Vargimport

i helgen blev grannes lamm rivna av varg.. tre stycken små lamm..

ända tills jägarna kom och erkände att det var deras jämte som tagit lammen.. som det kan bli.. som det kan bli..

kan man då säga

Det är så, apan går aldrigt riktigt ur...den finns där i generna och instinkterna hos varje människa

Apan har gått ur, inte grottmänniskan däremot. Med den har vi oerhört mycket gemensamt, bland annat en rädsla för rovdjur. På grottstadiet var den befogad, nu är den oerhört onödig. Men finns tyvärr i generna hos många.

Snacka om dyr jakt!

Import av max 20 vargar som sedan skall skjutas av jägarkåren. Statlig sponsrad jakt, dyr för skattebetalarna. Då betalar jag hellre tills Helikoptersamerna med förhoppning att de ska landa!
Jägarkåren nöjer sig inte med att skjuta varandras hundar utan vill och kommer skjuta Varg. Faktum är att de skjuter dubbelt så många hundar själva som rovdjuren tar tillsammans!

Något jag hänger upp mig på är att antalet Varg, 210 individer, är satt som ett tak och inte som ett minimum som för tex Lo. Är en livskraftig stam är inte aktuell längre?

/Ingvar

Nej förmodligen inte. Jag misstänker att det är så här: De har ju bondeförbundare i regeringen och när de fick ge sig om kärnkraften var resten av alliansen tvungna att ge dem något annat i utbyte. And this is it. Importvargarna är nog mest för att med någon som helst trovärdighet kunna hävda att det rör sig om någon form av främjande av biologisk mångfald.

oohh.. börjar jag känna doften av konspirationsteorier... 11 september, vm 58, månlandningen, frimurare och nu vargfifflare.. ooouuuooaaaiiiooo.....

Problemet med det som nu skett med vargjakten kanske beror på att det är för få som engagerar sig innan beslut klubbas. Det är nog effektivare om man försöker vara lite proaktiv och försöker påverka innan besluten tas i stället för att vara reaktiv efteråt. Det leder inte till nåt eftersom misstaget redan är ett faktum. Jag anser som de flesta att det sätt man nu försöker lösa problemet med vargpopulation och inavelsproblematiken inte är särskilt genomtänkt. Det handlar nog tyvärr om mer om att valåret har inletts med salut. Saluten sköts mot vargen. Tänk om vi som skrev svammelinlägg på den här tråden skulle ha skickat ett mail till miljöministern och till tidningarnas insändarsidor i stället. Då kanske det som har hänt inte hade hänt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Jordbruksministern öppnar för vargimport Vilda djur 22

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg