Det står antagligen på nästa sida på netikettreglerna om det olämpliga i att i sitt 23:e inlägg på ett forum undervisa i vad som gäller på forumet...
Märkligt, det är första gången jag springer på ett Internetforum där kamratuppfostran tar forumet längre från netikettreglern, normalt sett så är det åt andra hållet. Trots allt, de där sociala reglerna har växt fram ur något, de fanns trots allt redan 1992 när jag för första gången blev aktiv på vad som då kallades BBSer. De relativt universella netikettreglerna kanske inte är tillämpliga i denna subkultur, my bad i sådant fall.
oavsett.
Jag tycker det är märkligt att reaktionen är större över att jag kallar någon skitnödig, än att vissa personer står på sig och försöker mata läsare med felaktigheter trots att frågan är utredd. Att man accepterar ett bagdadbob beteende i en tråd avsedd för kunskapsutbyte. Syftet med forumet som helhet måste ju trots allt någon form av kunskapsutbyte. Att på något sätt dra nytta av varandras erfarenheter och kunskaper, goda som dåliga.
Trådskaparen har varit ute en vandring, men fått en felaktig reprimand. Reprimand har tydligen gnagt så mycket att denne velat få rättsläget klargjort och startat en tråd på det här forumet. Mellan raderna kan man alltså läsa att den påverkat denne negativt i dennes vandring.
I den här tråden finns ett antal personer som kommer med samma felaktiga påstående. Rättsläget har därefter klargjorts, lagstiftningen gåtts igenom och att till och med TILLSYNSMYNDIGHETEN i fråga tillfrågats. Svaren verkar inte spela någon roll för en av dessa diskussionsdeltagare. Han står fotfarande och hoppa av ilska på stället. Nu senast klistrar vederbörande in en text om med vilken rätt hundarna kan dödas, så som om det skulle förändra något för den ansvarsfulle hundägaren. Det är åtminstone i min mening extremt osmakligt, ett tämligen skitnödigt beteende överlag. Ändå är det stora problemet i tråden att jag påtalar att kejsaren med de många inläggen är naken (eller som jag väljer att kalla det, skitnödig). För att komma till rätta med uttalandena om skitnödigheten påtalar man med myndig stämma att moderatorerna har tråden i bevakning som någon form av hot, ungefär som att påtala att länsman kommer och kan bötfälla dig för att din hund är lös.
Så vad är det största problemet, att en person i en tråd för kunskapsutbyte kring vad som gäller för en ansvarsfull hundägare, beter sig som bagdad bob och klistrar inlägg om när man får slå ihjäl hundar (ni får själva bedöma hur smakligt det är) eller personen som kallar densamme för skitnödig?
Är det skitnödigheten får jag väll köpa det. Någon kan väll förklara syftet med forumet för mig i sådant fall, eftersom jag inte förstått det.