Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare?

Stadsbo eller inte har ingen större betydelse. Det finns många landsbygdsmänniskor som är bekväma av sig och stadsbor som är äventyrliga. Själv tillhör jag den senare sorten. Skåne är en landsända jag aldrig frilufsat i men vad jag har läst och förstått, inte minst av medlemmarna här på utsidan.se, så har Skåne en hel del att erbjuda med utmärkta vandringsleder genom lummiga bokskogar. Avsaknaden av bil behöver inte vara ett bekymmer, du äger säkert en cykel och det brukar räcka långt. Jag antar att ni har ganska bra bussförbindelser där nere och det borde ge en del möjligheter, om än att det krävs lite mer planering med avgångstider och bussbyten osv. Jag läser ditt inlägg där du skriver att du "vill bli" en äventyrare? Som jag ser det, så är du redan en äventyrare. Annars skulle du inte regga dig här och berätta om dina funderingar. Det finns inget som hindrar dig egentligen va? Stövlarna står där i garderoben, ryggsäcken och regnstället lika så och termosen står i ett av köksskåpen och skriker på uppmärksamhet. Om två dagar är det helg och du har alltså två dagar på dig att planera någon utomhusaktivitet till helgen, antingen lördag eller söndag. Så ge dig nu en spark i baken och sätt igång, ta klivet ut i spenaten. På måndag vill vi här på utsidan.se läsa om ditt helgäventyr!
Välkommen i gänget! :)

Vill tipsa om att det är värt att kolla in en hemsida som heter meetup.com. Vet inte hur det är i ditt närområde men på vissa håll finns det väldigt många grupper som arrangerar roliga aktiviteter via den.

Håller med om det mesta som sagts ovan. Man behöver ingen speciell utrustning precis i början och det är bra att börja smått. Friluftsfrämjandet anordnar en hel del i stora delar av landet så det kan nog vara värt att titta på.

Var inte rädd för att börja med dagsturer (läs långpromenad i skogen) längs lokala leder. Då har man framkomlig väg, det är i princip omöjligt att gå vilse och det finns oftast ordnade rastplatser med ved och allt för att träna på att göra upp eld och grilla lite.

Trevlig tråd. Välkommen till förenade Hajkgänget Hithae. Här finns all möjlig och omöjlig kunskap representerad.

När det gäller riktiga äventyrare så kände jag en gång en kille som verkligen var en äventyrare av riktigt stora mått. Han hade vigt sitt liv åt äventyr över hela klotet inklusive världshaven i deccenier.
Vid en liten eld här hemmavid diskuterade vi livets väsentligheter och han ansåg att korvgrillning var ett exempel på hur enkelt livets goda kan vara.

Alltså livet som äventyrare kan börja vid en liten eld i skymningen och ett paket grillkorv emedan prärievargarna ylar (om man har lite fantasi).

Själv har jag lämnat grillkorvsstadiet sedan länge och kokar numera korven då jag tycker det smakar bättre....

Berätta Hithae vad ni kommer att göra, du och familjen. Äventyren väntar på er därute.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bsandborgh Plogas vägen till Sitoälvsbron? Allmänt om friluftsliv 2
Fattigriddare Rast efter vägen Allmänt om friluftsliv 20
pal2 Mysiga tältplatser längs vägen upp genom Sverige? Allmänt om friluftsliv 4
fruktkalle Råd till okunnig angående övernattning i vindskydd under vinter Allmänt om friluftsliv 34
wayhide Modifiera till en Pull-Forward-System på Höftbältet Allmänt om friluftsliv 2
Kogoyo Tåg/buss till Björnlandets (och Hamra) nationalpark Allmänt om friluftsliv 1
Johan123 Hur hitta chaufför som kan köra bil upp till norra Dalarna? Allmänt om friluftsliv 5
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
skogstrollet123 En annorlunda lösning till skav? Allmänt om friluftsliv 24
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
uldall Resa till Kilpisjärvi Allmänt om friluftsliv 22
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1
federico Bränsle till multibransleköket Allmänt om friluftsliv 34
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
Andersgustav Från Utö till Ålö Allmänt om friluftsliv 5
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
wayhide Batteri till Pannlampa Allmänt om friluftsliv 5
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
Tetra Idéer till friluftsrelaterat designprojekt? Allmänt om friluftsliv 2
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
danenbananen Bestättning till segelbåt. Allmänt om friluftsliv 3
Deltidseremiten Buss till Treriksröset? Allmänt om friluftsliv 8
kee.a söker en färja till Skottland Allmänt om friluftsliv 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg