Jämställdhet i friluftslivet?

Det kanske de har, men de sitter inte i riksdagen. Vi pratade om ett riksdagsparti tror jag bestämt.

Vi talade om både organisationer, som ns, och riksdagspartier.

Några saker som utmärker argumentationen hos de som inte tycker att alla människor är lika värda är att de först och främst vill få bort DO, vilket är ganska naturligt eftersom DO utgör ett stort hinder om man vill motverka jämställdhet och lika värde. Genomgående används också exempel på svårigheter med att praktiskt implementera jämställdhet, som det med brandmännen, och utifrån dessa exempel argumenteras för att allt jämställdhetsarbete bör läggas ner, vilket naturligtvis är helt befängt. Iden om alla människors lika värde och rättigheter är okränkbar och allt arbete för att uppnå detta måste alltid fortsätta även om det är komplicerat och tar tid. Men som sagt jag hoppas inte att det var så du tänkte.

”Visa vart det står i partiprogrammet” är ett annat favoritargument hos de som motverkar jämställdhet. Du knappast påstå att synen på homosexuella inom KD och SD är jämställd och genomsyras av allas lika värde oavsett vad som står i deras partiprogram. Det är bara att titta på hur partierna röstat historiskt i hbt-frågor, tidigare partiprogram, hur partierna arbetar på lokalnivå (ex ständiga försök att stoppa pride) och uttalanden som framstående partirepresentanter gör i tid och otid, ex som att jämföra homosexuella med pedofili och tidelag.

Kan noteras att händelser den senaste tiden tydligt visar på att det i princip kan stå vad som helst i ett partiprogram, dvs hur partiet vill att allmänheten ska se på partiet, inte vad partiet egentligen står eller har stått för.

När det gäller ns syn på alla människors lika värde hoppas jag att du inte behöver exempel.
 
Vi talade om både organisationer, som ns, och riksdagspartier.

Några saker som utmärker argumentationen hos de som inte tycker att alla människor är lika värda är att de först och främst vill få bort DO, vilket är ganska naturligt eftersom DO utgör ett stort hinder om man vill motverka jämställdhet och lika värde. Genomgående används också exempel på svårigheter med att praktiskt implementera jämställdhet, som det med brandmännen, och utifrån dessa exempel argumenteras för att allt jämställdhetsarbete bör läggas ner, vilket naturligtvis är helt befängt. Iden om alla människors lika värde och rättigheter är okränkbar och allt arbete för att uppnå detta måste alltid fortsätta även om det är komplicerat och tar tid. Men som sagt jag hoppas inte att det var så du tänkte.

”Visa vart det står i partiprogrammet” är ett annat favoritargument hos de som motverkar jämställdhet. Du knappast påstå att synen på homosexuella inom KD och SD är jämställd och genomsyras av allas lika värde oavsett vad som står i deras partiprogram. Det är bara att titta på hur partierna röstat historiskt i hbt-frågor, tidigare partiprogram, hur partierna arbetar på lokalnivå (ex ständiga försök att stoppa pride) och uttalanden som framstående partirepresentanter gör i tid och otid, ex som att jämföra homosexuella med pedofili och tidelag.

Kan noteras att händelser den senaste tiden tydligt visar på att det i princip kan stå vad som helst i ett partiprogram, dvs hur partiet vill att allmänheten ska se på partiet, inte vad partiet egentligen står eller har stått för.

När det gäller ns syn på alla människors lika värde hoppas jag att du inte behöver exempel.

Jag vet knappt vad ns är, men jag ser att du alltså pratar enbart om dina egna åsikter - att påstå att det finns riksdagspartier (det var dina ord) som har dessa åsikter är inget annat än en osanning.

Dina personliga åsikter är dock något helt annat.

Och att hävda mitt krav på saklighet som ett motargument är ju helt befängt. Snudd på komiskt.


Jag tycker förövrigt att DO är en vansinnig instans när den ger pengar till någon som vägrar skaka hand med kvinnor. Jag anser att den som ger pengar till någon som anser att kvinnor är smutsiga är helt blåst.
Är det mig det är fel på då anser du?


Här är min favoritartikel om tillsåndet i Sverige idag. Jag tycker att alla bör läsa den. Två gånger. Långsamt.
Måste en svensklärare kunna svenska? Nix! Det är ett kränkande krav...
DO har stor skuld i en skola i förfall.

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/forst-krankt-vinner
 
Eftersom diskussionen blev en aning allmänpolitisk och full av lång läsning har jag inte ögnat igenom hela tråden. Vill dock komma med en åsikt:

Enligt min erfarenhet är friluftsliv mansdominerat, dvs. att merparten är män och ofta ensamma sådana. Tjejevents kanske är ett sätt att:
1: Locka fler kvinnor in i gamet med en kommersiell baktanke.
2: Locka in fler kvinnor för att tillfredsställa männens okulära och sociala behov genom att öka fraktionen kvinnor i friluftslivet.
3: För att tjejerna i indoptrineringsögonblicket ska ha en känska av att slippa motivet bakom punkt (2).
4: För att förhindra att männen kan förhindra upphandlingar kopplade till motivet i punkt (1).
5: För att de ofta lite strandraggiga och manliga instruktörerna och entrepenörerna ska dra nytta av punkt (1-5).
 
Eftersom diskussionen blev en aning allmänpolitisk och full av lång läsning har jag inte ögnat igenom hela tråden. Vill dock komma med en åsikt:

Enligt min erfarenhet är friluftsliv mansdominerat, dvs. att merparten är män och ofta ensamma sådana. Tjejevents kanske är ett sätt att:
1: Locka fler kvinnor in i gamet med en kommersiell baktanke.
2: Locka in fler kvinnor för att tillfredsställa männens okulära och sociala behov genom att öka fraktionen kvinnor i friluftslivet.
3: För att tjejerna i indoptrineringsögonblicket ska ha en känska av att slippa motivet bakom punkt (2).
4: För att förhindra att männen kan förhindra upphandlingar kopplade till motivet i punkt (1).
5: För att de ofta lite strandraggiga och manliga instruktörerna och entrepenörerna ska dra nytta av punkt (1-5).

VAD GÖR DU! Ta bort ta bort... Det är ju sanningen...

Fantastiskt bra lista! Skönt cirkelresonemang på punkt 5 också!

OnTopic:
Har inte orkat läsa allt som står, men både GGH och BimboBikers har sett till att det finns lite mer tjejer i två extremt mansdominerade områden. För er som tror något annat skulle varit med på instruktörsseminariet på SKF den här helgen. det var väl 45 deltagare och jag tror det var 4 tjejer... GGH satsar internt på att auktorisera fler tjejer till klippinstruktörer vilket är grymt! med lite tur så blir det mer och mer jämnt under de närmsta åren utan att ändra på några normer...
 
Faktiskt. Buuuuhuuuuhuuu, jag får inte vara med i en klubb, snyft snyft. Jämställdhet idag i Svedala existerar enkom på papperet på vissa instutitioner. Get over it.

Det var knappast därför jag väckte frågan! Frågan var om det fanns ett reellt skäl dvs om tjejer inte skulle känna sig välkomna annars. Hittills har ingen svarat entydigt "ja jag känner så" på den frågan. Då får vi väl dra slutsatsen att friluftsmiljöerna är hyfsat jämställda (lika rättigheter o skyldigheter). Hade många kvinnor här givit uttryck för att inte vara välkomna på sitt sätt, tycker jag inte lösningen är reservat, utan att vi som dominerar aktiviteten blir mer toleranta och välkomnande. Fast nu verkar det problemet dessbättre vara litet.
Antagligen har en hel del av tjejsatsningar vi ser i samhället kommersiella intressen. Kan man få en kundgrupp att känna sig speciell konsumerar de mera (tjejvasa och tjejkväll på stan). Om man som organisation gör tjejsatsningar finns det bidragspengar och gratis marknadsföring att hämta.

Intressant att du lite ironiskt tar upp detta med uteslutande ur grupper pga kön. Om du läst på lite historia om jämställdhetskampen, skulle du nog inte använda fullt så mycket förlöjligande (härskarteknik). Det bärande var just att det fanns en del grupper, yrken och föreningar kvinnor var uteslutna ifrån. Med rätta krävdes öppna dörrar. Ingen skulle uteslutas pga kön. Alla är individer. Och sedan 70-80-talet finns knappast några stängda dörrar för kvinnor, utom möjligen vissa frimurare och liknande. Men som vanligt överträffas människans historielöshet endast av hennes dumhet. Så nu gör vi separata grupper där människor återigen utesluts pga kön. Vi går som vanligt i cirklar!

Only two things are infinite, universe and human stupidity. And I'm not sure about the former. A. Einstein.
 
Det var knappast därför jag väckte frågan! Frågan var om det fanns ett reellt skäl dvs om tjejer inte skulle känna sig välkomna annars. Hittills har ingen svarat entydigt "ja jag känner så" på den frågan. Då får vi väl dra slutsatsen att friluftsmiljöerna är hyfsat jämställda (lika rättigheter o skyldigheter).

Eller så är det så att de tjejer som hänger på detta rätt mansdominerade forum också är tjejerna som inte ser det som ett problem att ge sig in i mansdominerade sporter. Kanske inte helt lämpligt att dra långtgående slutsatser utifrån vad som sagts och inte sagts i en forumtråd.
 
Eller så är det så att de tjejer som hänger på detta rätt mansdominerade forum också är tjejerna som inte ser det som ett problem att ge sig in i mansdominerade sporter. Kanske inte helt lämpligt att dra långtgående slutsatser utifrån vad som sagts och inte sagts i en forumtråd.
Tack Ayrin - tänkte just skriva något åt det hållet. Vi har det imponerande statistiska underlaget av 5 (fem) tjejer med tveksam representativitet, som uttalat sig i tråden ;).
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg