Göra upp eld

Uppe på kalfjället där det finns vide, kan man alltid hitta torr ved. Under det växande videt finns det torra döda grenar. Videt ruttnar inte genast när det dör. Jag har själv användt sådant vide vid matlagning uppe på fjället. Hittar man även en vindblotta ,grusyta, så har man ett lämpligt ställe att göra upp eld på.

Strykarräven; sa:
dave1; sa:
Men i närheten till stora befolkningspopulationer och områden med förhållandevis liten yta där mycket folk samlas bör man väl vara försiktig. I norra norrlands gigantiska skogsområden finns det dock plats för alla att göra upp en eld när de har lust. För mig är elden något helt naturligt, något man ofta ganska snabbt gör upp när man är ute och fotar eller fiskar.
Jo, precis så är det. Som det mesta annat får man ha huvet med sig, och naturligtvis skövlar jag inte de sista torrkvistarna vid välfrekventerade vattendrag/vandringsleder. Däremot ser jag inget problem i att bryta död kvist mitt i någons skog, och jag har inget problem med att någon annan gör sammanlunda för att koka sig kaffe i min skog. Snarare är jag glad om någon ids gå ut i all röran... Den dag 2000 vandrare hittar dit, ska jag ta upp saken igen. Kanske asfaltera och plantera in fisk i nåt träsk, eller själv stå i värsta Pontare-dressen och kränga "äkta ursprungliga naturmediciner från inlandets uråldriga visdom" eller så. Until then, fire at will!

Hur ställer du dig till vindfällen? Där det är enstaka eller få träd som fällts eller som nära mitt en hel j-a dunge som spärrar stigen och markägaren inte finner det lönt att ta vara på veden. Skall man vänta tills trädet har dött? Skall man ens ta det när det torkat och börjar tjäna som gödsel åt marken?

Även om ämnet i mångt och mycket är praktiskt och kräver egenhändig övning - rekommenderat litteraturtips i ämnet är "Eld, flammor och glöd - samisk eldkonst" av Yngve Ryd.

Och jodå, törved finns även söder om Värmland. Överallt där det finns äldre tallar, skulle jag vilja säga. Gäller bara att veta var man ska leta... :)

Zeeke; sa:
Hur ställer du dig till vindfällen? Där det är enstaka eller få träd som fällts eller som nära mitt en hel j-a dunge som spärrar stigen och markägaren inte finner det lönt att ta vara på veden. Skall man vänta tills trädet har dött? Skall man ens ta det när det torkat och börjar tjäna som gödsel åt marken?
Utan att själv vara nåt moralorakel, så kan jag tycka att fälld ved är död ved. Samtidigt så är det inte riktigt samma sak att ta döda kvistar och elda sig kaffe, som att kapa upp grannens vindfällen och elda en hel vinter med. Samtidigt kan jag ibland tänka att skiter markägaren ändå i veden, så vaf*n, elda på. Vill du vara säker, så fråga om det är OK att du tar vara på veden/virket. Får du nej och träden sedan ligger och ruttnar så behöver du i a f aldrig ha dåligt samvete när du eldar den markägarens torrkvistar i fortsättningen! (dumsnålhet är bland de värsta av olater!)

Hörrö! Jag vägrar bestämt att köpa tamponger på ICA. Vad ska folk tro? [/QUOTE]

Att du har en flickvän. Har du aldrig köpt tjejprylar för att få folk att tro att du har ett liv?

bananmannen; sa:
Hörrö! Jag vägrar bestämt att köpa tamponger på ICA. Vad ska folk tro?

Att du har en flickvän. Har du aldrig köpt tjejprylar för att få folk att tro att du har ett liv? [/QUOTE]Men jag har inget liv. Och varför skulle jag gå till ICA när jag har en flickvän? ;)

Pinsamt köpa tamponger på ICA?

Finns flera lösningar:

- Köp dem på Willys.
- Rota i badrumsskåp när du är gäst.
- Erbjud dig att passa handväskor när damerna skall dansa vid firmans julmiddag.
- Smyg in i damernas omklädningsrum på gymmet och sno från väskorna.
- Vid en överlevnadssituation, överfall de som har en liten plåtask i benfickan.

SÅ SANT SÅ..!

-PaTRiC-; sa:
massa bra tips och här kommer ett till..

använd inte kniven mot tändstålet, det blir bara fult och trist, nyp av en bit bågfilsplad och fäst med snöre på tändstålet.. det ger mykke mer gnistor och även ett barn kan med en liten instruktion göra eld på egen hand.. (hur bra nu det e med mini-pyromaner i skogen)

Så sant så..bågfilsblad, hur bra som helst!! Min grabb som är 7 år fixar eld med dena kombination busenkelt. Fast IRL använder jag helst stormtändaren. Gott nytt år..!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg