Jämställdhet i friluftslivet?

Det du inte själv känner dig träffad av har en tendens att falla utanför ditt synfält. Efter många års periodiska inhopp som lärare på Arkitektskolan i Lund - där tjejer faktiskt är i majoritet - konfronterades jag med följande replik, yttrad av en av årskullens starkaste elever:
"Vad bra att du kommer hit, vi behöver kvinnliga förebilder."
Jag blev helt förstummad, och inte så lite förbannad. Var det bara därför de ville ha mig? Varför skulle mina manliga kollegor vara sämre "förebilder" - om man nu behöver några? På vilket sätt skiljer sig den arkitektur jag åstadkommer från deras?
Hade jag haft anlag för principrytteri hade jag bett dem dra åt h...e och vänt på klacken.

Men då inställde sig eftertanken. Har de verkligen bara manliga lärare? Om så - varför är inte det ok? Upplever de sig annorlunda behandlade? Står de främmande inför de rådande värderingarna? Vill de - svåra tanke - söka efter andra kvaliteter i arkitekturen, än de som tas för självklara på skolan???
Det blev en ganska vettig och mycket intressant diskussion, där bägge sidorna nog lärde sig ett och annat. Själv krävde jag dock, som villkor för att fortsätta komma till ritsalen, en övertygande förklaring till varför de skulle vilja ha mig som lärare, även om jag vore kille ;).

Detta är inga problem som lämpar sig för enkla svar. Som förhoppningsvis framgått är jag starkt allergisk mot allt som luktar reservat och särartstänkande. Jag ser alla de risker och märkliga bieffekter, som Anders påpekar. Men jag försöker klara av att hålla fler än en tanke i huvudet samtidigt. Ställd inför det konkreta fallet, tycker jag det är min plikt att åtminstone försöka analysera, om inte mina principiella ställningstaganden riskerar att bli kontraproduktiva i just detta fall.

Som flera andra påpekat, är själva förekomsten av spontant uppkommande tjejnätverk ett tillräckligt tecken på att behovet av vissa upplevs som reellt. Beskyllningen för kommersialism känns i detta konkreta fall både orättfärdig och långsökt. Och det är föga hederligt att jämställa egna nätverk med särbehandling, kvotering etc. Könsseparerad simundervisning är inte samma sak som lägre krav för att ta simborgarmärket. En tjejklubb på Teknis är inte samma sak som lägre betygssnitt för att komma in på ingenjörsutbildningen.

Om egna nätverk (obs - ej skilda bedömningskriterier!) får fler tjejer att klättra, lära sig simma och läsa på Teknis, fler killar att sy, ta pappaledigt och jobba i vården, och oss andra, lyckligen oberörda, att bli mer observanta på diverse gamla glastak, som vi inte hade lagt märke till annars, så vill jag först se de stora nackdelarna, innan jag förkastar dem av principiella skäl.

Jag efterlyser alltså bara lite mindre principrytteri och snabba fördömanden, och mer pragmatism och ödmjukhet inför problem, som kanske inte vi ser. Då kanske vi kan få till en mer kostruktiv debatt om vad vi kan göra åt saken.
 
Det var knappast därför jag väckte frågan! Frågan var om det fanns ett reellt skäl dvs om tjejer inte skulle känna sig välkomna annars. Hittills har ingen svarat entydigt "ja jag känner så" på den frågan. Då får vi väl dra slutsatsen att friluftsmiljöerna är hyfsat jämställda (lika rättigheter o skyldigheter). Hade många kvinnor här givit uttryck för att inte vara välkomna på sitt sätt, tycker jag inte lösningen är reservat, utan att vi som dominerar aktiviteten blir mer toleranta och välkomnande. Fast nu verkar det problemet dessbättre vara litet.
Antagligen har en hel del av tjejsatsningar vi ser i samhället kommersiella intressen. Kan man få en kundgrupp att känna sig speciell konsumerar de mera (tjejvasa och tjejkväll på stan). Om man som organisation gör tjejsatsningar finns det bidragspengar och gratis marknadsföring att hämta.

Intressant att du lite ironiskt tar upp detta med uteslutande ur grupper pga kön. Om du läst på lite historia om jämställdhetskampen, skulle du nog inte använda fullt så mycket förlöjligande (härskarteknik). Det bärande var just att det fanns en del grupper, yrken och föreningar kvinnor var uteslutna ifrån. Med rätta krävdes öppna dörrar. Ingen skulle uteslutas pga kön. Alla är individer. Och sedan 70-80-talet finns knappast några stängda dörrar för kvinnor, utom möjligen vissa frimurare och liknande. Men som vanligt överträffas människans historielöshet endast av hennes dumhet. Så nu gör vi separata grupper där människor återigen utesluts pga kön. Vi går som vanligt i cirklar!

Only two things are infinite, universe and human stupidity. And I'm not sure about the former. A. Einstein.

Men vafan, finns väl inget som säger att du inte kan klättra med vem du vill, du är inte utesluten från det. Att några tjejer vill peppa varandra i en mer avslappnad miljö kan väl för fanken inte vara fel.

Och sannolikt är inte nämnda klätternätverk kommersiellt. Och ja, jag tycker det är fruktansvärt löjligt att man hänger upp sig på en sån sak.

HAHAHA, sedan 70-80-talet finns knappast några stängda dörrar? Sedan dess har löneskillnaderna mellan könen blivit större. Könsrollerna har blivit snävare etc.

Och kom inte snacka om härskartekniker (som du säkert läst om i en pocket), när du själv börjar snacka om historielöshet och dumhet.
 
från den väldigt bra artikeln på UKC:

"It seems women take a very dim view of their own climbing and are needlessly self-critical which prevents them from enjoying their climbing a lot of the time," Shauna said. "In a self-assessment questionnaire I did with my first coaching group, five out of six said they had no strengths but all could list numerous weakness, one wrote – I'm rubbish at everything! I felt I had to do something about this and not just at a local level."

As information on the day entered the public domain, some forum users criticised the event. Assumptions were that the event was a 'lefty feminist' affair; reflecting upon this Shauna felt that:

"The forum gave us an excellent platform to demonstrate the event was as political as a youth climbing day. Women are climbers, the event was for them, it addressed matters relevant to them. The critics had not even bothered to read the event webpage"

Förutom åskådliggörandet av den dåligt informerade grunden till reflexmässig kritik angående uteslutande grupper tycker jag en annan sak är intressant. Det första stycket är inte giltigt bara för kvinnor, många har denna problembild i klättringen. Att ta kvinnor eller unga killar eller mindre bra klättrare eller nåt annat ur deras normala sammanhang gör att vi kan se bortom normerna och där, i ett mer öppet klimat, lära oss av varandra och ta oss framåt. Sådana initiativ är sålunda bra för alla. Synd att vissa reflexmässigt ser det som ett hot.
 
Men vafan, finns väl inget som säger att du inte kan klättra med vem du vill, du är inte utesluten från det. Att några tjejer vill peppa varandra i en mer avslappnad miljö kan väl för fanken inte vara fel.

Och sannolikt är inte nämnda klätternätverk kommersiellt. Och ja, jag tycker det är fruktansvärt löjligt att man hänger upp sig på en sån sak.

HAHAHA, sedan 70-80-talet finns knappast några stängda dörrar? Sedan dess har löneskillnaderna mellan könen blivit större. Könsrollerna har blivit snävare etc.

Och kom inte snacka om härskartekniker (som du säkert läst om i en pocket), när du själv börjar snacka om historielöshet och dumhet.

Du vet lika väl som jag att om det bildats ett nätverk för endast killar som klättrar, cyklar, rider, paddlar etc med motivationen vi vill kunna göra detta under avslappnade former utan en massa kvinnor som stör, så hade det tagit hus i h-e. Dessa grabbar hade tagits som bevis för förlegade föreställningar om könen, ansetts som reaktionära chauvinister och deras nätverk varit "unkna genushål".

Har aldrig påstått att just nätverket är kommersiellt? Jag sa att det ofta finns kommersiella intressen även om man inte är affärsdrivande. Man får marknadsföring och bidrag. Om du inte vet det så finns det speciella bidrag till organisationer för kvinnor och deras främjande. Dessa pengar kan inte sökas eller ens öronmärkas för mansorganisationer. Inte ens om det är mot kvinnligt dominerande företeelser. "Knypplande herrar" får enligt lag inte ges extra bidrag, som kan ges till "Tjejer på berg".

Snävare könsroller [det som anses accepterat] och ökade löneklyftor? What? Då var t ex homosexualitet en sinnessjukdom, nu är glamourbögar lika helylle som knäckebröd. Endast vissa inom KD och skalliga typer på högerkanten är emot de som definierar sin könsroll så. Då var definitionen på en läkare en man, nu en kvinna. Då var kvinnor i tekniska yrken i princip obefintliga. Nu är det helt ok med kvinnliga ingenjörer.
Inkomstskillnaden har sjunkit eftersom betydligt flera kvinnor på 60-70-talet var hemmafruar. Lönemässigt (lika lön för lika arbete) är skillnaden nere på några procent. Det är fortfarande skillnad på livsval vi gör.
 
Johanna:
Du gjorde helt rätt. Om det var så att det bara var män som lärare och de hade en viss "kultur" om vad som är god arkitektur som en del elever, främst kvinnor, inte kände sig hemma i, är det ju bra om det kommer dit lärare med andra preferenser. Om det råkar vara så att kvinnor tänker annorlunda (i genomsnitt) och söker andra uttryckssätt är det kanske kvinnliga förebilder som ska till. Då får man ställa sina egna känslor lite åt sidan.

Motsatta förhållandet i låg- och mellanstadiet. Nästan bara kvinnliga lärare. Mycket pyssel och gruppdiskussioner. Jag har som manlig lärare också blivit bemött positivt just för att jag är man (jobbar numera på gymnasium) och inte bara lärare. Skulle jag vara mellanstadielärare och vara där mer permanent så kan det ju vara bra om jag kan tillföra lite "manligt" tänk och samtidigt visa att killar både kan pyssla och leka mythbusters. Med tiden kanske damerna förstår att de också kan spela bandy och meka. Då får man bjuda lite på sig själv.

Med din diskussion och att ni kunde se varandras synpunkter bevisade du just min tes. Om man känner att "kulturen" är för snäv på ett område är lösningen att mötas, kompromissa och ge fler plats, istället för att "starta eget". Den som har tolkningsföreträdet på ett område bör vara så stor att man kan dela med sig av det till minoriteten.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg