Tycker det ändå är en relevant fråga. Många gånger avstår jag från elda även om förbud inte finns. Den som inte ens ser risken är nog farligare än den som eldar men tar hänsyn till risk. ( rökare som slänger fimpar är mitt ständiga hatobjekt).
Vad händer under elden ser jag som större risk än det som händer över. Elda på en väg eller en sandstrand ser jag som helt ok om jag tvingas vid torr väderlek. Ingen orsak till varför. Elda på klippor nja där gick det långt över då ska det vara livsuppehållande orsak. Elda i något skulle kunna vara en sak men då vet man oftast innan att det är bättre att ta med ett kök. Så jag vill föra över frågan till vart eldar man?
Bingo, en av de få personerna i den här tråden som har förstått grundtanken bakom min fråga. Bara för att räddningstjänsten ej utfärdar eldningsförbud vid aktuellt tillfälle betyder självklart inte att skogen inte är antändningsbar. Därav är vi tillbaka till ursprungsfrågan som många har missat "hur eldar man säkert i en torr skog".
Ursäkta om jag skriver lite konstigt eller dylikt, har vandrat idag men inte druckit så mycket vatten.
Det förefaller som att elda blivit en dogm, fullt så fritt är inte vårt friluftsliv.
Kommunalt färdigställda lägerplatser runt om vandringsleder invaggar nybörjare som ger sig ut vid sidan av spåret att vi skall minsann ha en fin natteld och det kan brinna i månader om man har riktig otur.
De som inte varit ute ch släkt en riktig skogsbrand kan näppeligen förstå vad det är som sker. Virke för enorma belopp förstörs, djuren bränns ihjäl etc. Rökskade blir släcklare, djur och kringboende.
Grundfrågan Elda i torr skog tyder på att det inte tänks länge innan det halkas över tangentbordet.
Lätta fina grejor och goda möjligheter att idka friluftsliv gör inte att man slipper göra överväganden och tänka till.
Torrt i skogen, gör att vandringen måste, varannan dag, kollidera med vattentäkter, för dricka vatten måste vi. Hela vår och sommartiden måste man vara försiktig med all öppen eld. Inte bara brasor.
Tonen må ibland vara hård men eld är ingen leksak.
Till vintern läs gärna klassikern Eld-av Yngve Ryd.
go tur
Grundfrågan Elda i torr skog tyder på att det inte tänks länge innan det halkas över tangentbordet.
Märkligt hur folk som bor i "torra" länder lyckas elda utan att bränna ner hela landet. Definitionen "torr skog" betyder inte likadant för oss alla.
Jag ställde frågan eftersom jag vill inte leva i en ignorans hur man korrekt gör upp en eld på ett säkert sätt. Vill poängtera att en frågeställning är oftast relevant för att göra en person förhoppningsvis upplyst.
Kan någon här se skillnad på nivå 3 vs nivå 4 i skogen? Jag brukar ringa till brandkåren för bekräftelse, vid låga nivåer kan man elda i skogen. Eldningsförbudet som råder nu, ser ingen skillnad i skogen jämfört med förra veckan. Det är jätteroligt att många av er bor i en skog eller väldigt nära. I mitt fall handlar det om cirka 15 mil bara för att komma till en riktig skog. Därav vill jag maximera min vandring genom naturen. Jag älskar att göra upp en mysig eld i skogen.
Anta att vi har 3 varma månader i Sverige, 80% av dem så råder det ej eldningsförbud (exempel) resterande 20% får man ej elda. Genom att lära sig hur man eldar "säkert" så minskar riskerna till skogsbränder. Men visst det går alldeles utmärkt och bli förbannad eller allmänt uppretad över en person som försöker lära sig sig någonting.
seobserver, visserligen citerade jag ditt svar, men mina tankar är riktade till alla som är inblandade i tråden. Varma råd mottages alltid, men folk som ej tillför tråden någonting lägger jag ingen energi på. Ska kolla upp boken Eld-av Yngve Ryd som du rekommenderade!