Jämställdhet i friluftslivet?

"jo, jag föredrar att fjällvandra/cykla/paddla/klättra endast med tjejer därför att...".

Jo, jag föredrar att ibland flugfiska bara "med grabbarna". Därmed absolut inte sagt att jag generellt har något emot att flugfiska med vänner av båda könen. Men, som sagt, ibland kan det vara trevligt att "bara vara grabbar"

Känner ni andra aldrig så??

@Graylingman, absolut! Ibland är det skönt att göra något med "grabbgänget". Men för mig handlar det om att göra något med mina gamla vänner som jag känt länge och väl då. Det skulle bli lika "fel" om det kom in en ny kille istället för en tjej. Inte kan väl jag vara ensam om att ha denna syn på "grabbgänget"?

Vad det gäller badhusfrågan har jag samma inställning som Anders Villumsen. Om ett kommersiellt badhus anser sig kunna tjäna pengar på en "tjejkväll" så ska det stå dem fritt att anordna en sådan men kommunala badhus skall inte ägna sig åt sådan verksamhet. Ett problem som uppstår då är gränsdragningen. Vem ska få ha rätt till en "egen badtid"? Det finns många olika kulturer och grupper i dagens svenska samhälle, ett par av dessa kommer inte överens med de andra så var ska gränsen dras?

Återigen: vi kanske skall välja våra krig? Jag har svårt att tycka att principen är viktigare än avsikten med den. Vi får nog leva med att gränsen får dras från fall till fall (och var och en får göra sin egen värdering).

1. För min del är valet mellan minskad drunkningsfrekvens bland invandrartjejer och perfekt genomförd princip om 100% könsblandad tid på badhus enkelt.

2. I mitt eget liv är jag så "gender blind" att jag inte ens kan svara på Anders fråga, för jag minns inte om mina olika vänkretsar består av killar, tjejer eller blandat. Men om fler tjejer börjar klättra genom att det finns kvinnliga klättrarnätverk, så vad exakt är den stora skadan?

(...) Finns det ett behov för separatistiska grupper i friluftsammanhang så beror det på något (...) Det känns lite väl magstarkt att i stället för att låta dem ha en tjejgrupp helt sonika be dem förändra hela samhället innan de börjar klättra.
Tänker ungefär som du.

Det är bara det att det ofta leder väldigt illa.
Varför kan man inte ha organiserade simlektioner för invandrarkvinnor, betalade som om de vore vilken grupp som helst? Varför kan de inte göra detta?

Här är ett annat exempel på hur det står till i det gamla svedala:
-De här männen som sökt till polisutbildningen har varit bättre än kvinnorna på både språkprov och fysiska tester, ändå är det kvinnor som antagits, säger Clarence Crafoord, vid den ideella organisationen Centrum För Rättvisa som nu stämt Rikspolisstyrelsen inför Stockhoms tingsrätt.

Ungefär 650 personer utbildas årligen till poliser, men tio gånger så många - cirka 6.500 - söker till antagningsomgångarna höst och vår. Och här anser Centrum För Rättvisa att en omfattande diskriminering skett av manliga sökande.

http://svt.se/2.22620/1.2601302/man_som_skulle_bli_poliser_stammer_rps&from=rss?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Svtse-Inrikesnyheter+%28svt.se+-+Inrikesnyheter%29

Vi är alltså, i Sverige idag, beredda att kvotera in sämre poliser. Helt fantastiskt. Man blir nästan stum över idiotin.

Nånting har gått fel, och antagligen började dessa saker med små, oskyldiga "struntsaker".

Ps. förövrigt så drar jag gärna ut med grabbarna. Brukar vara trevligt. Vi har dock ingen organiserad förening...

...
1. För min del är valet mellan minskad drunkningsfrekvens bland invandrartjejer och perfekt genomförd princip om 100% könsblandad tid på badhus enkelt.

2. I mitt eget liv är jag så "gender blind" att jag inte ens kan svara på Anders fråga, för jag minns inte om mina olika vänkretsar består av killar, tjejer eller blandat. Men om fler tjejer börjar klättra genom att det finns kvinnliga klättrarnätverk, så vad exakt är den stora skadan?

1. Om vi värnar om deras hälsa borde vi lära dem flyga istället för simma!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?ProgramID=1316&Artikel=965109

2. Om det faktiskt finns ett reellt problem som kvinnor upplever är det något som bör göras något åt. Om det inte finns ett riktigt problem utan bara "Känns roligare"så är det lika tidsenligt som Phileas Foggs herrklubb. Man tappar iaf all trovärdighet om man samtidigt kritiserar organisationer som utesluter kvinnor i vad mån de fortfarande finns. Och sen menar jag inte kompisgäng utan organiserat friluftsliv.

jag har aldrig tänkt på att isklättring skulle var en speciell killgrej eller att sy skall var en tjejgrej i min omgivning är det vanligare att killarna syr än tjejerna och alla klättertjejer jag känner klättrar is. och en tjejklassiker ordnas nog för att det är en bra målgrupp att tjäna pengar på. skulle distanserna var längre så skulle det vara mindre folk med och då skulle de tjäna mindre pengar. och alla vet att tjejer är minst om inte bättre på att hålla på länge.

Sakupplysning: Girls Get Higher är ingen förening för alpinisttjejer. Det är ett nätverk för klättertjejer.

Ok, men av vilken anledning har ni detta nätverk? Det finns ju ganska gott om tjejer som klättrar, fast få i alpinism och is. Av svenskar som åker med UCPA på klätterkurs är tydligen flest kvinnor, enligt klätterinstruktören jag hade. Har klättrande kvinnor svårt att nå varandra? Blir ni illa bemötta av manliga klättrare på andra forum? Eller är det bara roligare utan killar?

Här är ett annat exempel på hur det står till i det gamla svedala:
-De här männen som sökt till polisutbildningen har varit bättre än kvinnorna på både språkprov och fysiska tester, ändå är det kvinnor som antagits, säger Clarence Crafoord, vid den ideella organisationen Centrum För Rättvisa som nu stämt Rikspolisstyrelsen inför Stockhoms tingsrätt.

Ungefär 650 personer utbildas årligen till poliser, men tio gånger så många - cirka 6.500 - söker till antagningsomgångarna höst och vår. Och här anser Centrum För Rättvisa att en omfattande diskriminering skett av manliga sökande.

http://svt.se/2.22620/1.2601302/man_som_skulle_bli_poliser_stammer_rps&from=rss?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Svtse-Inrikesnyheter+%28svt.se+-+Inrikesnyheter%29

Vi är alltså, i Sverige idag, beredda att kvotera in sämre poliser. Helt fantastiskt. Man blir nästan stum över idiotin.

Nånting har gått fel, och antagligen började dessa saker med små, oskyldiga "struntsaker".

...

Om nu språkprov och fysik hade hade varit polisens absolut främsta egenskaper hade jag tyckt att det var ett problem, men jag tycker att det kanske finns andra egenskaper hos en polis som är viktiga och att man ibland får tulla på kraven på ut fysik ibland för att få en bättre och jämnare könsfördelning.

Sen får man naturligtvis fundera på hur man väljer ut personer för ett yrke, vad är egentligen de viktigaste egenskaperna? Är kvinnor lika starka som män, oftast inte - då är det kanske fel sätt att välja ut personer med devisen starkast vinner... Naturligtvis bör det finnas en miniminivå som man måste klara av, det får inte bli löjligt åt andra hållet!

På polisens hemsida står det att kraven är lite olika mellan kvinnor och män på fysikdelen och för mig så verkar det ju inte speciellt konstigt.
http://www.polisen.se/sv/Bli-polis/Bli-polis/Ansokan--krav/Vad-hander-efter-ansokan/Fysiska-prov/

Men nu vet jag inte detaljerna på det specifika urval som nämns i länken ovan. Men om nån är duktig i fysik men får ett sämre resultat i psykologintervjun, så är det ju inte självklart att fysiken värderas högre.

Senast ändrad:
Om nu språkprov och fysik hade hade varit polisens absolut främsta egenskaper hade jag tyckt att det var ett problem, men jag tycker att det kanske finns andra egenskaper hos en polis som är viktiga och att man ibland får tulla på kraven på ut fysik ibland för att få en bättre och jämnare könsfördelning.

Sen får man naturligtvis fundera på hur man väljer ut personer för ett yrke, vad är egentligen de viktigaste egenskaperna? Är kvinnor lika starka som män, oftast inte - då är det kanske fel sätt att välja ut personer med devisen starkast vinner... Naturligtvis bör det finnas en miniminivå som man måste klara av, det får inte bli löjligt åt andra hållet!

På polisens hemsida står det att kraven är lite olika mellan kvinnor och män på fysikdelen och för mig så verkar det ju inte speciellt konstigt.
http://www.polisen.se/sv/Bli-polis/Bli-polis/Ansokan--krav/Vad-hander-efter-ansokan/Fysiska-prov/

Men nu vet jag inte detaljerna på det specifika urval som nämns i länken ovan. Men om nån är duktig i fysik men får ett sämre resultat i psykologintervjun, så är det ju inte självklart att fysiken värderas högre.

Jag tycker det är absurt, och skapar kanske en poliskår som får en stämpel av "kvoteringspoliser", dvs - när det blir utryckning och det kommer kvinnliga poliser så tas de inte på allvar av "buset".

...men vi får avvakta och se hur denna anmälan landar. Vill vi ha samma tänk med brandmän? Som jag länkade till tidigare så ville södertörn helst anställa kvinnor och invandrare. Sitter jag i ett brinnande hus så ser jag helst att brandmannen/kvinnan inte är inkvoterad utan där för att han eller hon helt enkelt är bäst.

Kvotering är till största delen skräp. Helt enkelt.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg