Det går bra för rovdjuren.

Björnexemplet:
Under 1900-talets första hälft och tidigare fanns det stora samhälleliga krafter som ville desimera stora rovdjur exempelvis björn. På 1970-talet så fanns det livskraftiga spillror av björnstammen kvar i huvudsakligen våra fjälltrakter. Sonfjället i Hede kan ges som riksbekant exempel. Staten tog så ställning till att bevara björnen. Detta har medfört en stor ökning av björnar där de geografiskt åtskilda spillrorna av reproduktionsområden växt ihop till ett enhetligt utbredningsområde i norrlands inland. Där är björnen inte längre ett utrotningshotat djur utan en högst påtaglig del av faunan. Bitvis är det nog till och med för tätt på björn för att älgstam och ortsbefolkning skall fara riktigt väl. Min tanke är att dessa björnar både tål jakt och avlivande av problembjörnar kring byar och tätorter. Med rätt förvaltning kommer kanske björnens antal att kunna fördubblas i Sverige om spridningsområdet uppgår till hela landet. Läget för björnen nu är att tätheten i utbredningsområdet är hög, men att utbredningsområdet kan öka och därför tillåta fler björnar nationellt.
Forskning borde kunna ge mer än en fingervisning om hur många björnar och vargar i blandad population som bytesdjuren kan bära och sedan väga in jakten där och slutligen agera efter det.
Resultatet kanske skulle bli en desimering av björntätheten i Strömsund och härjedalen men en etablerin/ökning i småland och östergötland.
Eller kanske man skall hålla nere på björn i folktäta områden då de ju faktiskt troligen är vårt enda rovdjur som är farligt för människor och i stället satsa mer på varg i de områdena.

Bosse

Järven är ett problembarn då dess stapelföda vildren inte finns och de små ligisterna inte kan skilja dem från tamren. Tamren är vår dyraste rovdjursutfodring och företagarna som ersätts av staten får ändå så låg ersättning att en järv är ett hemskt avbräck ekonomiskt samt att alla djurägare vill värna sin tamboskap.
Ser lite mörkare ut för djärven än de andra stora rovdjuren tycker jag.

Globalt ser det hemskt ut med biologisk mångfald men rovdjuren är bara 4 exempel på att det i sverige funkar ok. Utter, vildsvin, kron och dovvilt är andra fina exempel. Myskoxe och fjällräv är marginalarter att hoppas på. resurser läggs där och de sätter focus på behovet av envisa räddningsaktioner.

Bosse

Hallå igen!

Tänkte bara kika in som snabbast och trolla lite :) min förra tråd spårade ju ur rätt rejält så kanske man kunde stöka till det lite här också? Eller nej, jag har faktiskt en seriös fråga och det här är kanske rätt ställe för den, finns det något rovdjur i sverige som tar vildsvin? dom är väl flockdjur och ganska så agressiva? har svårt att tänka mig att Lo eller Järv skulle våga sig på ett vildsvin men hur är det med Björn och Varg? någon som vet?

Varg vs Vildsvin

Nog skulle Varg kunna vara en bra predator av Vildsvin men tyvärr har de ännu inte träffat på varandra i nån stor utsträckning ännu.

Det relativt sydliga Hasselforsrevirets vargar borde ha stött på vildsvin vid det här laget. Men hur ev. möten avlöper vet jag inte. En stor galt eller sugga är nog inte att leka med ens för vargen, men nog borde det bli ett mattillskott för vargen.

Raskesven

Ja, det går ju jättebra !

I lilla byn Bellvik (norra jämtland/södra västerbotten) har invånarna de sista veckorna haft sju björnar i och i nära anslutning till byn. En hona med två ungar (400 m från pappas gård där byns container står), en stor hanne och tre ungbjörnar. De är nyfikna, rotar i brädhögar, undersöker hus och är mycket oskygga. Bryr sig knapt om att man springer emot dem och skriker och kastar sten. Det är ju jättespännande ! Så spännande att farfar plockar ner bössan när barnbarnen är hemma på besök och leker ute på gården. Visst är det jävulskt charmigt och exotiskt.....

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg