Hjälp med att cykla Stockholm > Lund

Jag använder konventionell cykeldator för registrering av färdsträcka vilket är bra att ha koll på bland annat för byten av däck och drivlina. Jag cyklar året runt och en sån cykeldator håller max ett par tre år för kontinuerlig användning vilket motsvarar ett par batteribyten. Om jag vill registrera färdspår vilket jag ofta gör vid alla aktiviteter som vandring, skidåkning, skridskoåkning paddling och cykling annat än pendling så använder jag numera en Garmin GPS-klocka (Fenix 3). Den kopplar jag till mobilen med blåtand efter aktiviteten och färdspåren förs över till Strava.

För navigering använder jag mobilen och offlinekartor eller onlinekartor. Helst tryckta kartor parallellt förvarade i benficka eller bröstficka.

Att ha displayen tänd kontinuerligt på mobilen har jag inget behov av.

Garmin har fått åtskilliga tusen kronor från mig under de senaste 30 åren. Kvalitetsintrycket har varit generellt dåligt men Fenixklockan verkar bättre så här långt.

Thure
 
Min första smartphone höll däremot för 8 års daglig användning.

Hur länge har era Garmin cykeldatorer fungerat?
Ingen här är väl ute efter att "tvinga" dig att köpa en cykelGPS.
Men om du letar efter ursäkter för att "slippa" köpa en cykelGPS så kan det vara svårt att få dem från oss som sedan många år är nöjda användare av just cykelGPSer.


Beror väl på vad man eftersöker för typ av data också antar jag.
Den självklara fördelen, åtminstone för mig, är mer vid navigering
även om dataloggningen även är intressant, förstås.
 
Kadens är (inom cykling) antalet pedalvarv per minut.

Grejen med att ha skärmen konstant påslagen under cykelturen är att du ("on the fly") ska kunna kasta ett getöga på din enhet, för att snabbt kunna få den information du söker.

För om du måste kludda med skärmlås och dyligt "on the fly" (för att över huvud taget kunna se infon på skärmen), så är risken stor att du (eller någon medtrafikant) snabbt står på näsan.
/Niklas
 
Senast ändrad:
ALdrig fattat vitsen med en "cykeldator", känns som en lite gammaldags pryl som fanns innan moderna GPS:er och Smartphones.
Olika användare har olika behov. Det finns en hel del mätare/sensorer som kan kopplas till cykeldatorns skärm som tex effekt, puls, kadens, radar, elektroniska växlar, mobiltelefon mm.
Jag använder mest cykeldatorn för träning där jag vill ha koll på fart, tid, puls, sträcka mm.

Mobiltelefonen följer alltid med, men den är i första hand plånbok, kamera och telefon.
 
Tja, vad utsätter du din telefon i din "dagliga användning"?
Ligger i ett fodral i en ficka på jackan eller skjortan eller byxorna utomhus och i en benficka i jobbkläderna. Hemma ligger den på en bänk eller ett bord. Garmin GPSerna har oftast legat i en nätficka på ryggsäcken när jag använt dem.

Thure
 
Å för att förtydliga Garmin Edge-serien:

Edge 1xx och 5xx är mest för träning, där nya 5xx-modeller stödjer detaljerade kartor. Ingen autorouting.

Edge Explore/Explore 2 är mest för touringcyklisten. Har detaljerade kartor + autorouting.

Edge 8xx och Edge 10xx är
gjord för både touring och träning, varför de blir dyrast. Har både detaljerade kartor + autorouting.

Andra märken, som Wahoo och Hammerhead, har en liknande uppdelning, även om de kanske inte når upp till Garmins toppmodeller i funktionalitet (enligt DC-Rainmaker).
/Niklas
 
Senast ändrad:
Jag cyklar året runt och en sån cykeldator håller max ett par tre år för kontinuerlig användning vilket motsvarar ett par batteribyten.
Tömmer du batteriet varje dag året runt? Är det pga garantin du lämnar in dem för batteribyte?
Bytte batteri på min 705:a för mindre än 150 kronor.

Det är samma typ av batteri som i moderna mobiltelefoner och datorer. De skall klara ca 1000 laddcykler eller ca 10 år.
 
De cykeldatorer jag använt är såna där jag själv byter batteri och där batterierna inte är uppladdningsbara. Trots detta räcker batterierna minst ett år.


Thure
 
Edge 1xx och 5xx är mest för träning, där nya 5xx-modeller stödjer detaljerade kartor. Ingen autorouting.
Vad menar du med "autorouting"?
Om de menar "navigera till en plats" direkt i cykelGPSen finns det i åtminstone Edge 530 Kolla själv här

Edge 8xx och Edge 10xx är
gjord för både touring och träning, varför de blir dyrast. Har både detaljerade kartor + autorouting.
Pga skillnaden i displaystrl är den upplevda skillnaden i navigering mellan Edge 8xx och Edge 10xx stor. Kan man leva med den kortare batteritiden och långsammare processorn (enkelt med mindre GPX-filer) så föredrar åtminstone jag Edge Explore framför Edge 8xx

Men oavsett modell av cykelGPS är det viktigt att man använder en så omfattande och nyligen uppdaterad karta som möjligt.
 
De cykeldatorer jag använt är såna där jag själv byter batteri och där batterierna inte är uppladdningsbara. Trots detta räcker batterierna minst ett år.


Thure
Ok, då har de alltså  inte någon inbyggd satellitmottagning.

Dessutom blir det ju i praktiken en cykeldator per cykel (för att få rätt hastighet + färdsträcka), något som kan bli ganska dyrt i längden.

Med en modern GPS-utrustad cykeldator, så kan du ju lätt flytta runt datorn mellan olika cyklar, då hastighet + färdsträcka tas från satelliterna.

Dock bör du lämpligtvis ha ett datorfäste och ev. en kadenssensor (eller kraftmätare) på varje cykel.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Vad menar du med "autorouting"?
Om de menar "navigera till en plats" direkt i cykelGPSen finns det i åtminstone Edge 530 Kolla själv här


Pga skillnaden i displaystrl är den upplevda skillnaden i navigering mellan Edge 8xx och Edge 10xx stor. Kan man leva med den kortare batteritiden och långsammare processorn (enkelt med mindre GPX-filer) så föredrar åtminstone jag Edge Explore framför Edge 8xx

Men oavsett modell av cykelGPS är det viktigt att man använder en så omfattande och nyligen uppdaterad karta som möjligt.

Jag hade missat att Edge 530 (och då förmodligen även Edge 540) har fått autorouting.

Dock så saknar dessa enheter möjligheten att skapa rutter till specifika gatuadresser och intressepunkter (POI), vilket 8xx och 10xx har. De senare blir ju då i praktiken en cykelanpassad bil-GPS.

Förövrigt finns ju nu Edge Explore 2, som ska vara en klart vassare modell än den gamla Edge Explore.
/Niklas
 
Dock så saknar dessa enheter möjligheten att skapa rutter till specifika gatuadresser och intressepunkter (POI), vilket 8xx och 10xx har.
För mig personligen är det ffa den minimala displayen som diskvalificerar alla Edge 5XX-modeller för att använda till navigering.

Förövrigt finns ju nu Edge Explore 2, som ska vara en klart vassare modell än den gamla Edge Explore.
Som jag har skrivit tidigare: för mig är skärmen viktig vid navigering och Garmin Edge Explore och Explore har likadana skärma både vad gäller strl och upplösning. Den stora skillnaden är processorns och ~4 timmar längre batteritid hos Explore 2.
Men prisskillnaden är hel 1.395 SEK (enl Prisjakt), vilket Explore 2 inte är värd enl mig
(Det finns förstås även andra skillnader, den intresserade får jmf själv)

Jmf hos Garmin:
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 57
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg