Hund i naturreservat

Det är nog svårt för deras hundar att valla ren kopplade, eller vad tror du? Är du dessutom säker på att det inte var din hund som var nära att ryka ihop med deras hundar?

Ja Staffan jag är säker, väldigt säker...så säker som man kan bli. Min hund hade jag kopplad vid detta tillfälle och jag hade "platsat" honom, dvs att han satt ner bredvid mig.

Varför har du såna problem med att TS gick med lös hund och hade rätt att ha det också? Uppenbarligen är det en timid hund med bra stadgeträning så okopplad är den i princip lika med kopplad.

Om man läser hela tråden så kan man konstatera tre saker.

1. Flera argument återkommer men de blir inte riktigare för att de upprepas. Enligt §93 rennäringslagen skall hundar vara kopplade därmed faller det du skriver ovan.
  2. Skyltningen av Vålådalsreservatet och reglerna på nätet tar inte upp rennäringslagens regler.
  3. Att inte ens ta med koppel är det inte många som förespråkar.

Angående andra punkten har jag uppfattningen att det vore en bra service att ha med upplysningen i alla regler för naturreservat i fjällen och andra ställen där rennäring bedrivs.

Thure

Jadu, jag jagar ju ripa på renbetesmark. Det skulle bli en väldigt annorlunda jakt med koppel minst sagt. Självklart kopplar vi ju de gånger vi stöter på ren och det har funkat senaste 11 åren. Hur blir tolkningen "när renar inte befinner sig inom betesområde" då? Tolkar du "i trakten" till att gälla om en ren befinner sig inom gränsen så får ingen hund springa lös i hela området kanske?

Edit:
Meningen "om ej länsstyrelsen medger annat" läser i alla fall jag som att Länsstyrelsens regler åsidosätter/övertrumfar Rennäringslagen. Läser man då på http://www.lst.se/jamtland/amnen/naturvard/Skyddad_natur/Regler/index.htm så kan man läsa att i "Döda Fallet" får man inte släppa hund eller katt fri medan det i de flesta andra naturreservat och nationalparker inte står specat. Istället för att spekulera så borde kanske någon av oss skicka mail och fråga :) Kan ta det när jag inte jobbar.

Paragraf 93:
"93 § När renar befinner sig inom betesområde där renskötsel då är tillåten, skall hund i trakten som ej användes i renskötseln hållas i band eller instängd, om ej länsstyrelsen medger annat. Detsamma gäller när renar flyttas, såvida hundens ägare i förväg underrättats om tiden för flyttningen.
Anträffas hund medan den jagar eller på annat sätt ofredar ren inom område där renskötsel då är tillåten, får hunden, om den ej låter sig upptagas, dödas av den som äger eller vårdar ren.
Den som sålunda dödat hund är skyldig att snarast möjligt anmäla förhållandet till polismyndigheten."

Om man läser hela tråden så kan man konstatera tre saker.

1. Flera argument återkommer men de blir inte riktigare för att de upprepas. Enligt §93 rennäringslagen skall hundar vara kopplade därmed faller det du skriver ovan.
  2. Skyltningen av Vålådalsreservatet och reglerna på nätet tar inte upp rennäringslagens regler.
  3. Att inte ens ta med koppel är det inte många som förespråkar.

Angående andra punkten har jag uppfattningen att det vore en bra service att ha med upplysningen i alla regler för naturreservat i fjällen och andra ställen där rennäring bedrivs.

Thure

Senast ändrad:
Nu har jag läst hela tråden och tänker inte ge mig in i debatten om kopplad eller inte!

Tänkte mest skriva att vi gick Helags-Sylarna-Gåsen-Helags i somras och hade också hunden lös vissa bitar. Dock går han oftast kopplad i expanderlina till mitt midjebälte..... Men som sagt, vissa bitar får även han äran att springa lite lös.... dock på max sånt avstånd så att jag alltid har ögonkontakt med honom och om vi möter folk kallas han in och kopplas. Vid några tillfällen såg vi renar på håll och även då kopplar jag honom bara i fall att.... tänker inte riskera något!!

Då jag har en mörkgrå schäfer och är van vid att många kan anse att han ser "farlig" ut, så vi kliver dessutom av stigen och jag lägger honom vid sidan! Kan säga att i princip alla jag mötte på denna runda kommenterade "å vilken fin och lydig hund!" Det känns för mig bättre än att folk ska störa sig på lös hund..... :) Det är ganska lätt att hålla folk på gott humör!

När vi kom till Gåsen lade jag honom och band upp honom på "hundparkeringen" utanför och kan säga att även där möttes vi av stugvärd som berömde hunden och började fråga om var han kom ifrån och liknande. Men då var det en kvinna som hade hund själv. Såg att någon skrivit om ett par som brukar jobba där på somrarna som har hund.... så det var nog dom! Trist för TS att få skäll, men även om hunden är superlydig så skadar det ju inte att hänga på den ett koppel när man kliver in på fjällstationerna.... så förekommer man lite kan jag tycka!

Vi ska vara rädda om att koppeltvång faktiskt inte innebär koppel på för jämnan, utan som många skrivit i denna debatt "i princip som kopplad". ;)

Håller med om allt. Jag tänker verkligen efter två och tre gånger iom att min systers son har varit hundrädd.

...men även om hunden är superlydig så skadar det ju inte att hänga på den ett koppel när man kliver in på fjällstationerna.... så förekommer man lite kan jag tycka!

Vi ska vara rädda om att koppeltvång faktiskt inte innebär koppel på för jämnan, utan som många skrivit i denna debatt "i princip som kopplad". ;)

Själv tycker jag att så länge du har koll på hunden och att denne är väluppfostrad så har den lika stor rätt att vistas fritt i naturen. Det bör kanske nämnas att jag är en stor hundvän så jag kanske inte är så neutral.

Nu fick jag svar

Min fråga:
Hej!
Jag undrar vad som gäller i Vålådalen vad gäller hund vid vandring. Har man rätt att gå med lös hund vid sin sida om man anser att man har den stadga som krävs för att hunden inte ska jaga vilda djur eller ren? Jag tycker att det är lite svårt att tolka men läser jag rennäringslagen $93 så verkar det för mig som att Länsstyrelsens regler åsidosätter/övertrumfar Rennäringslagen. Jag har skrivit in länken till Era/Länsstyrelsens regler och där specificeras inte särskilt att absolut kopplingstvång gäller i Vålådalen, däremot så står det särskilt för Rannåsen: förbjudet att "medföra ej kopplad hund ". Skulle vara mycket tacksam för hjälp att reda ut detta. Jag tar gärna emot svar via mail.

http://www.lst.se/jamtland/amnen/naturvard/Skyddad_natur/Regler/index.htm
Vålådalen
Förbud gäller mot att:
- störa djurlivet, exempelvis genom att klättra i boträd eller medvetet uppehålla sig närmare rovfågelbo, lya eller gryt än 100 m.
- göra åverkan på mark eller växtlighet, torrträd och vindfällen inräknade.
- vid eldning använda annat än döda grenar, medhavd ved eller ved från förråd som anordnats härför.
- framföra motorbåt.
- färdas med båt (inklusive kanot) på Rekån uppströms Rekåstugan som är belägen cirka 1,5 km från Rekåns mynning.
- framföra motordrivet fordon i terräng.
- utan länsstyrelsens tillstånd landa med luftfarkost.

Svar från Länsstyrelsen:
"Hej..

jag bifogar ett dokument om hur vi ser på tillsyn av hundar på renbetesfjäll.

Vad som dessutom gäller i reservat hänvisar jag till aktuell reservatföreskrift http://www.lansstyrelsen.se/jamtland/amnen/naturvard/naturreservat/ (se lista ovan)"

Text från bifogat dokument:
(Jag har försökt göra fetstil och understrykningar enligt originalet)

Om tillsyn över hundar på renbetesfjällen i Jämtlands Län

Bakgrund
Många av de som besöker våra fjäll har med sig hundar av olika skäl t.ex. jakt, transport eller sällskap och dessa hundar är en naturlig och viktig komponent för dem. Hundar kan dock ställa till med problem för såväl rennäringen som naturmiljö och därför finns det olika lagar vilka reglerar hur hundar i naturen i allmänhet och fjällen i synnerhet skall hållas. För att klargöra vad som gäller vill länsstyrelsen nedan presentera rådande lagar samt ge kommentarer för hur den enskilde jägaren skall uppträda då de besöker renbetesfjällen i Jämtland.

Rennäringslag (1971:437)
93 § När renar befinner sig inom betesområde där renskötsel då är tillåten, skall hund i trakten som ej användes i renskötseln hållas i band eller instängd, om ej länsstyrelsen medger annat. Anträffas hund medan den jagar eller på annat sätt ofredar ren inom område där renskötsel då är tillåten, får hunden, om den ej låter sig upptagas, dödas av den som äger eller vårdar ren. Den som sålunda dödat hund är skyldig att snarast möjligt anmäla förhållandet till polismyndigheten.

Kommentarer
Trakten är här definierat som det område som kan överblickas. På trakten skall hunden alltid vara under förarens kontroll, antingen genom koppel eller på sådant avstånd att föraren kan övervaka och alltid kalla in hunden. För att undvika störning på ren och annat djurliv. Det innebär också att hunden ovillkorligen skall hållas kopplad eller vara instängd då renar finns inom detta område. Är hundägaren det minsta osäker på ifall ren finns på trakten skall hunden kopplas.

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när den inte används vid jakt.

19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan.

Kommentar
I alla nationalparker och i många naturreservat gäller absolut koppeltvång året om (På renbetesfjäll gäller koppeltvång i xxx, yyy naturreservat).

Hunden skall i övriga fall hållas under sådan tillsyn att Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter 16§ uppfylls (se ovan).

Det är i samtliga fall hundens ägare eller dess innehavare som har strikt ansvar om tillsyn över
hunden. Du är skyldig att följa anvisningar från Länsstyrelsen personal då de har en god kännedom om var det finns renar!

Som jävig hundägare/jägare tolkar jag det som att det sunda förnuftet får råda i Vålådalen. Kan dock vara absolut koppeltvång i andra naturreservat och då får man följa det.

Bra jobbat Niklaz.
Det var inte solklart hur man ska tolka trakten men jag tolkar det som att ifall renar finns inom blickfånget så skall hund hållas kopplad och i annat fall skall hund hållas under förarens kontroll.

Jag kommer i fortsättningen att använda mig av SBF (Sunt BondFörnuft) på fjället och ha med koppel ifall vi blir omringade av en renflock.

Länsstyrelsens kommentar gäller ju primärt rennäringslagen. I övrigt så gäller trots allt övriga regler paralellt. Det skulle vara olyckligt om någon tog det här så som om det är fritt fram så länge det saknas ren i området.

Grundprincipen är att man skall ha koll och kontroll på sin hund om den ska gå utan koppel. Hunden skall inte heller ges allt för stora friheter. Ögonkontakt bör vara en god grundregel.

Finns det särskilda föreskrifter rättar man sig efter dem.

Möter ni däremot på någon brysk person i Vålådalen som påstår något annat kan ni med gott samvete be dem fara åt pipsvängen (även tillämpbart i andra situationer, så som på ett internetforum)

//Å

Nu vet jag inte alls hur det ser ut i Vålådalen. Men då svaret från lst löd "Är hundägaren det minsta osäker på ifall ren finns på trakten skall hunden kopplas." så måste det ju innebära att hunden alltid ska vara kopplad om det finns buskage, klippor, träd mm som kan dölja renar som befinner sig i närheten.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
geotollare Hund i djupsnö Fjällvandring 10
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Bjornligans.draghundar hund med klövjeväska Fjällvandring 27
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
anjoua Vandra med liten hund Fjällvandring 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg