Nu fick jag svar
Min fråga:
Hej!
Jag undrar vad som gäller i Vålådalen vad gäller hund vid vandring. Har man rätt att gå med lös hund vid sin sida om man anser att man har den stadga som krävs för att hunden inte ska jaga vilda djur eller ren? Jag tycker att det är lite svårt att tolka men läser jag rennäringslagen $93 så verkar det för mig som att Länsstyrelsens regler åsidosätter/övertrumfar Rennäringslagen. Jag har skrivit in länken till Era/Länsstyrelsens regler och där specificeras inte särskilt att absolut kopplingstvång gäller i Vålådalen, däremot så står det särskilt för Rannåsen: förbjudet att "medföra ej kopplad hund ". Skulle vara mycket tacksam för hjälp att reda ut detta. Jag tar gärna emot svar via mail.
http://www.lst.se/jamtland/amnen/naturvard/Skyddad_natur/Regler/index.htm
Vålådalen
Förbud gäller mot att:
- störa djurlivet, exempelvis genom att klättra i boträd eller medvetet uppehålla sig närmare rovfågelbo, lya eller gryt än 100 m.
- göra åverkan på mark eller växtlighet, torrträd och vindfällen inräknade.
- vid eldning använda annat än döda grenar, medhavd ved eller ved från förråd som anordnats härför.
- framföra motorbåt.
- färdas med båt (inklusive kanot) på Rekån uppströms Rekåstugan som är belägen cirka 1,5 km från Rekåns mynning.
- framföra motordrivet fordon i terräng.
- utan länsstyrelsens tillstånd landa med luftfarkost.
Svar från Länsstyrelsen:
"Hej..
jag bifogar ett dokument om hur vi ser på tillsyn av hundar på renbetesfjäll.
Vad som dessutom gäller i reservat hänvisar jag till aktuell reservatföreskrift
http://www.lansstyrelsen.se/jamtland/amnen/naturvard/naturreservat/ (se lista ovan)"
Text från bifogat dokument:
(Jag har försökt göra fetstil och understrykningar enligt originalet)
Om tillsyn över hundar på renbetesfjällen i Jämtlands Län
Bakgrund
Många av de som besöker våra fjäll har med sig hundar av olika skäl t.ex. jakt, transport eller sällskap och dessa hundar är en naturlig och viktig komponent för dem. Hundar kan dock ställa till med problem för såväl rennäringen som naturmiljö och därför finns det olika lagar vilka reglerar hur hundar i naturen i allmänhet och fjällen i synnerhet skall hållas. För att klargöra vad som gäller vill länsstyrelsen nedan presentera rådande lagar samt ge kommentarer för hur den enskilde jägaren skall uppträda då de besöker renbetesfjällen i Jämtland.
Rennäringslag (1971:437)
93 § När renar befinner sig inom betesområde där renskötsel då är tillåten, skall hund i
trakten som ej användes i renskötseln hållas i band eller instängd, om ej
länsstyrelsen medger annat. Anträffas hund medan den jagar eller på annat sätt ofredar ren inom område där renskötsel då är tillåten, får hunden, om den ej låter sig upptagas, dödas av den som äger eller vårdar ren. Den som sålunda dödat hund är skyldig att snarast möjligt anmäla förhållandet till polismyndigheten.
Kommentarer
Trakten är här definierat som det område som kan
överblickas. På trakten skall hunden alltid vara under förarens kontroll, antingen genom koppel eller på sådant avstånd att föraren kan övervaka och alltid kalla in hunden. För att undvika störning på ren och annat djurliv. Det innebär också att hunden ovillkorligen skall hållas kopplad eller vara instängd då renar finns inom detta område. Är hundägaren det minsta osäker på ifall ren finns på trakten skall hunden kopplas.
Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när den inte används vid jakt.
19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.
Kommentar
I alla nationalparker och i många naturreservat gäller absolut koppeltvång året om (På renbetesfjäll gäller koppeltvång i xxx, yyy naturreservat).
Hunden skall i övriga fall hållas under sådan tillsyn att Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter 16§ uppfylls (se ovan).
Det är i samtliga fall hundens ägare eller dess innehavare som har strikt ansvar om tillsyn över
hunden. Du är skyldig att följa anvisningar från Länsstyrelsen personal då de har en god kännedom om var det finns renar!