Om nu språkprov och fysik hade hade varit polisens absolut främsta egenskaper hade jag tyckt att det var ett problem, men jag tycker att det kanske finns andra egenskaper hos en polis som är viktiga och att man ibland får tulla på kraven på ut fysik ibland för att få en bättre och jämnare könsfördelning.
Sen får man naturligtvis fundera på hur man väljer ut personer för ett yrke, vad är egentligen de viktigaste egenskaperna? Är kvinnor lika starka som män, oftast inte - då är det kanske fel sätt att välja ut personer med devisen starkast vinner... Naturligtvis bör det finnas en miniminivå som man måste klara av, det får inte bli löjligt åt andra hållet!
På polisens hemsida står det att kraven är lite olika mellan kvinnor och män på fysikdelen och för mig så verkar det ju inte speciellt konstigt.
http://www.polisen.se/sv/Bli-polis/Bli-polis/Ansokan--krav/Vad-hander-efter-ansokan/Fysiska-prov/
Men nu vet jag inte detaljerna på det specifika urval som nämns i länken ovan. Men om nån är duktig i fysik men får ett sämre resultat i psykologintervjun, så är det ju inte självklart att fysiken värderas högre.