Hjälp med att väga gasbehållare!

Nej. Chansa? Nä, sånt håller inte jag på med.
Fick i julklapp.
När det låter så enkelt och helt logiskt i ingenjörshjärnan blir jag också sugen på en påfyllfningsadapter.
Ännu bättre vore ju om man kunde fylla från stora tuben till hemmagasgrillen men lite svårt att kyla hela den.
Måste givaren vara upp och ner för att tömmas eller räcker det med att den står högre upprätt eller om ligger ner fast liggade, bara mottagen står upp lägre ner?
Tänker med stora grilltuben på en trädgårdsstol och lilla mottagaren nere på gräsmattan.
Eller adaptern funkar bara med småtubskoppling?
Och risken att överfylla ökar ju om man har en jätteflaska som donator.
Om summan av mängden gas i givare och mottagare är mindre än totalt vad mottagaren kan ta emot, då kan man ju inte överfylla.

/Patrik, som minns PV=nRT
 
När det låter så enkelt och helt logiskt i ingenjörshjärnan blir jag också sugen på en påfyllfningsadapter.
Ännu bättre vore ju om man kunde fylla från stora tuben till hemmagasgrillen men lite svårt att kyla hela den.
Måste givaren vara upp och ner för att tömmas eller räcker det med att den står högre upprätt eller om ligger ner fast liggade, bara mottagen står upp lägre ner?
Tänker med stora grilltuben på en trädgårdsstol och lilla mottagaren nere på gräsmattan.
Eller adaptern funkar bara med småtubskoppling?
Och risken att överfylla ökar ju om man har en jätteflaska som donator.
Om summan av mängden gas i givare och mottagare är mindre än totalt vad mottagaren kan ta emot, då kan man ju inte överfylla.

/Patrik, som minns PV=nRT
1. Krångla inte. Fyll från en med lite kvar, INTE från en med stor volym och säkert stort tryck. Vi pratar om att ta hand om slattar, och ingenting annat.
2. Kyl mottagarbehållaren.
3. Väg och ha koll på att inte överfylla.

4. Tänk säkerhet: Trollas det går det åt pepparn...det är småslattarna som man ska ta hand om.

Med så många frågor så kanske du ska be om hjälp.
 
Har för mig att stora gasolbehållare har mkt större tryck, och sedan en regulator för att anpassa till en brännare. En sådan skulle jag inte experimentera med.
 
Någon som har koll på hur man tar ut vikten genom lägga gastuben i vatten? Flyter den lågt är det mycket gas i tuben.
 
Någon som har koll på hur man tar ut vikten genom lägga gastuben i vatten? Flyter den lågt är det mycket gas i tuben.
Tycker inte att man ska använda Archimedes princip på detta sätt. Om det skvalpar när man skakar gasbehållaren är det vätska kvar. Vågen är ens bästa vän när det handlar om att ta hand om slattar i gasbehållare. Tycker filmen i tråden på ett bra sätt visar hur man ska göra.
 
Eftersom ingen redan påpekat det.

Gasblandningen i nya gasflaskor av denna typ är en blandning av butan/n-butan/iso-butan/propan.
Slattar i gasflaskor har sällan någon propan kvar, varpå överförda skvättar skapar gasflaskor med en gasblandning som inte har så bra köldprestanda.

Bli inte förvånade om det blir dåligt tryck när flaskan blir kall.
 
Eftersom ingen redan påpekat det.

Gasblandningen i nya gasflaskor av denna typ är en blandning av butan/n-butan/iso-butan/propan.
Slattar i gasflaskor har sällan någon propan kvar, varpå överförda skvättar skapar gasflaskor med en gasblandning som inte har så bra köldprestanda.

Bli inte förvånade om det blir dåligt tryck när flaskan blir kall.
Bra förtydligande!
 
Eftersom ingen redan påpekat det.

Gasblandningen i nya gasflaskor av denna typ är en blandning av butan/n-butan/iso-butan/propan.
Slattar i gasflaskor har sällan någon propan kvar, varpå överförda skvättar skapar gasflaskor med en gasblandning som inte har så bra köldprestanda.

Bli inte förvånade om det blir dåligt tryck när flaskan blir kall.
En av anledningarna till att jag hellre förbrukar överblivna småslattar på sommarutflykter hemmavid, än spär ut en MSR IsoPro-patron som jag ska kunna lita på under en långtur uppe på högre höjder och/eller på hösten. Den innehåller knappt någon n-butan i originalblandning.

Värm aldrig givartuben - bara kyl mottagaren. Äterfyll inte samma tub fler än några få gånger. Deras skarvar, svetsar etc är inte dimensionerade för flergångsbruk.
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg