Hur ska vi göra för att bevara varg!

Klarar man inte av denna uppgift med en Vargstam på över 200 djur, med Europas största vildmark runt hörnet så ska man självklart inte sitta på någon bestämmande befattning.

Som jag sagt tidigare. Omvärlden gapskrattar åt Sverige.
Är det här någon sorts dialog?

Annars kan ju även du försöka förklara hur riksdagens uppdrag skall uppnås. Åsikter kan vi vara utan.

Denna fråga jag ställer är exakt vad tråden handlar om, man måste förhålla sig till staten.

Som sagt, dina åsikter om älgen är helt ointressant.

Förklara nu hur riksdagens uppdrag skall uppnås.

Naturvårdsverket har misslyckats så kapitalt i denna fråga att en majoritet i riksdagen vill att en helt ny jaktmyndighet skapas. Det lär knappast gynna en stor vargstam, men nvv och kramarna får skylla sig själva.
Man följde inte vad riksdagen ålagt dem.

Enligt vad jag känner till ger riksdagen inga uppdrag eller ålägganden, utan stiftar lagar. Vilken lag om "förhållande mellan människa och varg" syftar du på?
För övrigt är älgen väldigt relevant här, eftersom den utgör ett gigantiskt samhällsproblem där vargen kanske är lösningen. Om hindret för en sådan effektiv, ekologisk och ekonomisk lösning på ett stort samhällsproblem är en liten högljudd lobbygrupp som missleder allmänheten för egen vinning, så är det väl viktigt att klargöra detta?

Kan vi återgå till grundfrågan!

Jag tycker att jag håller mig så nära grundfrågan som är möjligt. Vi ska bevara vargen i Sverige genom att visa att den är lösningen på ett stort samhällsproblem - en onaturligt stor älgstam. När folk förstår att vargen löser fler problem än den skapar så är saken klar.

Enligt vad jag känner till ger riksdagen inga uppdrag eller ålägganden, utan stiftar lagar. Vilken lag om "förhållande mellan människa och varg" syftar du på?
För övrigt är älgen väldigt relevant här, eftersom den utgör ett gigantiskt samhällsproblem där vargen kanske är lösningen. Om hindret för en sådan effektiv, ekologisk och ekonomisk lösning på ett stort samhällsproblem är en liten högljudd lobbygrupp som missleder allmänheten för egen vinning, så är det väl viktigt att klargöra detta?
Jag syftar på riksdagens uppdrag till nvv. Detta har alltså misslyckats så kapitalt att man nu vill ta bort jaktfrågan från denna myndighet.
Jag struntar i vad du anser om älg osv, jag vill veta hur du vill lösa konflikterna som vargen skapat. Staten vill bilda en ny myndighet, vad vill du göra?

Jag syftar på riksdagens uppdrag till nvv. Detta har alltså misslyckats så kapitalt att man nu vill ta bort jaktfrågan från denna myndighet.
Jag struntar i vad du anser om älg osv, jag vill veta hur du vill lösa konflikterna som vargen skapat. Staten vill bilda en ny myndighet, vad vill du göra?

Som sagt, riksdagen stiftar lagar. Några uppdrag ger den inte. Därför efterfrågade jag en referens till vilken lag du åsyftar. Du svarar med ett diffust "riksdagens uppdrag till nvv". Jag gissar att det där uppdraget mest existerar inne i huvudet på dig och dina vänner. För att få mig att tro något annat får du allt komma med en referens så att jag med egna ögon kan läsa vad du syftar på.

Att du struntar i det stora problem som älgen utgör tyder på en ruskig arrogans och likgiltighet inför mänskligt lidande och andras egendom. Sånt är tråkigt tycker jag.

Som sagt, riksdagen stiftar lagar. Några uppdrag ger den inte. Därför efterfrågade jag en referens till vilken lag du åsyftar. Du svarar med ett diffust "riksdagens uppdrag till nvv". Jag gissar att det där uppdraget mest existerar inne i huvudet på dig och dina vänner. För att få mig att tro något annat får du allt komma med en referens så att jag med egna ögon kan läsa vad du syftar på.

Att du struntar i det stora problem som älgen utgör tyder på en ruskig arrogans och likgiltighet inför mänskligt lidande och andras egendom. Sånt är tråkigt tycker jag.

Att en majoritet av riksdagspartierna vill skapa en ny jaktmyndighet räcker som argument för mig i denna fråga.
Dina åsikter om älgen har fortfarande inget med detta att göra.

Åter: hur skall uppdraget genomföras?

Åter: hur skall uppdraget genomföras?

Uppdraget du refererar till som du inte kan ge ett namn eller uppdragsgivare till? ;-)
Jag får nog återgå till min tidigare rekommendation att du vänder dig till ett tonårsforum eller annan plats där man diskuterar med öknamn och "sånt som alla vet". Jag håller mig till faktabaserad och logisk argumentation.

Uppdraget du refererar till som du inte kan ge ett namn eller uppdragsgivare till? ;-)
Jag får nog återgå till min tidigare rekommendation att du vänder dig till ett tonårsforum eller annan plats där man diskuterar med öknamn och "sånt som alla vet". Jag håller mig till faktabaserad och logisk argumentation.

Nej, du håller dig till meningslösa åsikter. Bespara oss från dessa är du snäll.

Här har du uppdraget:
Den svenska rovdjurspolitiken styrs huvudsakligen av riksdagsbesluten 2001 om En sammanhållen rovdjurspolitik och 2009 om En ny rovdjursförvaltning. Besluten är styrande för förvaltningen av bland annat varg. Naturvårdsverket har utifrån de beslut som fattats av riksdag och regering formulerat två övergripande mål för den svenska vargförvaltningen:

Det ska finnas en långsiktigt livskraftig vargstam med gynnsam bevarandestatus.
Det ska råda en god samexistens mellan människa och varg.

Varsågod nu och förklara hur detta skall uppnås.

Här har du info om att en majoritet av riksdagen vill införa en ny jaktmyndighet:
http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/11/majoritet-i-riksdagen-for-ny-jaktmyndighet/

Sen vore det på sin plats att du använder ett språkbruk som tillstår en normalt uppfostrad människa. Ett krav för de flesta debatter.

Varsågod nu och förklara hur detta skall uppnås.
Om du slutar vara så obstinat så ser du att det funnits flertal olika förslag och åsikter om hur det ska uppnås. Ett av dessa har handlat om älgarnas inverkan i lösningen på problemet.

Problemet med många av dessa är ju att de ifrågasatt jägarna existens, om deras intresse ska existera för sin egen skull.

Senast ändrad:

Ett djur som alltid funnits här har inte skapat några konflikter, ev konflikter har skapats av människor som inte kan ta hänsyn till verkligheten. Man kan ju jämföra med t ex Kungsleden, hus skall vi lösa konflikterna som uppförsbackarna på Kungsleden skapar?

Om du slutar vara så obstinat så ser du att det funnits flertal olika förslag och åsikter om hur det ska uppnås. Ett av dessa har handlat om älgarnas inverkan i lösningen på problemet.

Problemet med många av dessa är ju att de ifrågasatt jägarna existens, om deras intresse ska existera för sin egen skull.

Fast det är ju, återigen, åsikter. Jag undrar hur regeringens uppdrag skall genomföras. Uppdraget är väldigt tydligt, och något som NVV totalt misslyckats att utföra. Särskilt denna passus:

En god samexistens mellan människa och varg förutsätter även att delmålet om en jämnare spridning av vargstammen uppnås. För att uppnå det krävs, utöver ett effektivt skadeförebyggande arbete, en populationsreglerande jakt som reglerar vargstammens storlek, täthet och utbredning i olika delar av landet. En sådan jakt kan användas som förebyggande verktyg för att minska behovet av skyddsjakt och bidra till att minska konflikterna mellan människa och varg.
Ytterligare en grundläggande förutsättning är att medborgarna känner förtroende för myndigheterna och för de åtgärder som används vid förvaltningen av varg. Ett sådant förtroende kräver en god lokal delaktighet i rovdjursförvaltningen och en öppenhet och dialog.

Det är nästan tragikomiskt hur uselt NVV hanterat ovanstående uppdrag.

Att en del vill utrota vargen, en del vill låta den växa fritt, en del vill låta den rädda oss från älgen är alltså åsikter och sålunda helt ointressant - jag vill veta hur det som våra folkvalda bestämt skall uppnås. Varken särskilt obstinat eller orimligt, måste man väl ändå anse?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Vilken ska bort? Vilda djur 12
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg