Jag använder konventionell cykeldator för registrering av färdsträcka vilket är bra att ha koll på bland annat för byten av däck och drivlina. Jag cyklar året runt och en sån cykeldator håller max ett par tre år för kontinuerlig användning vilket motsvarar ett par batteribyten. Om jag vill registrera färdspår vilket jag ofta gör vid alla aktiviteter som vandring, skidåkning, skridskoåkning paddling och cykling annat än pendling så använder jag numera en Garmin GPS-klocka (Fenix 3). Den kopplar jag till mobilen med blåtand efter aktiviteten och färdspåren förs över till Strava.
För navigering använder jag mobilen och offlinekartor eller onlinekartor. Helst tryckta kartor parallellt förvarade i benficka eller bröstficka.
Att ha displayen tänd kontinuerligt på mobilen har jag inget behov av.
Garmin har fått åtskilliga tusen kronor från mig under de senaste 30 åren. Kvalitetsintrycket har varit generellt dåligt men Fenixklockan verkar bättre så här långt.
Thure
För navigering använder jag mobilen och offlinekartor eller onlinekartor. Helst tryckta kartor parallellt förvarade i benficka eller bröstficka.
Att ha displayen tänd kontinuerligt på mobilen har jag inget behov av.
Garmin har fått åtskilliga tusen kronor från mig under de senaste 30 åren. Kvalitetsintrycket har varit generellt dåligt men Fenixklockan verkar bättre så här långt.
Thure