Nej det var absolut inte riktat mot något du skrivit eller ett enskilt inlägg, i så fall hade jag citerat det. Det var heller inte i den tråden. Jag gjorde en allmän sökning på Sarek Nordtoppen och läste allt jag kunde hitta, så det var spridda skurar i diverse trådar.
Absolut ingen är rolig som uppmanar till försiktighet på glaciärer.
Jag gjorde en humoristisk tolkning av formuleringen på rent språklig nivå: Gå inte på glaciärer utan glaciärvana.
Alltså, jag förklarar min humoristiska läsning av denna formulering: Hur ska du skaffa dig vana utan att ge dig ut och skaffa dig vana.
I nämnda trådar som jag läste i, så reagerade jag på att den här formuleringen var återkommande. Här och där uttrycktes det på ett mer korrekt sätt: Ge dig inte ut på glaciärer utan gedigen kunskap och utbildning om glaciärer. Eller gå med guide.
Parallell till nybörjarfjällvandringsdiskussionen: Det kan ibland finnas en viss ton eller ifrågasättande när någon nybörjare ber om tips, som kan läsas som att man avråder från att fjällvandra utan fjällvandringsvana. Det mer korrekta sättet att uttrycka det är att skaffa sig kunskap. Givetvis måste man, med rätt sorts förberedelser eller i rätt sällskap, kunna ge sig ut och skaffa sig vana.
Att skaffa sig vana under säkra former är ju att ge sig ut med andra som är vanare, guide eller på annat sätt van. Fråga och tänka på vad man ser och gör. eller rent av gå en kurs.
Så självklart kan man gå från ovan till van på ett hyfsat säkert sätt.
/Patrik