Göra upp eld

Re: Eld i regn...

hakan_l_borg; sa:
intressant tråd. tror de flesta, även nybörjare som jag, klarar att få till en brasa vid fint torrt väder. värre vid regn eller snö. har ni bra tips på hur man hittar bra ved och hur eldstaden ska va för att få till bra eld vid dåligt väder/vinterväder?

Det som nämnts funkar ju som regel vid regn också. Det stora problemet vid regn brukar för min del vara att komma vidare från det första tunnfnaset till stadigare grejor.

En generell regel som jag tillägnat mig är att när jag får problem med eldningen så är det för att jag slarvar. Det innebär ofta att jag lägger på för grova och för otorra saker för fort. Är det kärva omständigheter så får man se till att varje steg mot grövre dimensioner blir så litet som möjligt. Och att trycka ihop virket allteftersom lågorna förtär, så att de hela tiden har något nytt virke att börja slicka på.

Sedan bör man naturligtvis se till att välja var man gör upp eld. Kan man välja att sätta sig vid en törestubbe så är det svårt att misslyckas.

Jörgen

Strykarräven; sa:
samme83; sa:
Om du kan hitta en tjärstubbe så är det grymt. Det har inte hänt mig än, men det är väl egentligen det som är mayasticks fast utan förpackningen.
1) Gå ut på en myr
2) Hitta en tall som står och ser torr ut, på rot
3) Fundera på varför tallen kan stå kvar stadigt trots att den omges av förruttnelse?
4) Bryt ned/sparka på/hugg en yxa i tallen
5) Om tallen inte ger vika i första taget, så måste den vara impregnerad
6) Och vem är det som impregnerar tallar på myrar?
7) Kapa ned tallen, skala bort den torra ytan tills du når den orange-röda innerveden, som luktar terpentin.
8) Just det.

Och det där med eldstål/tändstickor har diskuterats förut. Nog gör jag eld med båda, men föredrar helt klart tändstickorna. Jag resonerar så att kan jag hålla tändmaterial torrt, så kan jag lika gärna hålla mina tändstickor torra från början. Om det är så torrt i naturen att jag kan hitta nog torrt tände till mitt eldstål, ja då är det en baggis att torka sina tändstickor (om man klåpat sig tillräckligt för att blöta dem, har inte hänt mig sen jag var 11 år). Förvisso kan man tända ett eldstål tusentals gånger, men frågan är vilken metod som är bäst när det regnar, blåser och man är frusen om händerna. Tycker man en filmburk med tändstickor är för lite så får man väl ta två. Eller åtta. Sprider man dessutom ut dem i olika delar av packningen, fickor mm, så kan man vara säker på att alltid bära tändstickor med sig. Vem vet när man behöver bränna lite? Även om McGyver-faktorn är lägre än med eldstålet...

Uppmaning till brott (kan vara åverkan/skadegörelse eller tillgrepp av naturprodukter)? Eller är det underförstått att man fått markägarens tillstånd att kugga ner torrtallar?

hakan_l_borg; sa:
intressant tråd. tror de flesta, även nybörjare som jag, klarar att få till en brasa vid fint torrt väder. värre vid regn eller snö. har ni bra tips på hur man hittar bra ved och hur eldstaden ska va för att få till bra eld vid dåligt väder/vinterväder?

I vinterväder för att dra igång en brasa av kaffekok-storlek brukar jag trampa till snön så det ser bra ut. Sen bygger jag en bädd av torra grenar genom att lägga ett gäng 20-30 cm pinnar bredvid varandra och sedan ett lager till på andra ledden. Sen ser jag till att kapa upp pinnar i ökande tjocklek. Allt från knaster till 2-3 cm tjocka. Dessa lägger jag oftast på liggunderlaget för att hålla dem torra. De tjocka pinnarna brukar jag klyva, då tar elden lite bättre tycker jag. När all prepp är klar så lägger jag en rejäl remsa näver på bädden av pinnar och sedan gör jag som vanligt med små små remsor av näver. När det brinner håller jag en tändboll med knaster ovanför. Nu får man jobba lite raskt eftersom det brinner ganska kort tid. Jag lägger det på bädden och tillför mer knaster och sedan de första pinnarna och bygger upp elden därifrån.

Allt eftersom brasan brinner, smälter snön under och brasan sjunker igenom. Med en bra bädd som förstadie, så påverkar inte det här brasan nämnvärt enligt min erfarenhet. Är det väldigt mycket snö kan det vara läge att gräva ut en liten bit.

Sommartid tycker jag om att bygga en bädd med stenar på vilken jag bygger brasan. Då får man in ordentligt med luft underifrån och jag inbillar mig att man skadar marken man eldar på mindre. I den mån sten finns tillgänglig så lägger jag två lager med knytnävsstora stenar. Tänk på att det är marken som ska skyddas från elden och inte elden som skall skyddas från vinden. För det ändamålet kan man bygga ett litet vindskydd. Välbesökta områden kan se rätt trissta ut när folk gått och eldat överallt utan att visa hänsyn nog att skydda marken eller för den delen, riva sina eldstäder efter sig.

/Samme

Leave no trace-eldning får man tips om här:

http://www.lnt.org/programs/lnt7/campfires.html

Apropå att vissa områden ser trista ut när många inte städar efter sig på eldplatserna, sprider ut grövre svart-bitar och eventuella stenar.

Jag har testat den föreslagna modellen och det funkar bra. Hittar man en rotvälta med tillgång på sand/jord är det hyfsat lätt att bygga en dm-tjock bädd att elda på. Har man resterna av en svart plastsäck att lägga under så är det ännu lättare att städa bort jorden och lägga tillbaka den vid rotvältan.

Normalt tycker jag nog att om man städar bort allt och bara lämnar en svartbränd rundel så rekonditionerar moder natur denna ganska snabbt. Men det kan finnas områden där man vill vara extra försiktig. Man kanske vill elda på de fina stenhällarna vid stranden utan att dessa spricker eller missfärgas.

Ursäkta tråd-kapningen.

Jörgen

Normalt tycker jag nog att om man städar bort allt och bara lämnar en svartbränd rundel så rekonditionerar moder natur denna ganska snabbt.

Det lär vara så att eldar man direkt på marken så dödar man en hel del av de mikroorganismer som finns i marken, så jorden riskerar att bli steril.

Jag brukar försöka samla ihop några nävar småsten att bygga upp elden på, då får man dessutom bättre lufttillförsel underifrån. Och när det är släckt lägger man tillbaka stenarna där man tog dem. (Det är ju ungefär som att bygga en bädd av sand.)

Annars är väl det klassiska att gräva undan en grästuva som man lägger tillbaka när man släckt, men även där så dödar man väl en del i jorden om man inte har en bädd. Fast det syns ju inte lika tydligt på markytan.

olarantala; sa:
Uppmaning till brott (kan vara åverkan/skadegörelse eller tillgrepp av naturprodukter)? Eller är det underförstått att man fått markägarens tillstånd att kugga ner torrtallar?

Enligt http://www.naturvardsverket.se/allemansratten är det inte tillåtet att hugga ner träd eller buskar, eller att ta ris, grenar eller näver från levande träd.
Tolka det som ni vill, jag brukar för egen del gå lös på tallstubbar när jag är ute för att komma åt den eminenta tören.
Törestubbar hittar man i stort sett i alla skogar som har tallar. Det är bara att undersöka gamla stubbar med en rejäl spark för att bedömma om den har ett starkt innanmäte.
Tycker nog att man kan gå lös på gamla stubbar, etter värre då med skogsbrukets omvandling av landskapet än att ta en murken stubbe för en värmande brasa.

Men skogsbränder sägs ju vara bra ur skogens synpunkt, dvs det växer så det knakar efter en rejäl brand?!

Nja, skogsbränder är väl bra till viss del, men det blir ju en helt annan flora och fauna efter en skogsbrand. Men min kommentar var mest avsedd att påpeka att det blir mer skador än de direkt synliga.

När vi var till landet nu i helgen så körde vi förbi ett hygge där de tydligen bränt av marken, det var helt klart ingen skogsbrand eftersom det bara var den avverkade ytan som var helt svartbränd (och den var avverkad redan i vintras). Och så stack det upp en massa nyplanterade granplantor från den svarta marken. Såg rätt lustigt ut.

olarantala; sa:

Som stolt delägare till hundratals hektar myr (det kallas skog på papperet) så har problemet liksom aldrig uppstått. Och, som inbiten pragmatiker, skulle problemet heller aldrig uppstå på annans mark. Dels för att jag oftast (alltid) gör eld utan tjärved (har aldrig med mig yxa ut, och det tar en massa tid att avverka stubbar ute på myren) och dels för att det alltid finns fantastiska mängder bränsle som är lättare att komma åt, t ex näver, knaster från granar, tallgrenar som kan späntas etc. Om jag bryter detta från levande träd? Hell yes.

Den dag någon uppe i norrlands inland klagar på mig för att jag bryter torrkvist från hans/hennes gran-/tallskog, så ska jag mer seriöst ta funderingen i beaktande. Varför? För att jag inte rimligtvis kan se hur det är åverkan på levande skog att bryta några döda grenar från nåt träd här och där. Och jag är inte kantian, jag tror inte på en maxim-moral.

massa bra tips och här kommer ett till..

använd inte kniven mot tändstålet, det blir bara fult och trist, nyp av en bit bågfilsplad och fäst med snöre på tändstålet.. det ger mykke mer gnistor och även ett barn kan med en liten instruktion göra eld på egen hand.. (hur bra nu det e med mini-pyromaner i skogen)

hakan_l_borg; sa:

Ett bra tips om man vill få upp en eld när det är som blötast i skogen är att leta kråkris på granarna. Kråkriset sitter för det mesta också lättåtkomligt. Längst in på grenarna (små pinnar), nära stammmen, och fungerar som ett bra tändvirke. Hittar man dessutom näver som är torrt kan man då göra en sk. "näverbomb". Rulla nävret runt kråkriset och stoppa gärna in några små näverbitar så har man goda förutsättningar att få igång en brasa. Innan man tänder ska man givetvis ha samlat ved så man slipper springa omkring och leta och riskera att elden hinner slockna utan uppsyn. Börja med mindre pinnar och lägg på större och större eftersom. När man väl fått igång en stabil eld kan man fortsätta leta ved. Tjärstubbar ute på myrkanterna är optimala! Smart är att alltid ha med sig lite näver i en påse, vattensäkrade tändstickor (stoppa i portionssnusdosa av plast) eller eldstål.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg