Jag kan tänka mig att den seriöse frilufsaren inte är den största boven, de vill knappast ställa till besvär och skogsbrand. Vilket starten av denna tråden kan ses som ett bra exempel på.
I bl. a. Stockholms län (alla län?) är det eldningsförbud, men det hindrar inte alla från att elda i t ex engångsgrillar som inte är tillåtet, visserligen är sådan picnic kanske mest att förknippa med stadsparker och stränder (och knappast vandrare i skogen) men det är tydligen en vanlig brandorsak tillsammans med skogsarbete och fimpar (jag vet inte om frilufsare är mer och slarvigare rökare än skogsarbetare och andra men jag tror inte det heller?).
Den professionella yrkesutövningen som skapar bränder är ju mest olycksfall i arbetet och slumpen, tågen går ju hela dagarna och skogsbruket avverkar kontinuerligt skogarna så mycket dom hinner så per timme i skogen orsakar dom säkert mycket färre bränder än engångsgrillarna. Sedan finns det ju orsaker till bränder som ligger bortom försiktighetsproblem, pyromaner och åsknedslag t ex.
Det här gäller vid eldningsförbud:
Grillning på säkra grillplatser är tillåten under förutsättning att man har tillgång till släckutrustning och att man använder grillkol eller grillbriketter. All grillning skall ske med stor försiktighet och sker under eget ansvar. En engångsgrill är inte en säker grillplats.
Räddningstjänsterna/brandförsvaren uppmanar under rådande omständigheter till mycket stor försiktighet i samband med grillning på säkra grillplatser, arbete i skog och andra aktiviteter i naturen. Även små energikällor som t ex cigarettglöd, gnistor från grill och verktyg/maskiner kan vara tillräckligt för att skapa en okontrollerad brand.
Källa: Räddningstjänsten Södertörn.