Grunderna i "Packa lätt" ?

En tjockare plastpåse (fryspåse?) är rätt OK att tvätta kläder i, i med någon droppe diskmedel eller handtvål så kan man ha någorlunda fräscha kläder för längre turer.

johankse; sa:
Grundregel är att allt skall kunna brukas till minst tre saker, det som inte kan kombineras följer inte med ut.
Vad brukar du använda kortkallingarna till? ;-)

Angående ultralätt mat är det väl värt en egen tråd och det har iofs diskuterats förut (som det mesta) men en kombination av kalorität mat med mycket fett och eller socker plus ett lättviktigt fiber och kolhydrattillskott är väl ganska idealiskt.

Jordnötssmör+snickers+ölkorvar+knäckebröd som enda föda på en tur tex är väl godtagbart om man inte här för petig. Med vatten som dryck då. -jo espressopulver måste jag ta med också annars får jag ont i huvudet hehe.. ovanstående typ av matföring kräver heller inget kök (man kan kallröra kaffepulver direkt i en kåsa samtidigt som man marcherar t.o.m, jag har testat) å då spar man några hekton till direkt.

Men mer än 2-4 nätter utan varm mat blir jäkligt tradigt och då endast för sommaren. I alla fall enligt min åsikt men jag är väl lite soft.

jamo; sa:
Men mer än 2-4 nätter utan varm mat blir jäkligt tradigt och då endast för sommaren. I alla fall enligt min åsikt men jag är väl lite soft.

Min egen kompromiss är att aldrig äta lagad mat under etappen. Slipper bök med att ta fram kök, slipper
tänka på vindskydd, spar bränsle.

Man kan göra ett mellanmål av nötter, mandlar,
russin, torkad frukt. På min nästa sydeuropeiska resa
ska jag testa lite nya blandningar, och lite större,
kanske 2 hg.
[Ändrat av marmotta 2007-04-05 kl 17:36]

IslandTraveller; sa:
En tjockare plastpåse (fryspåse?) är rätt OK att tvätta kläder i, i med någon droppe diskmedel eller handtvål så kan man ha någorlunda fräscha kläder för längre turer.

johankse; sa:
Grundregel är att allt skall kunna brukas till minst tre saker, det som inte kan kombineras följer inte med ut.

Ful fråga;-)
Men insida/utsida, tvätta dag 2-tv....Kan även strykas helt!

IslandTraveller; sa:

johankse; sa:

Kortkalsonger, shorts och badbyxor :)

Jörgen

Re: Härligt!

johan5588; sa:
Så efter påsk ska jag ta fram köksvågen och lägga in allt i utrustnigväg i excel för att få en överskådlig vikt/pack-lista.
Mat + vätska är väl nåt jag får uppskatta mig fram till....(om nu totalvikten är intressant.)

Som folk redan varit inne på så minskar ju matens vikt (idealt sett till noll på sista vandringsdagen), och om något kan höja komforten så är det t ex en bit korv, så personligen är jag helt inriktad på att minska vikten av allt det andra jag bär, och kanske tvärtom unna mig mer god mat. (Råa morötter och salt kött är *höjdare* som dock väger en hel del.)

Räknar jag ett kilo mat per dag så är det (1) lätträknat och (2) generöst tilltaget med godsaker!

IslandTraveller; sa:
Jörgen Fjaderlatt.se; sa:

Jörgen
Jo, man får väl se till så att man inte plockar med sina allra mest slitna exemplar då! :)

För att vara allvarlig så använder jag ibland ett par lätta löparbyxor som kalsonger. Badbyxor är ju sällan man behöver till fjälls, men skulle det behövas så finns det ju. Alternativt ett par Smartwool boxers som ju ser ut och är ett par tights och alltså funkar som kortbyxor vid behov. Man kan också skippa kalsongerna helt, det går faktiskt utan att världen går under.

Jörgen

IslandTraveller; sa:

Jörgen
Jo, man får väl se till så att man inte plockar med sina allra mest slitna exemplar då! :)

För att vara allvarlig så använder jag ibland ett par lätta löparbyxor som kalsonger. Badbyxor är ju sällan man behöver till fjälls, men skulle det behövas så finns det ju. Alternativt ett par Smartwool boxers som ju ser ut och är ett par tights och alltså funkar som kortbyxor vid behov. Man kan också skippa kalsongerna helt, det går faktiskt utan att världen går under.

Jörgen

löparbrallor är dessutom *väldigt* lätta att tvätta
på fältet.

marmotta; sa:
IslandTraveller; sa:

Jörgen

Jörgen

löparbrallor är dessutom *väldigt* lätta att tvätta
på fältet.

Precis. Torkar på ett kick. Och yllekalsingarna behöver man inte tvätta. Bara att välja :)

Jörgen

Nu kommer grunderna!

Som sagt handlar de viktigaste grunderna i lättpackning om att spara där det gör mest nytta: DE TRE STORA!
Första artikeln om detta finns nu på Fjäderlätt!

http://www.fjaderlatt.se/2007/04/de-tre-stora-80-av-vikten-p-20-av.html

När jag skulle göra illustrationen började jag räkna, och insåg att det inte är särskilt svårt att spara 6 kilo bara på de tre stora posterna...
Det "tunga" exemplet är faktiskt en blandning av vad jag och Jörgen körde med för några år sedan.

Och det lätta exemplet är antagligen betydligt tyngre än vad Jörgen kör med idag...

Everest classic

Den där Everest Classic 60 liter som ni skriver om på Fjäderlätt, går den att strippa något tro? Jag ska kika på den imorgon tänkte jag men ids inte vänta :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tsd packa tält Lättpackning 3
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 465
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 24
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg