Undvik att hälla på ny t-sprit på en falnande eld.
Mvh /Joel
Bra poäng. Ni läste väl om mannen som tände grillen med etanol, och det gick ju sådär...
Jag skulle vilja tillägga en sak. Inte för att briljera, utan enbart för att jag anser att det är bäst att lära sig från grunden.
Får man inte fart på elden med en matsked tändvätska, då har man gjort fel och har två alternativ.
1. Använd hela flaskan och hoppas på det bästa.
2. Inse att det är något med bränslet (veden) som är fel, och gör på ett annat sätt.
Tändvätska är just "tändvätska". Ett substitut till att leta näver e.d. Det ska inte behövas med än en matsked (även om undertecknad också fuskar ibland).
99 gånger av 100 anser jag personligen att det är två aspekter som spökar, och ofta i kombination med varandra:
1. Yta på bränslet i förhållande till fukthalten. Ju tunnare pinnar, desto större yta -> Snabbare torkning.
2. "Densitet" på själva bränslehögen.
Även om man har en tillräcklig mängd jättetunna kvistar får man problem om man lägger dem i en plockepinn-hög kors och tvärs, vilket verkar vara standard på samtliga överlevnadsprogram på TV nuförtiden.
Det finns ett bra talesätt i boken som nämns ovan - Ensamt vedträ brinner inte.
Den pinne som glöder ska värma sin granne. Lägger man två pinnar i kors kommer man bara få denna effekt precis vid korset. Lägger man dem istället parallellt mot varandra får man torkeffekt längs hela pinnarnas längd.
I en löst packad plockepinnhög får man alltså för stora avstånd mellan pinnarna för att utnyttja torkeffekten. Enbart om man har lågor (vilken man bara får med snustorra kvistar, d.v.s. då det inte är några problem att få eld) får man torkeffekt i en sådan hög. I ett tätt knippe med parallellt packade tunna kvistar räcker det med en liten glöd för att få torkeffekt. Glöden fortplantar sig vartefter grannarna torkar.
Och som sagt. Rycker det, rör inte. Om det ryker finns det värme, och då är det bara en tidsfråga innan bränslet är så pass torr att det tar eld.
Och som sagt 2. Se till att ha nog med bränsle förberett när du väl startar elden. Så fort starthögen tar eld ska nästa hög på, så att du utnyttjar så mycket värme som möjligt till att torka nästa hög.