Hjälp med att cykla Stockholm > Lund

Tja, den stora fördelen är väl främst att en cykeldator är gjord för att sitta på cykeln (läs tål regn och vibrationer, att skärmen är alltid på, samt att navigationen alltid sker off line).

Moderna GPS-försedda cykeldatorer stödjer dessutom diverse cykelsensorer och pulsband via formatet ANT+, som har flera fördelar för användaren, jämfört med blåtand.

(Nyare cykeldatorer och cykelsensorer stödjer även blåtand, men det gäller nog inte den gamla Garmin Edge 520).

Själva rutterna kan ju alltså med fördel skapas på en lämplig ruttplaneringstjänst och sedan överföras till cykeldatorn. Men under själva cykelturen är det alltså cykeldatorn och inte mobilen som används för navigering och loggning av färdspår.
/Niklas
 
Senast ändrad:
Tja, den stora fördelen är väl främst att en cykeldator är gjord för att sitta på cykeln (läs tål regn och vibrationer, att skärmen är alltid på, samt att navigationen alltid sker off line).

Moderna GPS-försedda cykeldatorer stödjer dessutom diverse cykelsensorer och pulsband via formatet ANT+, som har flera fördelar för användaren, jämfört med blåtand.

(Nyare cykeldatorer och cykelsensorer stödjer även blåtand, men det gäller nog inte den gamla Garmin Edge 520).

Själva rutterna kan ju alltså med fördel skapas på en lämplig ruttplaneringstjänst och sedan överföras till cykeldatorn. Men under själva cykelturen är det alltså cykeldatorn och inte mobilen som används för navigering och loggning av färdspår.
/Niklas
EN del halvgamla mobiler stöder ANC också men det blir me ovanligt.

Generellt är fördelen med cykeldator troligen två - tåligthet mot väder och vind samt batteritid.

Få mobiler orkar att ha skärm påslagen under en hel dags cykling.

Skärmens ljsustyrka är också intressant - många mobiler måste gå på max ljusstyrka om man är ute i starkt solljus för att kunna avläsas bra. vet inte hur cykeldator är i solljus men min båtGPS från garmin är mycket ljusstarkare och bättre o solljus än någon mobil jag provat, men upplösningen är lägre.

/Patrik
 
Vad är fördelarna och nackdelarna med en Garmin GPS-cykeldator jämfört med att köra med smartphone och app typ Google Maps, Ride with GPS, eller annan?
Nackdelarna är ffa kostnaden
Fördelarna är många
  • Du kan alltid ha cykelGPSen monterad framme på styret
  • Den tål regn
  • Batteriet på en telefon dras snabbt ur med aktiv display och GPSnavigeringsapp
  • Du kan ha telefonen skyddat nedpackad och med ström kvar i batteriet när du behöver använda den. Med BT kopplas telefon <=> cykelGPS, så du kan läsa SMS på cykelGPSen o tom svara på dem.
  • M fl, m fl

<REDIGERAT>
Jag missade att @niking, @tango och @Totteman redan hade svarat
 
Jag har haft typ 6 olika Garmin GPS med kartor. Kvalitén har inte varit imponerande utan de har efter ett par år samtliga gått sönder på olika sätt. T ex inte vattentäta efter ett par års normal användning.

Min första smartphone höll däremot för 8 års daglig användning.

Hur länge har era Garmin cykeldatorer fungerat?

Thure
 
Tja, vad utsätter du din telefon i din "dagliga användning"?

Min Edge 1030 plus är väl 3-4 år gammal nu. Innan dess körde jag med min Garmin Oregon 550t som cykeldator i ca 10 år, alltså en frilufts-GPS.
/Niklas
 
Jag har haft typ 6 olika Garmin GPS med kartor. Kvalitén har inte varit imponerande utan de har efter ett par år samtliga gått sönder på olika sätt. T ex inte vattentäta efter ett par års normal användning.

Min första smartphone höll däremot för 8 års daglig användning.

Hur länge har era Garmin cykeldatorer fungerat?

Thure
Jag har inte haft någon dedikerad cykelGPS men fler cykeldatorer en enklare model har levt länge och endast krävt batteribyte.

Men hittar du en smart mobil som klarar att ha skärmen tänd en hel dag så posta gärna modell.
Jag tror det är svårt att hitta en sådan mobil, även mobilers tålighet blivit bättre och det finns en hel del IP67-klassade numera. Däremot är det svårt med pekfunktion på en blöt skärm, det räcker med blöta fingrar för att det ska bli svårt.

/Patrik
 
Jag har haft typ 6 olika Garmin GPS med kartor. Kvalitén har inte varit imponerande utan de har efter ett par år samtliga gått sönder på olika sätt. T ex inte vattentäta efter ett par års normal användning.

Min första smartphone höll däremot för 8 års daglig användning.

Hur länge har era Garmin cykeldatorer fungerat?

Thure
Jamen, det är ju fel pryl för seriös loggande av runda...jag vill inte ha en mobil som cykeldator, men den är med för att exempelvis kolla den exakta platsen jag är på...där är mobilen mycket bättre än en cykeldator.
 
Min första smartphone höll däremot för 8 års daglig användning.

Hur länge har era Garmin cykeldatorer fungerat?
Min Edge 705 har varit med sedan 2008 och fungerar bra. Har gjort ett batteribyte. Den tjänstgör sedan några år som första kajakgps och reservgps för cykel.
Har en Edge 1030 som första cykelgps, men som kajakgps fungerar den dåligt pga pekskärmen som reagerar på vattendroppar.
 
ALdrig fattat vitsen med en "cykeldator", känns som en lite gammaldags pryl som fanns innan moderna GPS:er och Smartphones. Jag kör med samma prylar oavsett aktivitet. Smartphone och GPS-klocka. RÄcker gott för mig. Mobilen ligger regnskyddad och fastsatt i ramsväska så jag kan kolla lite karta samtidigt vid behov. Kör samma prylar vare sig jag vandrar, paddlar, eller cyklar.
 
Tja, dagens moderna och "smarta" GPS-försedda cykeldatorer har utvecklats en hel del, jämfört med de "dumma" cykeldatorerna från 1980-90-talet.

I och för sig fungerar dagens moderna GPS-försedda pulsklockor (med MIP-skärm) rätt väl för cykling, givet att du kör med pulsband, monterar klockan på styret samt att pulsklockan stödjer dina cykelsensorer. Men en cykeldator  är gjord för cykling, det är knappast en pulsklocka.

Mobilen där emot är  inte gjord för cykling. Å med tanke på allt annat, som brukar finnas i mobilen, så känns det tveksamt använda mobilen som just cykeldator med konstant påslagen skärm.
/Niklas
 
Beror väl på vad man eftersöker för typ av data också antar jag. Jag motionstränar tex inte mycket med cykeln, utan blir mest turcykling och lite pendling. Vill se lite hastighet, distans och sånt. Kadens vet jag knappt vad det är. Jag har ett pulsband till klockan, men aldrig använt för motionering, utan endast framför datorn hemma för att se hur mycket pulsen går upp när jag handlar aktier :-D
Jag tror inte att mobilen behöver ha skärmen tänd hela tiden för att registrera spår och hastighet och sånt, min gå nog ner i nåt sparläge, men kan va lite bökigt att tända den igen om knapparna sitter på sidan. bättre om man kan knacka på skärmen som på min förra samsung.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 57
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.