Hjälp med att cykla Stockholm > Lund

Artikeln är som sagt 25 år. Så gamla länkar funkar dåligt. Sannolikt finns mer aktuella publikationer inom området också. Men en hel del torde vara relevant fortfarande.

Thure
 
Artikeln är som sagt 25 år. Så gamla länkar funkar dåligt. Sannolikt finns mer aktuella publikationer inom området också. Men en hel del torde vara relevant fortfarande.

Thure

Sedan dess har jag hört olika teorier om huruvida koffein verkligen är vätskedrivande (du kissar mera) eller istället urindrivande (du kissar inte mera utan istället kissar du motsvarande mängd fast tidigare).
Jag har inte fysiologikompetens att avgöra vad som är sant och inte men vore kul om thure eller någon annan med hög kompetens inom området kunde göra en färsk analys.

Urinens färg har man ju också nämt som indikator: vitt genomskinligt = ok vätskenivå, gult= drick mera, ju mörkare desta mer underväskad.

/Patrik
 
Uppdatering från dagens åktur!

Lite läskigt att cykla på landsvägar men känns som att de flesta bilisterna ger en mycket utrymme och avstånd så det känns skönt! 50m stigning med motvind som var 6 min och 40 sekunder av cykelturen var nog de värsta 7 minuter jag upplevt i mitt liv. Har för övrigt inte ännu köpt rediga cykelbyxor med blöja så röven börjar ta stryk men tänker lite att det kanske är bra att den härdas lite extra nu, annars har jag kollat på Craft med C4 vaddering som verkade ok, nån som har erfarenhet av dessa?

utisdan.jpg
 
Man måste inte ha såna blöjbyxor. Jag som inte cyklar långt så ofta tycker det räcker med en sånt gelöverdrag till sadeln.

De flesta bilister kör bra, men så kommer det nån som tycker man håller ut för långt eller bara hyser agg mot cyklister som motionerar och så kommer spolarvätskan som ett brev på posten.
 
Antingen har man vaddering i sadeln eller i byxorna, där jag tveklöst föredrar att ha vaderingen i byxorna...

Och ja, det är bara i uppförsbackarna, som man utför arbete...
/Niklas
 
Har för övrigt inte ännu köpt rediga cykelbyxor med blöja så röven börjar ta stryk men tänker lite att det kanske är bra att den härdas lite extra nu, annars har jag kollat på Craft med C4 vaddering som verkade ok, nån som har erfarenhet av dessa?
Det finns en del handlare som har extrapris nu, tex XXL
De säljer nu Gore cykelbyxor som har bra rykte
Jag har ingen egen erfarenhet av dem, eller Craft med C4-vaddering,
men XXL har generösa regler för öppet köp. Du kan förstås inte lämna tillbaka använda cykelbyxor,
men om du köper 3-5 par likadana kan du möja dig med att använda ett par några ggr, inkl tvätt, innan du använder de andra.
Eller om du måste lämna tillbaka dem så kostar det dig endast ett par byxor, inte fem....
Så har jag gjort vid tidigare tillfällen, denna gång blev inga cykelbyxor men en cykel till lantstället.
 
Uppdatering från dagens åktur!

Lite läskigt att cykla på landsvägar men känns som att de flesta bilisterna ger en mycket utrymme och avstånd så det känns skönt! 50m stigning med motvind som var 6 min och 40 sekunder av cykelturen var nog de värsta 7 minuter jag upplevt i mitt liv. Har för övrigt inte ännu köpt rediga cykelbyxor med blöja så röven börjar ta stryk men tänker lite att det kanske är bra att den härdas lite extra nu, annars har jag kollat på Craft med C4 vaddering som verkade ok, nån som har erfarenhet av dessa?
Två kommentarer:
- Cykla på landsväg:
För en säkrare cykling ska du räkna med att du inte syns, och att bilister och andra fordonsägare inte har koll på dig. Håll till höger och vingla inte.
Jag har en regel som jag brukar följa för att jag ska känna mig säkrare på vägen, speciellt när jag korsar vägar, exempelvis vid korsningar, avfarter, övergångsställen eller liknade. Regeln är lika enkel som effektiv och lyder "Kör inte på någon, och bli inte påkörd själv".
Kortfattat så ska man vara beredd på att alltid kunna stanna. Det spelar ingen roll om man har rätt att cykla om bilarna inte lämnar företräde. Då blir man påkörd. Därför ska man kunna stanna, och inte tro att bilen stannar bara för att den minskat farten. I händelse av att det blir en olycka så är det man själv som blir påkörd...och det spelar som sagt ingen roll att man hade rätt att cykla om man blir påkörd.
Cykla med omdöme...eller cykla med fantasi. Räkna med att det dyker upp en filur bakom husknuten som bara kliver rätt ut framför dig.

Samma gäller på gång- och cykelbanor. Barn och vuxna är irrationella. Ge signal med ringklocka innan du passerar. Räkna med förvirring och att du kanske måste stanna lite hastigt.

Ju mer du cyklar i olika situationer, desto mer lär du dig att anpassa din egen fart och agerande.

- Cykelbyxor:
Jag har alltid haft cykelbyxor, med vaddering. För en bekväm cykling så ska det kännas bra att sitta på sadeln. Det är inte alltid så att mjukt är bäst...jag menar, de stora breda sadlarna man ibland ser må vara mjuka och sköna, men jag skulle inte vilja cykla en meter på en cykel med sådan sadel.

Att cykla med cykelbyxor med vaddering är en vanesak. Ingenting konstigt alls.

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag föredrar cykelbyxor med hängslen...de sitter bättre än de utan hängslen.
 
Komplettering ang landsvägscykling:

Om det finns en cykelbana är det bra att använda den. Då minimerar man riskerna med att möta andra fordon, och även om man korsar väger så ska man tänka att "jag ska kunna stanna om bilen inte stannar". Det spelar ingen roll att man hade företräde när man ligger på sjukhus efter att ha blivit påkörd.
Cykla med fantasi, cykla med omdöme.
 
Komplettering ang landsvägscykling:

Om det finns en cykelbana är det bra att använda den. Då minimerar man riskerna med att möta andra fordon, och även om man korsar väger så ska man tänka att "jag ska kunna stanna om bilen inte stannar". Det spelar ingen roll att man hade företräde när man ligger på sjukhus efter att ha blivit påkörd.
Cykla med fantasi, cykla med omdöme.
Om det finns cykelbana och hastighetsbergränsningen är >50km/h MÅSTE du cykla på den. Är du över 15 år och hastighetsbegr på vägen <=50 km/h kan du välja men på landsvägen (hastighetsbegr >=50km/h) får cyklsiter lyckligtvis inte välja, då måste du välja cykelbanan. Det är obra att blanda cyklister som kör 20-40 km/h med bilar och annat som kör 70-100 km/h på samma körbana.


Finns ingen cykelväg och du ändå väljer att cykla landsväg, använd reflexväst eller gul tröja så du syns. jag har passerat flera mörkklädda cyklister senaste dagarna som på avstånd kamofleras väl mot mörk skog. Är du inte rädd om ditt eget liv kan du åtminstone tänka på den som råkar köra på dig ska leva med det resten av livet.

/Patrik
 
Än viktigare är att ha reflexer kring ben och fötter, då det mänskliga ögat reagerar starkt på just rörelser.
/Niklas
Reflexer och belysning när det är mörkt känns bara logiskt om man cyklar när det är mörkt...förutom att det är lagkrav...
Jag menar, men vill ju synas.

Ska man även se får man fundera på framlampan...en del är ju bara skräp...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 57
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0

Liknande trådar