Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Klenisar
- Trådstartare 1
- Start datum
Klart att det inte är någon större skillnad att gå från 30 till 25 kg - det är bara 17% i skillnad. Men att gå från 25 till 12 handlar om 52%...
PS. Jag vet att jag är ful när jag räknar på det sättet, men det blir tydligare så... DS.
PPS. Folk får gärna bära vad de vill för mig så länge som de klarar det och tycker att det är roligt. Men att anmärka på att jag bär hälften av vad många anser "normalt" tycker jag är onödigt. DDS.
Att räkna i % är ju definitivt att tydliggöra viktskillnaden på ett bra sätt.
Om man tycker det är värt att bära lite mindre eller inte är ju helt upp till var och en, men jag kommer fortsätta att ge råd om enkla, mer eller mindre billiga sätt att lätta sin packning.
Jag lämnar upp till var och en att klaga på, tacka för eller ignorera dessa tips. Det finns ju förhoppningsvis flera som läser dessa inlägg också, och kanske någon blir intresserad av att lätta sin börda eller någon nybörjare som väljer att satsa på att skaffa en lätt packning från början.
Vad som är normalt är väl numera allt svårare att säga, men en traditionell packning med en veckas förnödenheter väger väl i trakten runt 25 kg för en solopackning, men idag är väl i stort sett ett normalt intervall allt mellan 10-30 kg. Att prata om normal packvikt är ju lika meningslöst som att säga att det är normalt att väga en viss vikt själv.
Det beror självklart på vad ens egna mål och ambitioner är.
Tack för tipset!
Varför mäta klent bara i vikt! Kan vi inte säga att de som inte går 50 km per dag är klenisar?! Eller varför inte 100 km. Alla njuter vi av olika saker när vi är i fjällen!
Har inget emot att bli kallad klen om jag måste gå 100 km per dag med 40 kg packning för att slippa det smeknamnet. ;-)
Antar att du syftar på någon annan. Jag kan inte påminna mig om att jag har anmärkt på dina vikter.
/Mats
Det var inte menat till dig utan till tungpackartalibanerna som finns där ute...
Vad som är normalt är väl numera allt svårare att säga, men en traditionell packning med en veckas förnödenheter väger väl i trakten runt 25 kg för en solopackning, men idag är väl i stort sett ett normalt intervall allt mellan 10-30 kg.
Då får jag väl anses vara lättpackare eftersom jag startar en veckas solotur med 12-15 kg utan att göra avkall på vare sig säkerhet eller komfort. När jag senast lyckades få med mig frugan ut på en veckas tälttur hade vi tillsammans 26 kg och då vägde hennes ryggsäck 2,5 kg tom...
På ripjakt: 32 kg varav drygt 6 kg är vapen och ammunition, bra extra dagturssäck, ingen frystorkad mat och lite extra allt på alla håll och kanter. Bär tungt första och sista dagen. Har gått en tur i Sarek på åtta dagar med 32 kg varje dag och det var slitigt. 22 kg känns rent lätt däremot.
Ni som packar tungt, hur gör ni? Vad har ni med er som gör att packningen väger så tungt?
Då får jag väl anses vara lättpackare eftersom jag startar en veckas solotur med 12-15 kg utan att göra avkall på vare sig säkerhet eller komfort. När jag senast lyckades få med mig frugan ut på en veckas tälttur hade vi tillsammans 26 kg och då vägde hennes ryggsäck 2,5 kg tom...
Jag har ungefär samma startvikt, och varje gång jag nämner det brukar det alltid komma en kommentar i stil med: kul att ligga och sova i en ica-kasse och äta potatismospulver en hel vecka.
Jag har det dock väldigt fint och skönt och äter gott, men det är bara att konstatera att vissa vet det redan och vissa andra går det aldrig att övertyga om det.
Ingen ide att tro att konsensus ska uppnås, men om alla var överens skulle ju diskussionerna här bli våldsamt tråkiga! ;-)
Då får jag väl anses vara lättpackare eftersom jag startar en veckas solotur med 12-15 kg utan att göra avkall på vare sig säkerhet eller komfort...
Med den startvikten totalt ligger du nog nära gränsen mellan lätt och ultralätt packning.
Lätt: under 9,1 kg
Ultralätt: under 4,5 kg
Superultralätt: under 2,3 kg
Extremt ultralätt: under 1,4 kg
Källa Wikipedia, engelsk version, egen översättning.
Lätt packning är fortsatt komfortabel, ultralätt går fortfarande få komfortmässigt oförändrat, men för att få packningen super- eller extremt ultralätt har jag svårt att se att det inte skulle påverka komforten, men nya material och tekniker samt prylar med fler funktioner gör att möjligheterna att få en allt lättare packning med bibehållen komfort och säkerhet ökar.
Jag hoppas att jag om 10-15 år börjar närma mig superultralätt packning och fortsatt tycker att jag har det lyxigt när jag är på tur.
jag har blivit omvänd .. från att ha varit en hormonstinn alfahane som frustande under min tunga börda bara sett mina egna blytunga kängor under otaliga vandringar.. nu ska även jag bli en androgyn lättviktare som med vickande rumpa struttar fram i naturen iklädd pastellfärger och även jag skall ta mig rätten att döma profanum vulgus, för nu är man en "lättis"som passar på att vomera efter frukosten som bestod av en multivitamintablett allt för att hålla vikten nere.. någon som vet var det finns stringkalsonger i kevlar att köpa??
På den dieten kan du köra lätt d v s filsinglöst, Balettshoppen har dina pastellfärgade thights!
Christer L kan säkert sy din pastellfärgade suspensoar.
go tur
Christer L kan säkert sy din pastellfärgade suspensoar.
go tur
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg