Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en?

Puff

Puffar lite på denna tråd då även jag är nyfiken på vad de som äger säcken har att säga om dugligheten och funktionaliteten.

Slog till på en Kajka 85 idag, kommer användas som vandrings/fiskeryggsäck. Otroligt skön att bära, kom dock direkt från ett möta så hade skjorta och brogues på mig, men det gick :). Ska iväg 11/6 så jag ska försöka posta efter det :D

Kajka

Har själv en Kajka 85 och måste säga att den är otroligt skön och praktisk.

Det bästa är enligt mig frontöppningen utan massa överflödiga och jobbiga remmar, det stryktåliga materialet, det sköna höftbältet med fickor (som enkelt kan ställas in efter eget behov), bra kompression, fickan där man kan torka blöta kläder under vandring samt det löstagbara topplocket som antingen kan utgöra en "minisäck" (om man ska iväg en liten sväng) eller fästas på axelremmarnas framsida (för snabb tillgång på exempelvis systemkameran).

Klockren ryggsäck som utan minsta bekymmer klarade av att packas och bäras med över 30kg :)

Vad säger ni som har nu då efter att ha hunnit testa mer ordentligt kanske? Jag är sugen men har haft en del tunga investeringar så jag darrar på hanen lite. Det är fortfarande 100 liter som är aktuell pga att tjejen har hund som kräver extra packvolym förutom vapen och annat.

Naturkompaniet hade inte en enda 100 liters i grönt och det lät som det i princip var så i hela landet. Mer kommer i september. Och jag som behöver en nu...

klämt på 75liter och 55liter(dam) idag och dom verkar riktigt najsa.. fick dock inte tillfälle att lasta tungt! (fanns på fjäll & natur i mora)

Göra om topplocket till midjeväska?

Är det någon som har bild eller länk på hur topplocket går att göra om till midjeväska? Jag tycker mig ha läst att det går men att de flesta hellre sett att det gått att göra en rygssäck istället.

Jag fick för övrigt tag på en 100 liters via Skövde Natur. De var snabba på både telefon och mailsvar så nu är en ny rygga på G.

Då hade jag en hemma redan mha snabba och trevliga Skövde Natur. Den ser fin ut och fickorna på höftbältet känns inte ivägen som jag tyckte förra sommaren när jag provade. Bärsystemet ser inte riktigt lika stabilt ut som på Norröna som jag tänkte köpa först. Jag ska försöka att packa lättare framöver så det blir nog bra. Frontöppning verkar kanonbra för mig som har tält med liten absid = slipper bängla ur saker ur säcken. Säckens insida är ljus och det är ett plus när man ska leta inuti tycker jag. Fiffiga fickor på nederdelen för vattenflaska och annat man vill komma åt utan att ta av säcken. Jag var som flera andra inte dödligt imponerad av midjeväskan (topplocket). Hade mycket hellre sett att den gick att göra till ryggsäck. Jakt om en månad och då blir det nog hyfsat mycket packning. Närmare 9 kg för säck och vappen + ammunition så jag ska verkligen tänka över vad som får "åka med" eller inte.

Kajka 85/100

Då hade jag en hemma redan mha snabba och trevliga Skövde Natur. Den ser fin ut och fickorna på höftbältet känns inte ivägen som jag tyckte förra sommaren när jag provade. Bärsystemet ser inte riktigt lika stabilt ut som på Norröna som jag tänkte köpa först. Jag ska försöka att packa lättare framöver så det blir nog bra. Frontöppning verkar kanonbra för mig som har tält med liten absid = slipper bängla ur saker ur säcken. Säckens insida är ljus och det är ett plus när man ska leta inuti tycker jag. Fiffiga fickor på nederdelen för vattenflaska och annat man vill komma åt utan att ta av säcken. Jag var som flera andra inte dödligt imponerad av midjeväskan (topplocket). Hade mycket hellre sett att den gick att göra till ryggsäck. Jakt om en månad och då blir det nog hyfsat mycket packning. Närmare 9 kg för säck och vappen + ammunition så jag ska verkligen tänka över vad som får "åka med" eller inte.

Tjenix! Fick hem min Kajka 85 igår och den känns gedigen. Packade den med ca 15 kilo i butiken och den satt kanon. Instämmer med topplocket, man borde kunna köpa en extra rem och fästen, så det går att göra om den till en mindre ryggsäck.. Bytte faktiskt tillbaka en Kajka 100 mot en 85:a pga att den kändes som en hocketrunk och aningen svår att komprimera.
Men varför så stor rygga? skall du gömma bössan i säcken?
mvh Jensa

Jag vill få i allt inuti ryggsäcken och brukar försöka packa vapnet i säcken när vi vandrar till och från jaktmarkerna (sist gick det inte). Jag och tjejen har hund så då blir det en extra sovsäck, underlag, värmetäcke och mat m.m. tillbehör förutom tält och allt det vanliga. Nu har jag en arsenal på ryggsäckar på 100, 75, 40 (Haglöfs Matrix som känns som 60) och ett par mindre :)

Tjenix! Fick hem min Kajka 85 igår och den känns gedigen. Packade den med ca 15 kilo i butiken och den satt kanon. Instämmer med topplocket, man borde kunna köpa en extra rem och fästen, så det går att göra om den till en mindre ryggsäck.. Bytte faktiskt tillbaka en Kajka 100 mot en 85:a pga att den kändes som en hocketrunk och aningen svår att komprimera.
Men varför så stor rygga? skall du gömma bössan i säcken?
mvh Jensa

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
pelka Fjällräven Kajka 100L! Transportera 2
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
Perra_51 fjällräven kajka Transportera 22
pt96hni Fjällräven Abisko 65 Transportera 0
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
Rian Annan säck på fjällräven ram Transportera 1
Ekorre Finns det någon större Fjällräven-rygga i #630-färgen? Transportera 19
Rian Bilder fjällräven expedition och gyro Transportera 99
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 16
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
EmL Identifiering av gammal Fjällräven Transportera 2
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
labb Fjällräven Gyro ramryggsäck Transportera 20
Martin på Elsa H Är detta en Fjällräven gyro? Transportera 5
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
PetriU Fjällräven Gyro Transportera 10
A.yngve Fjällräven Rapa 75 liter - feedback Transportera 8
Underlig Hök Fjällräven Gyro Transportera 13
Micro553 Fjällräven Abisko Friluft 35 vs Hike 35 Transportera 1
Swift Tips Fjällräven Raven Gyro Transportera 0
heartmeanseverything Ny ryggsäck i stil med Fjällräven Helags Transportera 6
Pancho08 Fjällräven Skule 40 Transportera 4
100826 Fjällräven vintage 30 L Transportera 2
Aleggs Fjällräven bergen Transportera 3
blomberger Fjällräven gyro, vart gömmer dom sig? Transportera 185
F3l1XB Fjällräven Funäs 45 Transportera 2
Olyckan Fjällräven Helags 50 - Bra allroundrygga? Transportera 7
Grillo Fjällräven - PAK Winter Backpack, erfarenheter? Transportera 5
Geosongs Hur fästa bältet på Fjällräven Raven Gyro? Transportera 2
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
erikhaglund Fjällräven C2C Transportera 0
johan5588 Ramryggsäck -Fjällräven "Raven gyro" ? Transportera 10
ludde__mannen problem med fjällräven råstu 75L Transportera 1
Hobbe 1 Fjällräven Råstu Transportera 0
LasseJ Fjällräven Fox 80+10 Transportera 7
pandion Fjällräven Island Gyro! Transportera 3
tanya Fjällräven Fox Transportera 1
qwe1 Fjällräven Fox Transportera 0
Fjällräven ATMOSPHERE II? Transportera 1
jesper Fjällräven Stratosphere I ???? Transportera 1
Fjällräven Trapper?? Transportera 1
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
Vinylbrus Höftspänne kajka 85l Transportera 4
Viktorsodd Byta Kajka 75L mot lättare alternativ Transportera 57
Vandrandepinnen 192cm Kajka 75? Transportera 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg