Hur gör man upp en säker eld i en torr skog?

VARFÖR en eld när det är så förbannat torrt ute ? Nästan så jag blir förbannad när jag läser frågan.

Egentligen är frågan en icke-fråga och handlar bara om sunt förnuft. Eldar gör man INTE när det finns minsta risk för antändning av omgivningen, vilket det gör nu i detta torra väder. Även en sprit eller gasbrännare måste placeras med omsorg. Ett par vajande torra grässtrån i närheten av brännaren startar hur lätt som helst en brand.

Personligen fattar jag inte det sexiga med att elda i tid och otid, eldar gör man för att laga mat och värma sig. Punkt!
 
Steniga fuktiga stränder där inget växer kanske

Ja det tänkte jag också.

Om det är torrt gör jag upp tätt intill till vatten, t.ex. en sjö. Kanske finns det en sandstrand eller fullt med små klapperstenar eller grus. Där finns det inget torrt som kan antända. Om det inte råder torka behöver du inte vara lika försiktig, men en eld ända leda till att glöden äter sig ned i marken. Du kan dock leta upp stenar och lägga ut som en plattform på vilken du startar elden.

Bra tips, vandringen jag ska gå har fullt med sjöar och grusstigar. Får dock använda fältkök nu när det är eldningsförbud. Tack ändå för infon!


Här ser du under vilka omständigheter man får och inte får elda enligt räddnigstjänsten i Blekinge
http://www.karlskrona.se/sv/Startsida-Raddningstjansten/Din-sakerhet/Eldning-utomhus/Eldningsforbud/

Idag 23/7 är det eldningsförbud i Blekinge län - som boende i läner ber jag dig respktera detta och om du eldar på tillåten plats (dvs på anlagd eldplats i betong motsv) så gör det ändå försiktigt. Jag vill att naturen i min närhet står kvar obränd nästa vecka...

/Patrik

Blir ett fältkök för min del med tanke på eldningsförbudet. Tack för länkarna, nyttig läsning!

VARFÖR en eld när det är så förbannat torrt ute ? Nästan så jag blir förbannad när jag läser frågan.

Ok

Just därför använder du dig av en Trangia Triangel och en spritbrännare. På det hela så på minner den om en liten eld!

Ja det får bli så, dock en gasol använder jag.

Egentligen är frågan en icke-fråga och handlar bara om sunt förnuft. Eldar gör man INTE när det finns minsta risk för antändning av omgivningen, vilket det gör nu i detta torra väder. Även en sprit eller gasbrännare måste placeras med omsorg. Ett par vajande torra grässtrån i närheten av brännaren startar hur lätt som helst en brand.

Personligen fattar jag inte det sexiga med att elda i tid och otid, eldar gör man för att laga mat och värma sig. Punkt!

Ok
 
En sak till.
Använd aldrig stenar som ligger i vatten eller som får mycket vatten på sig, typ vid vatten brynet.
Används dom till en eldstad så kan dom sprängas.
Jag känner en som sett resultatet av en sådan sprängning.
Det flyger stensplitter med en förvånansvärd stor kraft.
 
En sak till.
Använd aldrig stenar som ligger i vatten eller som får mycket vatten på sig, typ vid vatten brynet.
Används dom till en eldstad så kan dom sprängas.
Jag känner en som sett resultatet av en sådan sprängning.
Det flyger stensplitter med en förvånansvärd stor kraft.

Usch ja, det lät inte särskilt skoj. Nu blir det dock inget eldande för mig med tanke på förbudet. Har förberett stormköket för vandring.


Det är inte elden i sig som är farlig, det är gnistorna ifrån elden och den resterande glöden. Förutsatt att du inte har tillverkat ett bål.

Det går otroligt fort när det börjag gå åt h*lv*te. En hink vatten och granruskor hjälper föga mot en skogsbrand.

https://sv.wiktionary.org/wiki/eldningsförbud

Har tagit åt mig tipsen från utsidan, blir en säker eld när jag väl eldar, vilket blir senare i året, pga förbud och torka.

Tack så mycket
 
Risker

Hej!

Tänker vandra i några dagar i Blekinge län. Brukar alltid ringa till räddningstjänsten ifall det är förbud eller ej att elda. Men är inte riktigt 100% säker på hur jag eldar säkert när skogen är riktigt torr. Stenar är alltid ett bra sätt, men finns det inte en risk att glöden sprider sig till rötter etc? Funderar på att göra upp eld på stora stenblock som ligger nära sjöar, kan alltid knuffa ner elden till vattnet ifall det blir för mycket.

Finns det några bra tips om hur man gör upp en säker eld när skogen är ökentorr?

Tacksam för svar

Tycker det ändå är en relevant fråga. Många gånger avstår jag från elda även om förbud inte finns. Den som inte ens ser risken är nog farligare än den som eldar men tar hänsyn till risk. ( rökare som slänger fimpar är mitt ständiga hatobjekt).

Vad händer under elden ser jag som större risk än det som händer över. Elda på en väg eller en sandstrand ser jag som helt ok om jag tvingas vid torr väderlek. Ingen orsak till varför. Elda på klippor nja där gick det långt över då ska det vara livsuppehållande orsak. Elda i något skulle kunna vara en sak men då vet man oftast innan att det är bättre att ta med ett kök. Så jag vill föra över frågan till vart eldar man?
 
Det förefaller som att elda blivit en dogm, fullt så fritt är inte vårt friluftsliv.
Kommunalt färdigställda lägerplatser runt om vandringsleder invaggar nybörjare som ger sig ut vid sidan av spåret att vi skall minsann ha en fin natteld och det kan brinna i månader om man har riktig otur.

De som inte varit ute ch släkt en riktig skogsbrand kan näppeligen förstå vad det är som sker. Virke för enorma belopp förstörs, djuren bränns ihjäl etc. Rökskade blir släcklare, djur och kringboende.

Grundfrågan Elda i torr skog tyder på att det inte tänks länge innan det halkas över tangentbordet.

Lätta fina grejor och goda möjligheter att idka friluftsliv gör inte att man slipper göra överväganden och tänka till.

Torrt i skogen, gör att vandringen måste, varannan dag, kollidera med vattentäkter, för dricka vatten måste vi. Hela vår och sommartiden måste man vara försiktig med all öppen eld. Inte bara brasor.
Tonen må ibland vara hård men eld är ingen leksak.
Till vintern läs gärna klassikern Eld-av Yngve Ryd.
go tur
 
Tycker det ändå är en relevant fråga. Många gånger avstår jag från elda även om förbud inte finns. Den som inte ens ser risken är nog farligare än den som eldar men tar hänsyn till risk. ( rökare som slänger fimpar är mitt ständiga hatobjekt).

Vad händer under elden ser jag som större risk än det som händer över. Elda på en väg eller en sandstrand ser jag som helt ok om jag tvingas vid torr väderlek. Ingen orsak till varför. Elda på klippor nja där gick det långt över då ska det vara livsuppehållande orsak. Elda i något skulle kunna vara en sak men då vet man oftast innan att det är bättre att ta med ett kök. Så jag vill föra över frågan till vart eldar man?

Bingo, en av de få personerna i den här tråden som har förstått grundtanken bakom min fråga. Bara för att räddningstjänsten ej utfärdar eldningsförbud vid aktuellt tillfälle betyder självklart inte att skogen inte är antändningsbar. Därav är vi tillbaka till ursprungsfrågan som många har missat "hur eldar man säkert i en torr skog".


Ursäkta om jag skriver lite konstigt eller dylikt, har vandrat idag men inte druckit så mycket vatten.

Det förefaller som att elda blivit en dogm, fullt så fritt är inte vårt friluftsliv.
Kommunalt färdigställda lägerplatser runt om vandringsleder invaggar nybörjare som ger sig ut vid sidan av spåret att vi skall minsann ha en fin natteld och det kan brinna i månader om man har riktig otur.

De som inte varit ute ch släkt en riktig skogsbrand kan näppeligen förstå vad det är som sker. Virke för enorma belopp förstörs, djuren bränns ihjäl etc. Rökskade blir släcklare, djur och kringboende.

Grundfrågan Elda i torr skog tyder på att det inte tänks länge innan det halkas över tangentbordet.

Lätta fina grejor och goda möjligheter att idka friluftsliv gör inte att man slipper göra överväganden och tänka till.

Torrt i skogen, gör att vandringen måste, varannan dag, kollidera med vattentäkter, för dricka vatten måste vi. Hela vår och sommartiden måste man vara försiktig med all öppen eld. Inte bara brasor.
Tonen må ibland vara hård men eld är ingen leksak.
Till vintern läs gärna klassikern Eld-av Yngve Ryd.
go tur

Grundfrågan Elda i torr skog tyder på att det inte tänks länge innan det halkas över tangentbordet.

Märkligt hur folk som bor i "torra" länder lyckas elda utan att bränna ner hela landet. Definitionen "torr skog" betyder inte likadant för oss alla.

Jag ställde frågan eftersom jag vill inte leva i en ignorans hur man korrekt gör upp en eld på ett säkert sätt. Vill poängtera att en frågeställning är oftast relevant för att göra en person förhoppningsvis upplyst.

Kan någon här se skillnad på nivå 3 vs nivå 4 i skogen? Jag brukar ringa till brandkåren för bekräftelse, vid låga nivåer kan man elda i skogen. Eldningsförbudet som råder nu, ser ingen skillnad i skogen jämfört med förra veckan. Det är jätteroligt att många av er bor i en skog eller väldigt nära. I mitt fall handlar det om cirka 15 mil bara för att komma till en riktig skog. Därav vill jag maximera min vandring genom naturen. Jag älskar att göra upp en mysig eld i skogen.


Anta att vi har 3 varma månader i Sverige, 80% av dem så råder det ej eldningsförbud (exempel) resterande 20% får man ej elda. Genom att lära sig hur man eldar "säkert" så minskar riskerna till skogsbränder. Men visst det går alldeles utmärkt och bli förbannad eller allmänt uppretad över en person som försöker lära sig sig någonting.

seobserver, visserligen citerade jag ditt svar, men mina tankar är riktade till alla som är inblandade i tråden. Varma råd mottages alltid, men folk som ej tillför tråden någonting lägger jag ingen energi på. Ska kolla upp boken Eld-av Yngve Ryd som du rekommenderade!
 
Elda rätt saker också...

Förutom att välja en eldplats där elden ej kan sprida sig neråt så är det också viktigt att elda rätt ved när man eldar i naturen. Alltför ofta ser man att folk har dragit in stockar, stubbar och dylikt i eldstäderna, gärna lite halvsura också. En sådan stor sak är nästan omöjlig att släcka med vatten när det väl börjat glöda inuti.

Elda istället torra småpinnar så de hinner brinna ut och du har några nävar aska att släcka istället för en halv tall när du är klar.

Men när det är så här torrt ska du som sagt inte elda något alls.

Om man befarar att ens eld har spridit sig ner i marken eller att man ändå eldat något för grovt som är svårt att släcka ordentligt så kan man förbättra släckeffekten hos vanligt vatten mycket genom att blanda i lite diskmedel, tvål eller liknande som sänker ytspänningen. Några droppar per kastrull vatten räcker.
 
Jag känner en som sett resultatet av en sådan sprängning.
Det flyger stensplitter med en förvånansvärd stor kraft.

Vi satt ett gäng på 4-5 grabbar runt en anordnad eld vid ett vindskydd för några år sedan när en sten small. Den var lite större än knytnävstor och jag minns inte riktigt omständigheterna men det var vid en sjö och det var en eldstad som var lämnad från tidigare vandrare.

Två av oss fick blödande sår på benen och det lät som att någon smällde av en hagelbrakare när splittret slog i vindskyddet. Inget annat än slumpen avgör om man får något i ögat eller inte i det läget så det är helst inget jag är med om igen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
moerne Vad gör man på väg norrut? Allmänt om friluftsliv 17
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
behedwin packa ryggsäck - vandring - hur gör ni för att få plats? Allmänt om friluftsliv 20
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
Hoztic Vad gör ni i mörkret? Allmänt om friluftsliv 31
bananmannen Gör prylarna oss dumma? Allmänt om friluftsliv 94
bananmannen (Humor): Saknade bergsvandrare gör bra plot för film. Allmänt om friluftsliv 0
Ace 374 Gör din egen spis Allmänt om friluftsliv 3
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Daikaruus Hittar man en digital / online karta någonstans Allmänt om friluftsliv 18
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
monsterguden Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste? Allmänt om friluftsliv 10
Fjällkjell Vart kan man köpa en sån här? Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
turbo100 Var börjar man nu i vinter??? Allmänt om friluftsliv 28
andflygh Vart skriver man om... Allmänt om friluftsliv 1
saraabeiramar Fjälltur i december- vart kan man åka? Allmänt om friluftsliv 2
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Crimper Man fast utanför Nikka Allmänt om friluftsliv 11
Noatun. "For every man of action" Allmänt om friluftsliv 6
avslut120813 Vad får man inte missa i Norge? Allmänt om friluftsliv 16
Teknikern Och så sitter man där och velar IGEN! Allmänt om friluftsliv 15
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
Argusgranskare Björntätt i Funäsfjällen?Kan man ha hunden med sig längre? Allmänt om friluftsliv 37
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
Helmetrock Jobb på Svalbard, vad hittar man på? Allmänt om friluftsliv 40
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
Vägslav Vad får man inte missa i Rom? Allmänt om friluftsliv 10
brigas varför klagar man så¨mycket på just dessa? Allmänt om friluftsliv 135
MartinGbg Sommarsemester i Dalarna - vad får man inte missa? Allmänt om friluftsliv 19
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
Leffe357 Man kan klara sig på lite Allmänt om friluftsliv 6
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Om man parar vasaloppet med fjällräven classic så får man Allmänt om friluftsliv 2
Johan123 Hur hitta chaufför som kan köra bil upp till norra Dalarna? Allmänt om friluftsliv 5
pal2 Mysiga tältplatser längs vägen upp genom Sverige? Allmänt om friluftsliv 4
jffoto Göra upp eld i naturen, livrädd? Allmänt om friluftsliv 19
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
fowwe Rusta upp Kungsleden Allmänt om friluftsliv 98
filipagirl Självuppblåsande madrass, hur blåsa upp? Allmänt om friluftsliv 5
desireman Ni som inte orkade ända upp på kebnekaise? Allmänt om friluftsliv 16

Liknande trådar