Jag har inget problem med att man har hundar lösa förutsatt att man har kontroll. Men ofta överskattar man hur bra hunden lyssnar på en när det verkligen gäller och då kan det ju vara för sent.
Problemet är att vissa i den här tråden, tydligen en av stugvärdarna vid gåsen m.f. väldigt lätt kan förstöra en i övrigt väldigt god stämning hos en ansvarsfull hundägare under en i övrigt trevlig vandring. Jag har mött sådana självutnämnda ordningsmän, som försökt läxa upp och domdera när hunden varit lös, trots att den uppfört sig exemplariskt. Hade jag inte vetat bättre hade jag tagit illa upp. Vi tar generellt illa upp när vi blir tillsagda, är man då inte helt säker på sin sak kan det gnaga under hela vandringen.
Det finns inget absolut koppeltvång såvida inte områdesföreskrifterna säger annat. Däremot så bör du använda omdömet och en lägesanpassad bedömning, något jag påtalat i nästan samtliga inlägg. Påstår någon att det finns ett absolut tvång far de med osanning, något flera personer gjort här i tråden, även du, t.ex. när din tolkning var "
att hunden absolut bör vara kopplad" Någon har hänvisat till lösryckta meningar ur motiveringen till ett domslut från en tingsrätt, då har vi passerat gränsen för lyteskomik. Andra inklusive du själv har gett er på att på ett tolka en andrahandskälla (en redan tolkad bedömning från naturvårdsverket), där "hindras från att springa lös" har blivit att hunden "
går max 1-2 meter ifrån en, alltid! " dvs att hundägaren i varje steg ska risker att sparka på hunden.
Jag ber om ursäkt för min kommentar om skitnödigheten, den var nog onödig som du skriver och det finns ingen anledning. Samtidigt borde du förstå varifrån den kommer ifrån, då du faktiskt följt tråden i sin helhet och aktivt deltagit.
//Å