Vargimport

Apan har gått ur, inte grottmänniskan däremot. Med den har vi oerhört mycket gemensamt, bland annat en rädsla för rovdjur. På grottstadiet var den befogad, nu är den oerhört onödig. Men finns tyvärr i generna hos många.

Det där vet du inget om. För det första är det väl ingen av oss som vet om "grottmänniskor" (vad är det förresten? Cro Magnon?) var rädda för rovdjur. För det andra vet vi inte om det var befogat (det måste rimligtvis beror på när i tiden och var i världen man befinner sig). Och för det tredje har vare sig du eller jag någon aning om det är och var genetiskt betingat.

Men OM det var genetiskt betingat borde avsevärt större andel av befolkningen vara rädda för avsevärt fler olika sorters rovdjur.
 
Det där vet du inget om.
Men OM det var genetiskt betingat borde avsevärt större andel av befolkningen vara rädda för avsevärt fler olika sorters rovdjur.
...och det vet Du allt om...
Jag tänker inte fortsätta dom meningslösa debatterna som fördes i en gammal tråd. Det var inte därför jag väckte liv i den igen. Jag ville bara uppmana till aktion före saker händer istället för när dom redan har hänt.
 
Borde inte problemen med vargimporten ha lösts innan man sköt av de gamla vargarna?

Oklart var nya vargar ska hämtas

Det kan man tycka men det resonemang jag förmodar man stödjer sig på är att planen hela tiden har varit att uppnå 20 årliga föryngringar, stoppa där och utvärdera situationen. Det har man gjort. Den rapport som man beställt, och fått, från Grimsö säger nu att det är åtminstone fem år innan vi behöver nya gener och då har man väl ansett att man har fem år på sig.

Jakten var ju priset för att få acceptans för utplantering. Det omvända hade varit politiskt omöjligt även om det hade varit det praktiskt logiska.
 
Senast ändrad:
Jakten var ju priset för att få acceptans för utplantering..
Du tror inte att det hade funkat att byta 20 svenska vargar mot 20 ryska/finska/bulgariska/annat lands vargar? Hade det tillvägagångssättet minskat acceptansen? Om ja, hur resonerar man då och vilket naturintresse företräder man?
 
Du tror inte att det hade funkat att byta 20 svenska vargar mot 20 ryska/finska/bulgariska/annat lands vargar? Hade det tillvägagångssättet minskat acceptansen? Om ja, hur resonerar man då och vilket naturintresse företräder man?
Om man bytt 20 utländska mot 20 inhemska individer och ändå passerat etappmålet i hög fart så hade det ytterligare minskat acceptansen, ja.
Att man i det längsta har velat undvika att plantera ut djur beror på att det tyngsta argumentet mot vargen har varit konspirationsteorin att de skulle vara inplanterade från början.
Eftersom man hela tiden har motiverat den mycket restriktiva hållningen till att bevilja skyddsjakt på problemdjur med att man skall snarast uppnå etappmålet på 200 individer och sedan stanna upp och utvärdera situationen så var det ju viktigt för trovärdigheten att göra just det.

Man kan kritisera regeringen för mycket men denna gången så håller de ju faktiskt konsekvent fast vid fattade beslut trots hård kritik från bägge håll.
 
förlåt en som tänker krokigt

men om acceptancen för rovdjur (vargen) skall bli större i skogslänen då vargen blir mer genetiskt korrekt (osäkert om så blir fallet även med import, men det är en annan fråga) då är jag inte alls med på varför folk inte accepterar vargen idag?

Är det för att vargen är halt, lytt och läsp efter all innavel som man inte gillar det?
Eller är det för att det är för många (enl dem) som de inte gillar vargen?
Eller kanske är det för att man tror att Bröderna Grims sagor är baserade på sanning?

Nu tänker jag högt här :)
Blir det inte rimligtvis färre vargar per hektar mark om vargen får breda ut sig på en större yta? Kanske blir skogslänens vargmotstånd mindre då?
Med det sagt; borde regeringen, om den hade haft ett par cohones, ha infört fritt rörelseutrymme för alla rovdjur i hela Sverige.
Idag är ju all ödemark, och lite till, förbjudet område för vargen; för där ska renen vara!

BZ/
 
..planen hela tiden har varit att uppnå 20 årliga föryngringar, stoppa där och utvärdera situationen.

Eftersom man hela tiden har motiverat den mycket restriktiva hållningen till att bevilja skyddsjakt på problemdjur med att man skall snarast uppnå etappmålet på 200 individer och sedan stanna upp och utvärdera situationen så var det ju viktigt för trovärdigheten att göra just det.

Om rätt ska vara rätt så har inte alls frysningen (dvs den beståndsreglerande jakten) av vargstammen i väntan på utredning om nytt etappmål eller miniminivå funnits med "hela tiden", det var ett helt nytt grepp i proppen förra året.
 
Senast ändrad:
Fast det är ju enkelt att se varför man först har jakt sen tar in färska gener i form av invandrade vargar.

Man visste redan innan att jakten på varg skulle spåra ur och ett tjugotal vilsna vargar skulle genast bli skjutna om importerade dem innan jakten.
 
...och det vet Du allt om...
Jag tänker inte fortsätta dom meningslösa debatterna som fördes i en gammal tråd. Det var inte därför jag väckte liv i den igen. Jag ville bara uppmana till aktion före saker händer istället för när dom redan har hänt.

Nej, det vet jag inte allt om. Men ganska bra koll har jag.

Det är ju inte direkt rocket science.
 
Borde inte problemen med vargimporten ha lösts innan man sköt av de gamla vargarna?

Jag var på Vargsymposiet mån-ons, Bengt Anders Johansson (m), ordförande i riksdagens jaktklubb svarade på lite av frågorna gällande regeringens politik. På din fråga så svarade han svävande och menade att man var tvungen att hinna innan parningstid och sen vände han det med en motfråga om det var fel att inleda jakten och pekade på resultatet av jakten.

På frågan om hur man nu skulle gå till väga med inplanteringen svarade han, citat "Det är bättre att det blir rätt än att det går fort", varpå publiken skrattade högt.

/Ingvar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Jordbruksministern öppnar för vargimport Vilda djur 22

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg