Hjälp med att cykla Stockholm > Lund

Det här med att laga en slang...det är billigast att laga såklart, än att köpa en ny varje gång man får punka.

Hur hittar man ett hål i en slang när man är ute i skogen? Den som lagat en slang hemma vet att man kollar efter bubblor genom att doppa slangen i handfatet med vatten efter att man pumpat upp slangen. Då ser man var det bubblar, och alltså var hålet är.

Samma metod kan användas när man är ute i skogen. Man kan ha en plastpåse som man fyller med sjövatten eller annat vatten. Det är ingenting jag själv provat, men det borde funka.

Men, jag brukar bara byta slang när jag får punka, så kollar jag slangen när jag är hemma. Självklart kollas fälgband och däcket i samband med att jag sätter i ny slang.
 
Det här med att laga en slang...det är billigast att laga såklart, än att köpa en ny varje gång man får punka.

Hur hittar man ett hål i en slang när man är ute i skogen? Den som lagat en slang hemma vet att man kollar efter bubblor genom att doppa slangen i handfatet med vatten efter att man pumpat upp slangen. Då ser man var det bubblar, och alltså var hålet är.

Samma metod kan användas när man är ute i skogen. Man kan ha en plastpåse som man fyller med sjövatten eller annat vatten. Det är ingenting jag själv provat, men det borde funka.

Men, jag brukar bara byta slang när jag får punka, så kollar jag slangen när jag är hemma. Självklart kollas fälgband och däcket i samband med att jag sätter i ny slang.
Vid bebyggelse kan man ju knacka på och be att få låna en hink fylld med vatten. Eller om man råkar få punka vid en sjö/å/bäck...

Är hålet litet och svårfunnet kanske man kan pumpa och cykla en stund till och pumpa igen tills man hittar ett ställe med vatten.

/Patrik
 
Tillägg och svar på din fråga. Jag har till dels cyklat Riksettan och den funkar ofta bra men jag föredrar 70- vägar om jag kan välja eftersom det är mindre trafik och mindre lastbilar. Ett fint stråk jag cyklade för ett par år sedan är Nässjö Aneby strax öster om Ödeshög Mjölby Linköping Norrköping. Där undvek jag backar vid Gränna.

Riksettan är för mig inte lika spännande som att upptäcka nya vägar.

Kolla också om Sverigeleden kan passa för dig. Den följer just trevliga lågt trafikerade vägar.

Thure
Här hade behövts några kommatecken eller tankstreck för att lättare hänga med . Men när jag cyklade bl a Eksjö-- Aneby--Ödeshög för två år sen fann jag det ofrånkomligt att ta med Örserum och Gränna. Nu platsar jag, snart 80 år, inte i det här härdiga gänget, men den kanske tuffaste tur jag gjort i Sverige var Linköping-Sveg-Linköping, och det var inte längden på hela turen (120 mil på 13 dar) som var det jobbiga, utan en enda etapp, Orsa--Sveg, 12,5 mil, med fyra förstklassiga backar (Höghed, Noppikoski, Emån, Kleva) tuffare än, säg, Linköping--Oskarshamn, 17,5, som jag gjorde 5 år tidigare. Rådet att träna för uppgiften vill jag gärna stämma in i. Svegturen förberedde jag genom att ta in på hotell i Gränna och göra utflykter i backarna kring Jönköping och Huskvarna.

Bra att vara beredd för mindre för mindre gott väder, också, ty nämnda svenska turer överträffas nog av Newcastle--Portree 1981, ofta med vågrätt regn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 57
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.