Hur ska vi göra för att bevara varg!

I veckans brott för någon vecka sedan togs vargfrågan upp. Leif G W Persson insinuerade att reservat för vargen var ett alternativ som diskuterades. Områden i Sverige som är gynnsamma för varg finns det massor. Sen anpassar sig vargen till områden (lyssna på P1 Klotet) så det finns ju massor med områden. Vare sig vi talar om reservat eller ej.

Men det skulle vara ett rejält reservat i så fall. Laponia? Men även det skulle vara för litet! Fast det skulle vara en rejäl förlust för skogarna och hela ekosystemen att koncentrera vargen på detta vis. Skogsbolagen skulle kanske inte bli så glada!

Så ett människoliv i Indien är inget värt?
Men en gammal bagge som gått och slickat gräs på logen i 10år är anledningen till att Vargstammen ska hållas under miniminivå??

Ja, en intressant tes. Inget förvånar mig längre i den här frågan.

Jag tror absolut människoliv i Indien är precis lika mycket värt som här. Dock finns det andra sociala och ekonomiska problem i landet som gör att Vargfrågan nog är på plats 1283405 på listan över saker att ta tag i för staten.
I Sverige har vi liksom inte så mycket annat att bråka om. Även om trängselskatten i Göteborg börjar sväva upp som en bubblare i sammanhanget nu...

Nä jag trodde det var allmänt känt med den ständiga rasismen och klassamhället som existerar i Indien.
Dessutom är det ingen gammal bagge som står i vägen för en hållbar, naturlig och frisk vargstam - utan renägare.

Gör reservatet på djurgården hörs på namnet det är till för att ha vilda djur (karl 12s jaktmarker).

När Djurgården fick sitt namn var ordet djur synonymt med hjort. Djurgården betyder egentligen Hjorthagen. För mig vore det inga problem att varg finns överallt där ekologiska förutsättningar finnes, men viktigast är det kanske att vargen får breda ut sig där den kan minska ned den för oss människor så skadliga älgstammen. På så sätt gör ju vargarna stor nytta.

Nä jag trodde det var allmänt känt med den ständiga rasismen och klassamhället som existerar i Indien.
Dessutom är det ingen gammal bagge som står i vägen för en hållbar, naturlig och frisk vargstam - utan renägare.

Klassamhälle, absolut. Jag tror dock inte det är någon skillnad på vem i Indien som råkar illa ut. Vargfrågan kommer fortfarande vara på plats 1283405 över saker som staten i Indien bryr sig om.

Idag finns vargstammen i "Bagge-land" och det är där det muttras. Rennäringen har ju fått som dem velat. Inga Vargar på renbetesområden.

Håller med dig fullständigt att det är här lösningen finns.
Europas största vildmarker ska naturligtvis innehålla Varg. Allt annat är ju ren vansinne.

Sen är det ju så att samebyarna får direkt ersättning på 35 000kr vid en tillfällig varg i dess område.
80 000kr för en mer permanent Vargvistelse och hela 500 000kr om Vargen förökar sig i området.

Hade jag varit Same så hade jag personligen importerat Varg till mig själv...

Att det inte ses som något större problem i Indien (eget antagande efter att ha läst denna diskussion)beror väl mycket på att ett liv där inte är mycket värt? De har ju inte heller någon nollvision för trafikolyckor (som leder till dödsfall) heller.
Dessutom lär det inte vara ett problem som prioriteras eller stöts och blöts i pressen om det inte drabbar någon med pengar såklart.

Det ses som ett problem, och vargarna i Indien kommer antagligen inom loppet av ganska få år vara utrotade, alternativt ha en minimal stam i de områdena med minimala problem, detta trots att vargen är fredad i Indien.
Detta pga stor befolkning i förhållande till yta (ska dock korrigera mig själv från tidogare inlägg, befolkningstätheten ligger avrundat ca 17 gånger högre än Sverige, inte 35), tveksamma odlingsmetoder, knivskarp konkurrens om jaktbyten mellan människor och djur och många flera anledningar.

Att myndigheterna inte tar ansvar i detta beror som tidigare sagts i ett annat inlägg att det finns otroligt många högre prioriterade problem och en statsbugdet som är väldigt liten per capita.

Känner att hela Indiengrejen blev ett sidospår, poängen är att förutsättningen för människor rivna av varg i Sverige är försumbar, OM det någon gång sker så är det antagligen ändå en Darwin Award-kandidat som blir tagen.

Men det spelar väl ingen roll om någon människa råkar illa ut för Varg??

Det rättfärdigar väl inte att ta bort den??

I så fall ska vi utrota Älg, jägare, All trafik, byggarbetsplatser, Cyklar mm mm. Saker som tar långt fler liv än någon stackars Varg som inte rört en människa på 150 år.

Snacka om irrelevant argumentation.

Problemen sitter i Samerna som vägrar ha Varg i Europas största Vildmark. Trots ett väldigt förmånligt skyddsnät ifrån staten.
Detta i sin tur gör att Vagen hamnar i Får-land och bönderna muttrar...

Men det spelar väl ingen roll om någon människa råkar illa ut för Varg??

Det rättfärdigar väl inte att ta bort den??

I så fall ska vi utrota Älg, jägare, All trafik, byggarbetsplatser, Cyklar mm mm. Saker som tar långt fler liv än någon stackars Varg som inte rört en människa på 150 år.

Snacka om irrelevant argumentation.

Problemen sitter i Samerna som vägrar ha Varg i Europas största Vildmark. Trots ett väldigt förmånligt skyddsnät ifrån staten.
Detta i sin tur gör att Vagen hamnar i Får-land och bönderna muttrar...

Helt överens! Samer är dock huvudsakligen 08:eek:r; renägare är en mer korrekt benämning på de som stoppar vargens överlevnad.
Detta är något som totalt överskuggar jägarnas inverkan (för på det stora hela gör de ett bra jobb för vården) frånsett de som sysslar med tjuvjakt.

Hade jägarna haft någon som helst stake i sig så hade de naturligtvis vägrat syssla med licensjakt på Varg.

Att de gör ett bra jobb håller jag inte med om. Det har ju tidigare års Vargjakt visat. Den ena felaktigt skjutna vargen efter den andra.

Det enda jägarna gör är att tillfredsställa sitt egna ego och får en rätt trevlig eftermiddag i skogen. Det enda som de bryr sig om.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Vilken ska bort? Vilda djur 12
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg