till mål nästa sommar gå ner på min packning till 12-15 kg allt som allt.
tycker det är bra att det finns olika alternativ när det gäller hur mycket ryggan ska väga.

Ursäkta jag var lite otydlig, den första delen av mitt inlägg var kommentar till dig, andra halvan var lite mer allmän kommentar riktad till alla, men speciellt till de som tycker sig ha funnit en orubblig sanning, oavsett vilken vikt de har på ryggen.

Skulle kanske ha skrivit det i två skilda inlägg för att undvika missförstånd.