Hur ska vi göra för att bevara varg!

Det är väl inte konstigt att det jämförs?

Om vi utrotar all varg så kanske vi hindrar 1-2 människor från att dödas av varg över en period på 100 år.

Om vi istället halverar älgstammen (vilket vargen faktiskt kan hjälpa till med!) så kommer vi att rädda fler liv och dessutom spara massor med pengar åt skogsbolagen.

Vilket verkar vara mest nyttigt för samhället totalt?

Det är väl inte konstigt att det jämförs?

Om vi utrotar all varg så kanske vi hindrar 1-2 människor från att dödas av varg över en period på 100 år.

Om vi istället halverar älgstammen (vilket vargen faktiskt kan hjälpa till med!) så kommer vi att rädda fler liv och dessutom spara massor med pengar åt skogsbolagen.

Vilket verkar vara mest nyttigt för samhället totalt?

Jag tror inte att beräkningen är riktigt så enkel. Om man skulle minska kraftigt på älg/hjort/rådjur/vildsvin, som varje år orsakar 50 000 trafikolyckor och kostar 3.5 miljarder för samhället, så skulle ju det samtidigt släppa ut 300 000 hormonstinna beväpnade jägare i samhället som nu måste skjuta på något annat i stället .

Jag tror inte att beräkningen är riktigt så enkel. Om man skulle minska kraftigt på älg/hjort/rådjur/vildsvin, som varje år orsakar 50 000 trafikolyckor och kostar 3.5 miljarder för samhället, så skulle ju det samtidigt släppa ut 300 000 hormonstinna beväpnade jägare i samhället som nu måste skjuta på något annat i stället .
Förr i tiden fanns kustnära Torsk o den är borta men ändå så ökar fisketrycket på kusten.
Många som håller på med C/R fiske.
Så man kan ju vänta sig något likadant från jägarna .Typ skjuta på älgskyltar o lerduva eller paintball :):)

Det är möjligt, men jägare dödar ändå flera människor årligen än var. Även älg dödar fler människor (och då har jag ändå räknat bort viltolyckor). Varg har inte dödat en människa i Sverige på hundra år ungefär, bara de senaste 20 åren har ett par människor dödats av älg.

Enligt professor Anders Eriksson vid Umeå Universitet dödade jägare 86 andra jägare under 1970-2002. I Sverige dödades en människa 1821 senast av varg så det är snart 200 år sedan (denna varg skall varit uppfödd av människor och sedan rymt).

Jag tror för att få en livskraftig stam av varg i Sverige måste man göra som med björnen. Låta stammen växa, skyddsjaga problemvargar, inte jaga alfadjur. Med fler vargar får jägarna jaga fler på "vanlig" jakt och tar man bort problemvargarna (sådana som tar tamboskap) så minskar boskapsattackerna.

En annan hård nöt att knäcka är de 42% av Sveriges yta där vargen enligt riksdagsbeslut inte får föryngra sig. Troligtvis de bästa 42% för varg!

Vad är det för likhet mellan integrationspolitiken och vargfrågan??

Svar: Båda två sköts av helt inkompetenta människor bakom ett skrivbord helt utan verklighetsuppfattning.

Efter en tripp till Alaska så fick jag halva delstaten att hånskratta åt Sverige över vilket liv vi för över de stackars fåtal djur som fortfarande springer runt i våra skogar.
200 Vargar har Alaskaborna på sin bakgård. De har alltid levt med Varg och skrattar ihjäl sig åt vårt miserabla land som bedriver en enligt EU olaglig jakt på ett skyddat djur.

Jag förmodar att det är samma jägare som är och skjuter Elefant/Noshörning för elfenbenens skull samt kanske även bedriver Tigerjakt?

När kommer licensen på att skjuta av dessa jägare är min fråga? Hyser långt större respekt för Vargen än för dessa individer.

Klotet i P1 sände ett intressant program om varg i Tyskland. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=6016487

Bland annat skriver dom detta Tack vare elstängsel och boskapsvaktande hundar så har idag ingen yrkesmässig fåruppfödare problem med vargangrepp, enligt Ilka Reinhardt. De som drabbas är privatpersoner som håller ett fåtal får, ofta fjättrade till en stolpe och därmed lätt byte för vargen.

Enligt uppgift har en enda tysk jakthund dödats sedan vargens återkomst. En förklaring till att det är så kan vara att vargexperter som Ilka Reinhardt i dialog med jägarna bett dem att hålla hundarna i koppel en liten stund innan den här i trakterna så populära drevjakten börjar, så att vargen blir förvarnad.

Detta i ett land med 229 personer per kvadratkilometer.

Men vad har Får och hundar med Vargen att göra??

De två förstnämnda finns i hundratals miljoner individer världen över och ett "Vargliv" är såklart sjukt mycket mer värt än en bondes gamla Get som gått på logen och slickat gräs sen -90 talet.

Och ja, jag hyser ingen som helst respekt för de som bedriver olaglig jakt på Tiger, efter Elfenben eller på Varg och det rör mig inte i ryggen om dessa människor skjuts själva.

Jakt markerna blir helt värdelösa ett bra tag efter att varg har varit inne på marken!

Det här har jag funderat på, men är det alltså så att de som förespråkar mer avskjutning av rovdjur anser det vara ett giltigt argument att hänvisa till att t ex vargen tar för stor andel av bytet från jägarnas nöjesjakt på älg eller rådjur? Det anses vara en giltig anledning till avskjutning av varg att jägare inte kan skjuta lika många älgar?

Vilket skitsnack. Vargarna ska "förvaltas" ????

Mig veterligen förvaltar naturen sig själv och har så gjort under hundratals miljoner år. Vem är någon halvtjock medelålders gubbe som kallar sig ordförande i någon suspekt förening att uttrycka sig om detta??
Vad bestämmer denne om evolutionens gång liksom?? Kan någon förklara för mig hur man ens kan öppna käften och leka gud i frågan?

Det är precis detta hela Alaska gapskrattar åt...

Naturen sköter detta själva utan inblandning av okunniga arter såsom människan. Och då syftar jag speciellt på män i övre medelåldern som har en benägenhet att skämma ut sig i frågan.

Mer Varg skulle få en bättre balans i Svensk natur och ekosystem.

"Förvaltas" HAHAHAHA!

Hörde igår av en en engelsk kollega att dom har stora funderingar att plantera in varg i Skottland för att hålla hjortstammen nere. Intressant tycker jag.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Vilken ska bort? Vilda djur 12
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg