Det finns de som aldrig söker bakåt i befintlig infomration utan frågar direkt.
Det finns de som söker först och ibland hittar svar på sin fråga i befintliga svar och inte frågar.
Det finns de som söker först och inte hittar svar på sin fråga i befintliga svar och frågar. Ibland finns svaret men ofunnit och ibland finns inte svaret.
Man kan svara och förhålla sig på olika sätt .
Man kan upprepa samma svar igen.
Man kan hänvisa till tidigare svar.
Man kan bli irriterad på de som borde funnit ett befintligt svar.
Man kan bara hjälpa dem att hitta svaret.
Man kan välja att ignonera ett fråga man hört och svarat på tidigare.
Alla är olika.
Sen kan verkligeheten ha förändrats sedan svaren kom, nya prylar kan ha lanserats, regler ändrats osv.
Utsidans relger säger att man inte får korsposta, dvs skicka samma fråga i flera olika forumdelar
Nu över till mitt personliga tyckande:
Jag tycker man bör söka i gamla svar innan fråga och visa att man gjort det om man frågar om något som redan kan vara besvarat. Man kan referera till gamla trådar eller återuppväcka en gammal tråd.
FInns befintligt svar kan man vänligt hävnisa dit och som frågare ska man inte bli stött av att bli pekad dit. Utveckla svaret om det behvös, t ex är okomplett eller blivit utdaterat.
Jag tycker man kan tilllämpa Bamses motto ("Är man stark måst eman vara snäll") även på kunskap, något i stil med "Kan man mycket måste man dela med sig av sin kunskap"
Alla ni med svart bälte i uteliv (eliten), dela med er här och på andra ställen!
/Patrik
Vad gör man om man blir irriterad över att någon frågar om saker där svaret finns om man bara ids söka då ?