Hur ska vi göra för att bevara varg!

"Problem"vargar som går på boskap i närheten av människor bör absolut skjutas!
Bara på rätt sätt, i omedelbar anslutning till attack och med gummikulor, elpistol eller liknande. Döda vargar lär sig inget, vargar avskräckta från att befinna sig nära människor och vår boskap lär sig och sina valpar att hålla sig undan.

Att sedan fårägare är för lata eller snåla för att skydda sina djur går lätt att ordna, det finns säkert en massa jägare som gärna ligger gömda flera dygn i rad i någon grop för chansen att få skjuta en varg även med icke dödligt våld och gör det med glädje helt gratis eller till och med betalar för det.

Alla vinner på det, boskapsägare, jägare och inte minst vargen.

"Problem"vargar som går på boskap i närheten av människor bör absolut skjutas!
Bara på rätt sätt, i omedelbar anslutning till attack och med gummikulor, elpistol eller liknande. Döda vargar lär sig inget, vargar avskräckta från att befinna sig nära människor och vår boskap lär sig och sina valpar att hålla sig undan.

Att sedan fårägare är för lata eller snåla för att skydda sina djur går lätt att ordna, det finns säkert en massa jägare som gärna ligger gömda flera dygn i rad i någon grop för chansen att få skjuta en varg även med icke dödligt våld och gör det med glädje helt gratis eller till och med betalar för det.

Alla vinner på det, boskapsägare, jägare och inte minst vargen.

1. Länsstyrelsen i bla Dalarna har prövat "gummijakt" - i princip totalt meningslöst. Skrämseltaktik överhuvudtaget har icke fungerat mig veterligen i något fall där man försökt. Deras personal kanske är urusla jägare och inte klarar att komma inom skotthåll, vad vet jag, något problem är det hursom. Junselefiaskot påvisar även det hur naivt allt tramsande kring vargen blir när man inte inser fakta.

2.Fårägare lata? Snåla? Belägg tack. De jag känner går på knäna, inte minst för det oavlönade arbete de måste genomföra för att hålla rovdjursstängslet fritt. Ett arbete som staten ålagt dem. Brategården utanför Norberg har stängslat för ca 300 000kr. Nyligen gick vargen genom två (!) av dessa rovdjursstängsel för att döda fem får (några levde fortfarande, hasade omkring på åkern och fick avlivas).
Dessutom, det finns fårraser som nu håller på att utrotas, för att vi ska ha "biologisk mångfald" genom att plantera in en icke-utrotningshotad varg. Fäboddrift, en urgammal kultur blir snart ett minne blott i vargområden vilket ger mindre öppna landskap men inte minst en fattigare kultur.
Minskandet av betat landskap påverkar dessutom småfåglar, insekter oerhört negativt. Biologisk mångfald bibehålles sålunda med en minskad vargstam, i de nu hårt drabbad länen. Men det tycks man inte inse, eller så handlar vargen om något annat. Jakthat? Rewilding?

3. paragraf28-jakt på problemvarg är något som man försöker när problem uppstår, dvs typ "ligga i en grop". Det många inte tycks inse är att vargen är kanske världens mest effektiva rovdjur och alls ingen idiot.

4. De flesta jägare jag känner vill egentligen inte jaga varg, man vill kunna jaga sitt etiskt riktiga kött, vårda en uråldrig svensk kultur och helt enkelt fortsätta leva på, i och av skogen. Många börjar nu prata om total bojkott och låta staten stå för alla fioler när vargjakten måste ske (vilket den måste). Det lär bli dyrt. Väldigt dyrt.

Problemet som många förespråkare inte tycks kunna se är dock framförallt detta:

Sverige är ingen vildmark. Vargen kräver vildmark. Detta faktum kan man inte komma runt, någonsin, oavsett hur fin diesel man än tankar i sin pråm...

1. Länsstyrelsen i bla Dalarna har prövat "gummijakt" - i princip totalt meningslöst. Skrämseltaktik överhuvudtaget har icke fungerat mig veterligen i något fall där man försökt. Deras personal kanske är urusla jägare och inte klarar att komma inom skotthåll, vad vet jag, något problem är det hursom. Junselefiaskot påvisar även det hur naivt allt tramsande kring vargen blir när man inte inser fakta.

2.Fårägare lata? Snåla? Belägg tack. De jag känner går på knäna, inte minst för det oavlönade arbete de måste genomföra för att hålla rovdjursstängslet fritt. Ett arbete som staten ålagt dem. Brategården utanför Norberg har stängslat för ca 300 000kr. Nyligen gick vargen genom två (!) av dessa rovdjursstängsel för att döda fem får (några levde fortfarande, hasade omkring på åkern och fick avlivas).
Dessutom, det finns fårraser som nu håller på att utrotas, för att vi ska ha "biologisk mångfald" genom att plantera in en icke-utrotningshotad varg. Fäboddrift, en urgammal kultur blir snart ett minne blott i vargområden vilket ger mindre öppna landskap men inte minst en fattigare kultur.
Minskandet av betat landskap påverkar dessutom småfåglar, insekter oerhört negativt. Biologisk mångfald bibehålles sålunda med en minskad vargstam, i de nu hårt drabbad länen. Men det tycks man inte inse, eller så handlar vargen om något annat. Jakthat? Rewilding?

3. paragraf28-jakt på problemvarg är något som man försöker när problem uppstår, dvs typ "ligga i en grop". Det många inte tycks inse är att vargen är kanske världens mest effektiva rovdjur och alls ingen idiot.

4. De flesta jägare jag känner vill egentligen inte jaga varg, man vill kunna jaga sitt etiskt riktiga kött, vårda en uråldrig svensk kultur och helt enkelt fortsätta leva på, i och av skogen. Många börjar nu prata om total bojkott och låta staten stå för alla fioler när vargjakten måste ske (vilket den måste). Det lär bli dyrt. Väldigt dyrt.

Sverige är ingen vildmark. Vargen kräver vildmark. Detta faktum kan man inte komma runt, någonsin, oavsett hur fin diesel man än tankar i sin pråm...

1. Jag har inte hört om någon som faktiskt skjutit gummikulor eller liknande på varg, däremot många som skjuter "skrämskott" i luften eller blankskott. Det är helt säkert värdelöst, det får bara vargen att vänja sig också vid människor med gevär.
Stark smärta i anslutning till smällar, människor och boskap borde fungera, vargar är ju minst lika smarta som hundar och min systers hund fick en livslång rädsla för får efter att ha gått mot ett elstängsel EN gång.
Jag ska definitivt leta upp vad jag kan finna om jakten i Dalarna/Junsele. Är beredd att bli ledd rätt om jag har helt fel, mina antaganden kommer från erfarenhet med främst hund och inte specifikt varg.

2. Lata och snåla var en hyperbol, det finns nog ingen bonde av något slag i världen som arbetar med det för att få göra minst möjligt.
Borde kanske säga att boskapsdriften av idag är starkt förändrad från gammaldags drift, förr i tiden vaktades får och annan boskap, nu kör man ut foder ett par gånger om dagen. Exponeringstiden med oskyddad boskap är därmed mångfaldigad, och vargen har otaliga tillfällen att ostört härja med får/boskap.

3. Att på ett effektivt sätt skrämma vargen fungerar, vargen är som sagt smart. Kan vi inte komma på sätt att överlista och skrämma dem kanske vi bör sätta frågetecken om vi är smartare än vargen och en massa andra frågeställningar som följer på vad vi kan tillåta oss som världens näst intelligentaste djur.
Världens effektivaste rovdjur är afrikanska vildhundar med en effektivitet på över 80% av de jagade djuren nedlagda, vissa flockar klarar över 90%. Eventuellt kan de slås av något havslevande djur där vi har allt för lite studier för att veta säkert.
Vargar klarar nedlägga ca 10% av de jagade bytena, och mest studier är då gjorda i nordamerika där jakt i flock är vanligast, i Sverige är par- och ensamjakt aktuellt, vilket snarare bör minska andelen lyckade jakttillfällen.
Därmed hamnar de någonstans runt genomsnittet på en effektivitetslista, så världens effektivaste rovdjur är bara bullshit.

4. Kanske det finns undantag, men jag känner inte till någon jägare som lever i, av och på skogen, de lever i hus och lähenheter, till 90% av mat köpt i butik och kanske någon enstaka skogsbonde/jägare kan leva på skogen, men den stora majoriteten av alla jägare lever på sitt dagjobb alternativt socialbidrag.
Att man tillbringar lite fritid och lyckas få några procent av maten inne i skogen är ju en skön hobby, den ger också en över genomsnittet närhet och kännskap till naturen hos en del individer, men vargen hämtar (i idealfallet) 100% av maten och boendet i skogen.

Några exempel från Europa:
Portugal har ca 0,22-0,32 vargar per kvadratmil (mil2) och runt 115 invånare per km2.
Spanien 0,40 varg/mil2 och 93 pers km2.
Italien 0,17-0,23 varg/mil2 och 205 pers/km2.
Går vi lite österut blir siffrorna fort ändå större för vargen.
Ukraina 0,33 varg/mil2 och 76 pers/km2.
Vitryssland 0,72-0,96 varg/mil2 och 50 pers/km2!
På en del av dessa platser är inte ens vargen skyddad och inget skadestånd utbetalas till bönder med rivna djur!

Sveriges närmast löjliga siffror, 0,07 varg/mil2 (högt räknat) och 21 pers/km2 indikerar dels att Sverige kunde gott ha en betydligt större vargstam, 2-3000 djur utan större problem, kanske ännu mer, dels att vi inte skulle ha nog vildmark är ett skrattretande argument.

Lyssna på Klotet i P1 om vargen i Tyskland! Länk finns i ett tidigare inlägg.

Tack, men passar, har rätt bra koll på hur det ser ut runt om i världen. I Frankrike t, ex så dödades 7535 får av vargen i fjol. Kaos är bara förnamnet.
Sen detta med herdehundar, det har bedrivits försök i Sverige, man kan säga att det finns potential men att problemen är större än vinningen. Kort sagt, du som vandrare löper större risk att råka illa ut av en sådan hund än av en varg.
I dessa försök i Sverige så har jag för mig att det ledde till en hel del polisanmälningar från grannar, förbipasserande osv. Har för mig att denna undersökning gjordes av Grimsö, men kan minnas fel.

Åter: vi har ingen vildmark i (mellan)Sverige. Därav problemen.

Vad gäller Alaska som nämnts tidigare så är det i det sammanhanget en omöjlig jämförelse, har för mig att man nu menar att mellansverige har världens högsta rovdjurstryck. Helt ohållbart alltså, vilket vem som helst kan förstå om man bara tillåter sig tänka tankar utanför sina åsikter.

Att man tillbringar lite fritid och lyckas få några procent av maten inne i skogen är ju en skön hobby, den ger också en över genomsnittet närhet och kännskap till naturen hos en del individer, men vargen hämtar (i idealfallet) 100% av maten och boendet i skogen.

Min matsäck packas just nu inför morgondagens jakt:
Ägg från tanten i granngården.
Egenfiskad abborre.
Rökt älghjärta.
Knäckebröd, lokalt producerat.

100% från skogen. Inte ens en droppe fuldiesel i bilen... ;)

I Frankrike t, ex så dödades 7535 får av vargen i fjol. Kaos är bara förnamnet.

...7535 av nästan 8 000 000 får... Ja, nästan en promille av alla får i Frankrike. Kaos! Ungefär samma procentsats skador som man uppskattar av svenska tamhundar orsakar på svenska husdjur. Kaos! :)

Som jag alltid säger: Varghatet handlar inte om varg - skon klämmer någon annanstans.

...7535 av nästan 8 000 000 får... Ja, nästan en promille av alla får i Frankrike. Kaos! Ungefär samma procentsats skador som man uppskattar av svenska tamhundar orsakar på svenska husdjur. Kaos! :)

Som jag alltid säger: Varghatet handlar inte om varg - skon klämmer någon annanstans.

Känner många jägare och djurhållare. Ingen, verkligen ingen av dessa hatar varg.
Däremot ogillar man ynkliga politiker. Mycket.

Känner många jägare och djurhållare. Ingen, verkligen ingen av dessa hatar varg.
Däremot ogillar man ynkliga politiker. Mycket.

Ja, det är ynkligt att så många politiker ska ge efter för den lilla högljudda grupp som gapar om vargen. Hittills har jag inte hört ett enda vettigt argument av dignitet som berättar varför vi inte ska kunna ha en hyfsad vargstam i Sverige. Det är på grund av att dessa svaga politiker som ger efter för denna gapiga populism som vi ens funderar på licensjakt av varg i Sverige.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Vilken ska bort? Vilda djur 12
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7