Vätskematning i gasbrännare för nybörjare?

Det kom tyvärr annat emellan - brännarna och gasolbehållarna ligger fort-
farande på matbordet och väntar... Ska se om jag kan dra igång Storm nu i veckan.
/Odd

Inverterad matning av nya Trangia Storm - Första intrycket:
Dålig reglerbarhet (vilket naturligtvis var helt väntat eftersom regler-
vredet sitter vid bränslebehållaren och inte vid munstycket)
Pulserar hörbart på fullt pådrag men fungerar mycket bättre än GB74
eftersom det inte blir några eldbollar förbi kastrullen vid pulsationerna...
Kommer att fungera bra att smälta snö / koka upp vatten med i vintersituationer - med inverterad matning.
Men funkar inte att sjuda ris etc med - med inverterad matning. Det går inte att reglera ner bränsleflödet
tillräckligt lågt med vätskematning. Förvärmarbågen blir rödglödande - så det är inte något problem alls
med för-förgasningen, allt beror på placeringen av reglerventilen.

OBS! Allt ovan gäller för vätskematning med flytande gasol från en upp-och-ner-vänd bränslebehållare!

Med gasformig matning fungerar den UTMÄRKT i alla situationer / pådrag
från minimalaste ris-varmhållning upp till maximalt fullpådrag.

En utmärkt ersättare för gamla GB74! Och flaskanslutningen på slangen var mycket lättare
att få igenom storhålet i nedre vindskyddet. Åt bägge hållen...
/Odd

Inverterad matning av nya Trangia Storm - Första intrycket:
Dålig reglerbarhet (vilket naturligtvis var helt väntat eftersom regler-
vredet sitter vid bränslebehållaren och inte vid munstycket)
Pulserar hörbart på fullt pådrag men fungerar mycket bättre än GB74
eftersom det inte blir några eldbollar förbi kastrullen vid pulsationerna...
Kommer att fungera bra att smälta snö / koka upp vatten med i vintersituationer - med inverterad matning.
Men funkar inte att sjuda ris etc med - med inverterad matning. Det går inte att reglera ner bränsleflödet
tillräckligt lågt med vätskematning. Förvärmarbågen blir rödglödande - så det är inte något problem alls
med för-förgasningen, allt beror på placeringen av reglerventilen.

OBS! Allt ovan gäller för vätskematning med flytande gasol från en upp-och-ner-vänd bränslebehållare!

Med gasformig matning fungerar den UTMÄRKT i alla situationer / pådrag
från minimalaste ris-varmhållning upp till maximalt fullpådrag.

En utmärkt ersättare för gamla GB74! Och flaskanslutningen på slangen var mycket lättare
att få igenom storhålet i nedre vindskyddet. Åt bägge hållen...
/Odd
Då trangia storm är den nya med vreden längs slangens förlängningen och den nya GB74 vinkerät vred är ovanpå ventilen.
Min äldre trangia gasbrännare ser ut som storm och således har trangia gått tillbaka till hur den såg ut först men bytt namn på brännaren, eller?

/Patrik

... således har trangia gått tillbaka till hur den såg ut först men bytt namn på brännaren, eller?
/Patrik
Nej.
Som jag uppfattat mina kontakter med Trangias personal så är Storm en helt nydesignad
produkt där de återanvänt fästbygeln och reflektorplattan orörda från sin tidigare produkt
(eftersom de två var helt egenproducerade delar i GB74) och fullt ut funktionella i den
nya konstruktionen. Resten av GB74 var underleverantörsprodukter från/ur Primus olika
materiallådor...

Nya Storm görs helt in-house hos Trangia verkade det låta som,

och ventil/ventilkropp (som jag inte känner igen från någonannanstans - plus: den är märkt
med "logotyp-T" + "Made in Sweden" och tillverkningsår samt vecka) är väl möjligen inköpta
från någon lokal maskinbearbetningsunderleverantör om nu inte Trangia gjuter/borrar/svarv-
ar/fräser den mässingsklumpen själva. Metallomflätade bränsleslangen är nog inköpt från
någon underleverantör, men ändstyckespressningarna gör de säkert själva. Slangen är dess-
utom skruvad till ändan på förvärmningsröret - så det kommer att gå att montera nya som
reservdel vid behov?

Brännarhuvudet är mycket flackare än Primus GB74-brännare men samtidigt sådär 3-4 mm
vidare i diametern - och innehåller bara 3 rader med hål...
/Odd

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: DaK
Det kommer inta att ske, varken för GB74 eller Storm. De skulle aldrig ha något sånt med i sina texter,

utom möjligen ett tydligt konstaterande att tillverkaren STARKT AVRÅDER från att försöka med något som helst som inte uttryckligen finns rekommenderat i användarhandledningen. CE och allt sånt där

- plus det faktum att de har att göra med normal-köpare som inte ens behöver veta att inverterad matning är en fråga som behandlas av överdrivet erfarna som oss - med en experimentlusta gränsande till Darwin Award nomineringar... ;-)

Samma sak med snåla användare som med hjälp av div. adaptrar från Fjärran Östern kör med ren butan ur CP250-behållare sommartid. Det kommer heller inte att någonsin nämnas i en Trangia trycksak... Jag tror inte ens att något sånt skulle tillåtas hastigt skymta förbi i bakgrunden på någon bild eller video med något de verkligen VILL visa i förgrunden.
/Odd

Senast ändrad:
Trangia svarade på mail att nya Storm är konstruerad för inverterad användning men inte certifierad för det när jag frågade och därför köpte jag det... och ändå har jag inte testat det inverterat. Saknar Optimus små vingar på anslutningen! Men vad ska man nu göra med GB74? Är den bara en referens på hyllan nu mer!

Trangia svarade på mail att nya Storm är konstruerad för inverterad användning men inte certifierad för det när jag frågade och därför köpte jag det... och ändå har jag inte testat det inverterat. Saknar Optimus små vingar på anslutningen! Men vad ska man nu göra med GB74? Är den bara en referens på hyllan nu mer!
Man kan ju sälja till någon som nöjer sig med normal matning under varma säsongen, det är nog många. eller så har du en i reserv eller möjlighet att köra två brännare samtidigt, givet att du har två "ställningar".

/Patrik

Man kan ju sälja till någon som nöjer sig med normal matning under varma säsongen, det är nog många. eller så har du en i reserv eller möjlighet att köra två brännare samtidigt, givet att du har två "ställningar".

/Patrik
Hehe... nu är jag rätt OT men finns flera "reserver". Jag önskar jag kunde säga att jag bara hade två! 🤓

Hehe... nu är jag rätt OT men finns flera "reserver". Jag önskar jag kunde säga att jag bara hade två! 🤓
Optimalt antal kök är för många N+1 (dvs ett fler än man har nu, och för somliga med tillägget "dock alltid ett färre färre än skillsmässa" - lärt av en kompis gällande cyklar).

/Patrik

Möjligt att detta redan har svarats på, missat isf.
Förutsatt att man har en brännare som funkar med vätskematning, är det vätskematning bra för att få ut det sista ur tuben även om man har kört med gas-matning typ 90% av tuben?

är vätskematning bra för att få ut det sista ur tuben
även om man har kört med gas-matning typ 90% av tuben?

Nej.
Det har ingen större betydelse ur det perspektivet. Har du kört 90% gasmatat:

Sommartid (dvs med lufttemperaturer över sådär 5-7 grader C) så har du hela tiden
fått ut gasformigt bränsle i samma proportioner som behållaren fyllts med.

Vår- Höst- och Vintertid (dvs med lufttemperaturer under de där magiska 5-7 C) så
riskerar du att du överförbrukat de lätt avkokande delarna (propan och iso-butan) ur
bränslet och blir sittande med n-butan som inte vill koka av till gas. Då är det bara
att värma behållaren som hjälper...

Extremvintertid så har du garanterat förbrukat propanet (som vid vätskematad riktigt
kall drift skall fungera som drivgas) om du kört gasformigt... Vätskematat skall det
köras från första stund om du ska ha någon nytta av det vid extremkyla.
/Odd

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
Häreblad Vätskematning vintergas Kök och brännare 6
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
avslutmedlemskap0904 Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Moga laga triangia gasbrännare? Kök och brännare 3
nicko_ Gasbrännare under muurika Kök och brännare 6
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
Örnsätrarn Ny gasbrännare till det mindre Trangia-köket (1liter) Kök och brännare 3
Mumfi Snabb fråga rörande Trangia gasbrännare Kök och brännare 5
Mållgan Problem med trangia gasbrännare Kök och brännare 10
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
HPP Göra egen gasbrännare till trangia kök. Kök och brännare 7
Västerdalarna Ny gasbrännare 3000W?? Kök och brännare 10
ShadingGray Info om gasbrännare? Kök och brännare 13
orjanraberg Frågor om Trangia med gasbrännare Kök och brännare 24
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
håhåjajansson Lågans spridning gasbrännare Kök och brännare 2
Damberg Gasbrännare till trangia passar till jägarkök? Kök och brännare 13
Karpaterna.se Gasbrännare till engångsbehållare utan gängning Kök och brännare 9
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ChristerE Trangia gasbrännare hade sotat igen Kök och brännare 6
marhuz Trasig Trangia-gasbrännare Kök och brännare 9
Lasse7704 Primus Gas 100g och Trangia gasbrännare inget bra? Kök och brännare 13
gåsapågen Packning av gasbrännare och Trangia 27-2 Kök och brännare 7
Stordrulen Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Gryningsflickan Krånglande gasbrännare Kök och brännare 6
Staffan Andersson Norskt test av gasbrännare Kök och brännare 11
ala Markill eller Tragias gasbrännare? Kök och brännare 3
tomatchili Rengörning av gasbrännare Kök och brännare 1
eaglerock Gasbrännare i gammalt Trangia? Kök och brännare 14
fson Minimala gasbrännare? Kök och brännare 27
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
Avslut090305 Gasbrännare? Kök och brännare 4
Tomas J Gasbrännare till Trangia ? Kök och brännare 7
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
mr-k9 Mf guide för "nybörjare" Kök och brännare 19
rstd Muurikka - Nybörjarguide av en Nybörjare Kök och brännare 17
danode Kök till en nybörjare Kök och brännare 24
Berneflott PETROMAX för nybörjare Kök och brännare 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg