Friluftsliv får inte bli något bara för eliten

Det finns de som aldrig söker bakåt i befintlig infomration utan frågar direkt.

Det finns de som söker först och ibland hittar svar på sin fråga i befintliga svar och inte frågar.

Det finns de som söker först och inte hittar svar på sin fråga i befintliga svar och frågar. Ibland finns svaret men ofunnit och ibland finns inte svaret.

Man kan svara och förhålla sig på olika sätt .

Man kan upprepa samma svar igen.
Man kan hänvisa till tidigare svar.

Man kan bli irriterad på de som borde funnit ett befintligt svar.
Man kan bara hjälpa dem att hitta svaret.
Man kan välja att ignonera ett fråga man hört och svarat på tidigare.



Alla är olika.

Sen kan verkligeheten ha förändrats sedan svaren kom, nya prylar kan ha lanserats, regler ändrats osv.

Utsidans relger säger att man inte får korsposta, dvs skicka samma fråga i flera olika forumdelar

Nu över till mitt personliga tyckande:
Jag tycker man bör söka i gamla svar innan fråga och visa att man gjort det om man frågar om något som redan kan vara besvarat. Man kan referera till gamla trådar eller återuppväcka en gammal tråd.

FInns befintligt svar kan man vänligt hävnisa dit och som frågare ska man inte bli stött av att bli pekad dit. Utveckla svaret om det behvös, t ex är okomplett eller blivit utdaterat.

Jag tycker man kan tilllämpa Bamses motto ("Är man stark måst eman vara snäll") även på kunskap, något i stil med "Kan man mycket måste man dela med sig av sin kunskap"

Alla ni med svart bälte i uteliv (eliten), dela med er här och på andra ställen!

/Patrik

Vad gör man om man blir irriterad över att någon frågar om saker där svaret finns om man bara ids söka då ? ;)
 
På forum tenderar de gamla rävarna att bli väldigt bittra människor som ska mästra de nya. Rävarna tål aldrig upprepningar, att man inte söker, att man sticker ut osv. Rätt intressant att se hur det ser ut oavsett vilket forum man befinner sig på.
 
På forum tenderar de gamla rävarna att bli väldigt bittra människor som ska mästra de nya. Rävarna tål aldrig upprepningar, att man inte söker, att man sticker ut osv. Rätt intressant att se hur det ser ut oavsett vilket forum man befinner sig på.
Inte min bild av detta forum. Men ja, folk säger att jag brukar se glaset som halvfullt snarare än halvtomt :)
Livet blir liksom lite roligare då.
 
Vad gör man om man blir irriterad över att någon frågar om saker där svaret finns om man bara ids söka då ? ;)
Vill man behålla forumet trevligt ser jag två val:
1 Ignorera och låt någon annan svara, lägg din energi på en annan tråd eller artikel
2 Hänvisa med länkar till de befintliga trådarna/svaren och tipsa vänligt om sökfuktionen.

Jag tycker ändå att det är förhållandevis få upprepningar här på utsidan, jämfört med många FB-grupper. Ibland ser man här hur någon hittat en riktigt gammal tråd och lyfter den, trådarkeologi.

Korspostar någon (skickar exakt samma fråga i flera forum här) så är det bara att trycka på "Rapporteraknappen" och meddela korspostning så är admin mycket snabba med att ta bort och slå samman svaren (enligt min erfarenhet).

/Patrik
 
Jag har nog varit naiv, men jo även här har det varit en del hån verkar det som, men som Joanna noterar så bemöts dessa ofta med hjälpsamma inlägg. Diskussioner i efterhand som Karl-Johan lyfter har jag noterat kan vara hånfulla ibland men jag har helt missat, inte velat se eller förträngt, hånfulla kommentarer när man ber om hjälp och kunskap. Något väldigt possitivt med dessa forum är att oerfarna kan möta erfarna och få råd så att man inte behöver göra samma misstag, om dessa bemöts hånfullt så drar man sig för att fråga och kanske hamnar i en situation där man känner att räddning behövs. erfarenhet får man genom att utföra men kunskap kan även uppnås i förhand genom lärande från andra med erfarenhet, kombination där man kan praktisera sin kunskap leder till insikter som man kan förmedla till andra och därmed kan vi uppnå ett kontinuerligt lärande. Själv försöker jag följa Kierkegaard's syn
 
På detta forum anser i alla fall jag att hånandet är ganska sällsynt, även om det förekommer då och då.


Den stora fördelen med klassiska internetforum är att man som frågeställare i regel får bra svar på ett lättöverskådligt sätt. Även om en del svar inte är så kvalitativa så är det lätt för andra att påpeka detta, och det är lätt för frågeställaren att sortera.
Jämför med Facebook där frågor bemöts med trehundraarton lågkvalitativa tyckanden som svar, och det är närmast omöjligt att sortera ut svaren med kvalitet. Acceptansen för kritik är i regel dessutom obefintlig, och algoritmen tycks inte heller prioritera att visa kritiken.

Med det i åtanke så brukar jag inte vara speciellt hård på "sök innan du frågar". Har man sökt sig till ett internetforum för att fördjupa sig så bör man få bra svar.

Ibland är det dock litet tröttsamt med frågor som är så pass generella att det uppfattas som lathet. I sådana fall hänvisar jag glatt till andra trådar samt påpekar att frågeställningen bör konkretiseras.

För övrigt anser jag att klassiska surrävar är extremt sällsynta på detta forum.
Det finns en del konstruktiva paragraf-rävar som gärna hänvisar, på ett bra sätt, till sökfunktionen, men det är en annan sak...
 
Är det inte ganska vanligt när nån ny frågar om specifikt turtips i nåt svårtillgängligt område att en del svar inte alls svarat på frågan utan blir i stil med:
- hur rutinerad är du sen tidigare
- avråder från det området om du inte är jätteerfaren
- träna på sörmlandsleden först
- gå en kurs
- tälta i trädgården först

?
Kanske drog jag det lite långt. Men klassiskt elitistiska svar jag tycker man ser ibland.
 
Det finns ju hjälpsamma och mindre hjälpsamma sätt att bemöta uppenbara nybörjarfrågor. Utsidan är väl generellt väldigt bra på detta, men visst kan det bli mindre konstruktivt även här ibland. Jag tänkte faktiskt direkt på några trådar som den här.
Jag mådde lite dåligt när det var en person som bara ville sänka denna ovanligt sansade nybörjare! Jag förstår faktiskt bättre dem som känner sig tvungna att sänka dem som ska pricka av Kebnekaise som första och kanske enda fjällerfarenhet, även om det inte heller är särskilt sjysst. Angående sökfunktionen finns det dessutom tusen gånger fler svar om Kebnekaise än om Hemavan.
 
Jag mådde lite dåligt när det var en person som bara ville sänka denna ovanligt sansade nybörjare! Jag förstår faktiskt bättre dem som känner sig tvungna att sänka dem som ska pricka av Kebnekaise som första och kanske enda fjällerfarenhet, även om det inte heller är särskilt sjysst. Angående sökfunktionen finns det dessutom tusen gånger fler svar om Kebnekaise än om Hemavan.
Började skriva ett svar ang den personen…men tänkte om. Admin rensade rätt skarpt i den personens inlägg så det som finns kvar…är väl ok då…?

Men som tur är fins det fler med halvfulla glas än med halvtomma glas! Vi kan väl fortsätta i utbildande anda, inte mästrande. Tror vi alla vinner på det!
 
Är det inte ganska vanligt när nån ny frågar om specifikt turtips i nåt svårtillgängligt område att en del svar inte alls svarat på frågan utan blir i stil med:
- hur rutinerad är du sen tidigare
- avråder från det området om du inte är jätteerfaren
- träna på sörmlandsleden först
- gå en kurs
- tälta i trädgården först

?
Kanske drog jag det lite långt. Men klassiskt elitistiska svar jag tycker man ser ibland.

Jag kan vara en som ibland hissar varningsflaggan då det baseratpå frågan låter som personen har mycket begränsad erfarenhet och frågar väldigt grundläggande frågor inför en avancerad tur som jag tror många även erfarana skulle avstå från.
Var det inte någon som undrade vilken kajak hen skulle köpa för att paddla till Gotland?
Skan man då inte få tala om att det kanske är lämpligt att prova ut en kajak på lite enklare turer än på väg till Gotland?
Vem vill läsa intervjun där skjöräddningen frågar vad paddlaren gör mitt ute på öppna havet? Jo, jag fick tips på nätet om att med denna kajaken kan man paddla till Gotland.
Jag tycker man får svara på mer än den exakta frågan här på utsidan. Frågar jag själv tar jag gärna emot sidospår på ursprungsfrågan.
När man bara ser srkiven text är det ibland svårt med nyanserm som kommer fram bättre i talad diskussion.
Så länge admin inte säger åt mig att sluta tänker jag fortsätta svara som jag finner lämpligt.
Jag gillar inte heller allas inlägg här men totalen av vinklar gör utsidanforumen mycket läsvärd.
Det är många starka åsikter i STF i Jämtland-tråden och jag tycker det är intressant att läsa vad olika tycker och veta om att det finns så många som tycker så starkt om det som sker.
Hoppas det finns lagom svåra fjäll för både nybörjare och erfarna, utan stora motsättingar.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Enkelt friluftsliv... Allmänt om friluftsliv 67
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
Christina93 Stormköks brännare får igen gas Allmänt om friluftsliv 39

Liknande trådar