Hjälp med att väga gasbehållare!

IMG_4956.jpeg
Hejsan! Jag räknar lite på hur mycket gasol jag har. Vet någon exakta tomma vikten på följande behållare:

230g primus
450g primus

Jag väger massa halvtomma behållare för att beräkna hur många dagar jag kan få ut ur dom 😅
 
Gör egna tester med kök och med vind och beräkna hur många liter vatten till kokning och skriv på de olika behållarna sedan kan man ju ta med olika mkt reservgas ber på erfarenhet och temperatur samt välja mat som ej kräver så lång koktid och minska tid med blötläggning vindskydd naturligt eller löst medtaget
 
Jag erkänner att jag inte orkat engagera mig särskilt mycket för att ge ett bra svar, men jag vet att frågan kommit upp och diskuterats ett antal gånger på Utsidan. Så om inga (tillräckligt) bra svar givits ovan (eller härefter) så tipsar jag om att söka på Utsidan, och/eller Googla, för svar finns!
 
Jag gör av med i snitt 55g gas per dygn (kaffe/lunch/kaffe/middag) på sommaren. Så brukar skriva i på flaskorna hur många gram som är kvar, hade 6 flaskor med mindre än 100g kvar och en 450g med 290g kvar. Det ska nog räcka till en fyra dygns mini semester i Grövelsjön i övermorgon :)
 
Jag har en gasförflyttaradapter som jag tänkt använda, och jag ska vara noga med att inte överfylla tuberna. Ska faktiskt testa detta på tisdag eller onsdag, då jag ska iväg och cykla m kök på torsdag...bra att kunna använda småskvättarna.
Jag har inget svar till TS...tänkte jag avslutningsvis säga.
 
Jag har en gasförflyttaradapter som jag tänkt använda, och jag ska vara noga med att inte överfylla tuberna. Ska faktiskt testa detta på tisdag eller onsdag, då jag ska iväg och cykla m kök på torsdag...bra att kunna använda småskvättarna.
Jag har inget svar till TS...tänkte jag avslutningsvis säga.
Jag har läst lite om att flytta flytande gas, men helt ärligt vågar jag faktiskt inte, men återkom jättegärna om hur det gick Totteman!!
 
Det gick jättebra. Jag hade skvättar kvar i ett par behållare och jag vägde dem också. Den behållaren som jag skulle fylla på, en Weber på 445 gram, tänkte jag fylla till max 660 gram. Läste någonstans att en sådan behållare är full när den väger så mycket.
Jag lade den i frysen, så att den skulle kunna vara kall och mottagare av överskottsskvättarna.
De tre behållarna hade bara lite gas kvar, vilket jag kände när jag skakade på dem. Lite skvalpande var det, men inga mängder.
Ja, när mottagarbehållaren var kall så skuvade jag fast adaptern mellan den och den ena behållaren jag skulle tömma över. Jag hade givarbehållaren överst, så att det flytande kunde rinna ner i mottagarbehållaren. Det hördes tydligt att det strömmade mellan behållarna. När det slutat låta så stängde jag adaptern och kontrollvägde behållarna.
Mycket riktigt vägde mottagarbehållaren mer, och den jag skulle tömma skvalpade inte alls...kanske en aning flytande kvar, men försumbart.
Så fortsatte jag med de två andra behållarna, som tömdes på samma sätt, med kontrollvägning av alla behållarna före och efter tömning/fyllning.
Mottagarbehållaren ökade i vikt från 489 gram till 608 gram. Jag kände mig nöjd med det. Jag anser att den i stort sätt är full, och jag ska kanske fylla lite mer i den...kanske.
En av behållarna jag skulle tömma värme jag lite, genom att låta varmvatten från kranen värma den lite. Vet inte om det var nödvändigt. Alla givarbehållarna var rumsvarma vid tömning. Mottagarbehållaren var kall, och det är temperaturskillnaden som driver förflyttningen av gaser och vätska. Det flytande rinner ner och gasen trycker på lite grann.

Det här var enkelt.
 
Det gick jättebra. Jag hade skvättar kvar i ett par behållare och jag vägde dem också. Den behållaren som jag skulle fylla på, en Weber på 445 gram, tänkte jag fylla till max 660 gram. Läste någonstans att en sådan behållare är full när den väger så mycket.
Jag lade den i frysen, så att den skulle kunna vara kall och mottagare av överskottsskvättarna.
De tre behållarna hade bara lite gas kvar, vilket jag kände när jag skakade på dem. Lite skvalpande var det, men inga mängder.
Ja, när mottagarbehållaren var kall så skuvade jag fast adaptern mellan den och den ena behållaren jag skulle tömma över. Jag hade givarbehållaren överst, så att det flytande kunde rinna ner i mottagarbehållaren. Det hördes tydligt att det strömmade mellan behållarna. När det slutat låta så stängde jag adaptern och kontrollvägde behållarna.
Mycket riktigt vägde mottagarbehållaren mer, och den jag skulle tömma skvalpade inte alls...kanske en aning flytande kvar, men försumbart.
Så fortsatte jag med de två andra behållarna, som tömdes på samma sätt, med kontrollvägning av alla behållarna före och efter tömning/fyllning.
Mottagarbehållaren ökade i vikt från 489 gram till 608 gram. Jag kände mig nöjd med det. Jag anser att den i stort sätt är full, och jag ska kanske fylla lite mer i den...kanske.
En av behållarna jag skulle tömma värme jag lite, genom att låta varmvatten från kranen värma den lite. Vet inte om det var nödvändigt. Alla givarbehållarna var rumsvarma vid tömning. Mottagarbehållaren var kall, och det är temperaturskillnaden som driver förflyttningen av gaser och vätska. Det flytande rinner ner och gasen trycker på lite grann.

Det här var enkelt.
Intressant! Var det någon del i hanteringen som kändes oklar/osäker/ chansartat? Kanske ska testa ändå! Vart köpte du din överföringskoppling?
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg