Hur ska vi göra för att bevara varg!

Ja, det är ynkligt att så många politiker ska ge efter för den lilla högljudda grupp som gapar om vargen. Hittills har jag inte hört ett enda vettigt argument av dignitet som berättar varför vi inte ska kunna ha en hyfsad vargstam i Sverige. Det är på grund av att dessa svaga politiker som ger efter för denna gapiga populism som vi ens funderar på licensjakt av varg i Sverige.

Har du hört talas om renägarna?

Jägare med hund?

Vet inte mycket om jakt eller varg men jag vet av de tre jägare jag känner så är en extremt kritisk till att vargstammen är så stor då den ställer till en del bekymmer för jägare som har hund. De två andra vet jag inte vad de tycker. Själv skulle jag gärna höra vargar yla en klar gnistrande vinternatt.

Jag är inte helt självförsörjande på jakt men 70-90kg viltkött äts upp varje år. Majoriteten av Sveriges befolkning lever i större städer och de ser helst en landbygd som består av reservat med orörda skogar och pittoreska små gårdar där inget hänt sen 50talet. Det bor inte tillräckligt med folk i landsbygd för att kunna påverka ett riksdagsval. Så det blir som när två vargar och ett lamm röstar om vad de ska äta till lunch.

Min matsäck packas just nu inför morgondagens jakt:
Ägg från tanten i granngården.
Egenfiskad abborre.
Rökt älghjärta.
Knäckebröd, lokalt producerat.

100% från skogen. Inte ens en droppe fuldiesel i bilen... ;)

Ägg och knäckebröd från skogen?
Ok, det måste vara ett undantagsfall, för oftast kommer det från bondgården.

Jag är inte helt självförsörjande på jakt men 70-90kg viltkött äts upp varje år. Majoriteten av Sveriges befolkning lever i större städer och de ser helst en landbygd som består av reservat med orörda skogar och pittoreska små gårdar där inget hänt sen 50talet. Det bor inte tillräckligt med folk i landsbygd för att kunna påverka ett riksdagsval. Så det blir som när två vargar och ett lamm röstar om vad de ska äta till lunch.

Om du räknar efter så bor det fler jägare i städer än det gör på landsbygden, rent numerärt. Konflikten runt varg handlar inte landsbygd kontra staden. Det är konstruerad frontlinje, med ett litet särintresse - jakten - som tar hela landsbygdens befolkning som gisslan.
I Sverige har vi historiskt sett nu en enorm älgstam och det är jägarna som värnar den storleken. Vi andra betalar priset - tiotals döda varje år i trafiken, hundratals svårt skadade, miljarder i inkomstbortfall för skogs- och lantbruk och miljarder i kostnader för försäkringsbolag, trafikanter och sjukvården. Det är möjligt att älgjägarna kan fylla frysen med billigt kött, men det är vi andra som betalar mellanskillnaden och mer därtill. En ganska dyr hobby...
Om vi halverar älgstammen så halverar vi dödstal, skador och kostnader, det är ganska enkel matematik. Och hur halverar vi älgstammen? Tja, få tysta på den gapiga jägarlobbyn och låt vargstammen växa. De äter ju älg, eller hur? En halverad älgstam spar kanske tio svenskars liv varje år, några hundra slipper svåra skador, samhället spar miljarder. Du får mindre kött i frysen, men å andra sidan kommer det på sikt att förbättra din hälsa om du sänker din köttkonsumtion och det ger besparingar för sjuk- och äldrevård. Alla vinner - utom en liten grupp som får utöva sin hobby i något mindre omfattning.
Vargen är alltså inte problemet, utan lösningen.

Varg gör ju också ett bättre jobb för att hålla älgstammen och andra bytesdjur starka och friska.
Till skillnad från mänskliga jägare tar vargen bottenskrapet, de svaga, skadade, svultna, och sjuka djuren, medan människor tar toppskiktet, alla jägare önskar trofén med de största och starkaste djuren.
Jagande vargar ger survival of the fittest och jagande människor ger survival of the fucked.

Eller finns det någon jägare här eller någon som känner en jägare som hellre skjuter en skabbig, utsvulten, klen och liten älg än 20+ taggarna?
I så fall vill jag gärna ta den jägaren i handen och se den människan också som en förvaltare av vargstammen.

Sverige är ingen vildmark. Vargen kräver vildmark. Detta faktum kan man inte komma runt, någonsin, oavsett hur fin diesel man än tankar i sin pråm...

Öhh va???

Sverige består av en av Europas största vildmarker tillika ett av världens mest glesbefolkade länder (plats 157 av 195 vad gäller befolkningstäthet).
Vi har också ett landskap (Härjedalen) Som har mindre befolkningstäthet än Mongoliet som innehar förstaplatsen vad gäller befolkningstäthet.

Så det var väldigt mycket okunskap och skitsnack i ditt påstående och vurmande om vargjakten.
Precis som det brukar vara alltså av dessa jaktförespråkare.

Om du räknar efter så bor det fler jägare i städer än det gör på landsbygden, rent numerärt. Konflikten runt varg handlar inte landsbygd kontra staden. Det är konstruerad frontlinje, med ett litet särintresse - jakten - som tar hela landsbygdens befolkning som gisslan.
I Sverige har vi historiskt sett nu en enorm älgstam och det är jägarna som värnar den storleken. Vi andra betalar priset - tiotals döda varje år i trafiken, hundratals svårt skadade, miljarder i inkomstbortfall för skogs- och lantbruk och miljarder i kostnader för försäkringsbolag, trafikanter och sjukvården. Det är möjligt att älgjägarna kan fylla frysen med billigt kött, men det är vi andra som betalar mellanskillnaden och mer därtill. En ganska dyr hobby...
Om vi halverar älgstammen så halverar vi dödstal, skador och kostnader, det är ganska enkel matematik. Och hur halverar vi älgstammen? Tja, få tysta på den gapiga jägarlobbyn och låt vargstammen växa. De äter ju älg, eller hur? En halverad älgstam spar kanske tio svenskars liv varje år, några hundra slipper svåra skador, samhället spar miljarder. Du får mindre kött i frysen, men å andra sidan kommer det på sikt att förbättra din hälsa om du sänker din köttkonsumtion och det ger besparingar för sjuk- och äldrevård. Alla vinner - utom en liten grupp som får utöva sin hobby i något mindre omfattning.

Mycket bra skrivet!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Vilken ska bort? Vilda djur 12
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg