Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en?

Jag var med på ironin och smileyn :) Jag gillar bottenfack där jag brukar stoppa in mitt Nammatj i min befintliga Norröna Stetind 75 liter. Lätt att komma åt och man blöter inte ner nåt annat. Iofs är allt annat packat vattentätt men det går snabbt att ta fram tältet därifrån. Däremot kan det vara bra att kunna öppna mellan för att få ned hagelvapnet. Fiskespön, både fluga och haspel, är 6-delet och teleskop så det är egentligen bara hagelpipan som ställer krav.

PS. Jag noterade också hur lättpackat det såg ut när de slapp bära tältet haha.

När finns Kajka i butik igen?

Ingen som vet när de finns i butik igen? Jag har mailat Fjällräven och en nätbutik men inget svar på 3 respektive 2 dagar. Inget akut men är rätt sugen att prova en nu.

Nu finns de att köpa igen

Nu finns de hos Fjällräven och också hos mitt närmaste Naturkompaniet. Den ligger bra till om den sitter bra men i annat fall blir det Nörröna Nansen. Blir en 100 liters ganska säkert för att få ner fiskegrejer, hagelbössa och annat i säcken.

Nu har jag testat en 75 liters. Den satt väldigt bra på mig så jag tror att det blir en 100 liters för 3100 kr.

Negativt var att själva justeringen av rygglängd kändes lite smäckigare än Norröna Nansen, fast det var bara känslan av själva "mekanismen" med kardborre och remmar. Den håller förmodligen. Fickorna på avbärarbältet var som nån skrivit lite i vägen så det blir max en pocketkamera och lite godis där.

Frontöppningen var kanon och dragkedjor och annat där kändes väl tilltaget. Kardborren i toppen blir säkert sisådär för en som använder ryggsäcken väldigt mycket men nån vecka per år lär inte vara nåt problem och sånt går ju att byta hos skomakaren om det går så långt.

Andra fiffiga saker var våtfacket i botten och att topplocket också går att använda som stor mag/bröst-ficka för t.ex. systemkamera eller annat. Jag fick också lite nostalgikänsla av Fjällräventyget och läderlogotypen så jag är nog såld :) Har klämt på Gyro också vilken även den ser bra ut.

PS. Är ej sponsrad :)

Nu har jag testat en 75 liters. Den satt väldigt bra på mig så jag tror att det blir en 100 liters för 3100 kr.

Negativt var att själva justeringen av rygglängd kändes lite smäckigare än Norröna Nansen, fast det var bara känslan av själva "mekanismen" med kardborre och remmar. Den håller förmodligen. Fickorna på avbärarbältet var som nån skrivit lite i vägen så det blir max en pocketkamera och lite godis där.
...
Andra fiffiga saker var våtfacket i botten och att topplocket också går att använda som stor mag/bröst-ficka för t.ex. systemkamera eller annat. Jag fick också lite nostalgikänsla av Fjällräventyget och läderlogotypen så jag är nog såld :) Har klämt på Gyro också vilken även den ser bra ut.

PS. Är ej sponsrad :)
Jag planerar att byta ut min Bergans Powerframe (vikt: 4 900 g) mot någon annan "ramlös" 100 literssäck för att spara vikt och slippa problem på flygplatsernas transportband. Det jag hittade i Linköping var följande tre säckar:

3 230 g Fjällräven Kajka 100l
3 400 g Arcteryx Bora 95 92l (regular)
3 100 g Norröna Nansen 100l

Jag har dock några betänkligheter angående det löstagbara locket - jag skulle föredra en riktig dagsryggsäck med axelremmar istället för magväska. Det blir meckigt annars på toppturer med klättersele? En lösning kan vara att ta med en lätt säck á la "Kånken" men då blir viktskillnaden mindre jämfört med Powerframe.

Finns det någon annan 100-l säck i <3,5 kg:sklassen med löstagbara ryggsäck?

Norröna Nansen är lättast av de tre men har läst att sidofickssytemet "Rail Glider" inte har så tillförlitliga infästningar och att tyget inte är så robust. Det rekommenderas inte heller att bära mer än 25 kg i säcken? Har sett flera uppgifter om 3,1 kg:s vikt på denna men http://www.norrona.com/web/homepage.nsf/web/catalog/$file/cat08w_no.pdf anger 3,3 kg?
Kajka verkar vettig (blir säkert flera hekto lättare om man tar bort den där läderlappen men hunden) men kanske inte lika vattenavvisande tyg som de andra säckarna?
Boran är något tyngre och mindre än de andra säckarna.

Jag har redan en Halti Streetpack som får fungera som dagturssäck. Hade också gärna sett en dagturssäck i Kajka-konceptet. Haltin väger 300 gram:

image1_80b12b5bd09aa52ed849cca40f31d0ac.png

Kajka inte kajko?

*bump*
Har en lätt säck på 415 g upptäckte jag - kan ju packas med som dagsäck.
Arcteryx:en faller nog på vikt.
Norröna har haft problem med spännena? Minns att de såg annorlunda ut, möjligen klena?
Det lutar mer och mer åt Fjällräven Kajka 100L om nu ingen får mig på andra tankar.
Springer och köper den ikväll. :)

En kollega är väldigt nöjd med sin Nansen 100 liter. Han bar 31-32 kg i den under 8 dagar i Sarek och har inget att klaga på. Jag har fastnat för öppningsbar front, retrokänsla och att den satt väldigt bra på mig.

*bump*
Har en lätt säck på 415 g upptäckte jag - kan ju packas med som dagsäck.
Arcteryx:en faller nog på vikt.
Norröna har haft problem med spännena? Minns att de såg annorlunda ut, möjligen klena?
Det lutar mer och mer åt Fjällräven Kajka 100L om nu ingen får mig på andra tankar.
Springer och köper den ikväll. :)

En kollega är väldigt nöjd med sin Nansen 100 liter. Han bar 31-32 kg i den under 8 dagar i Sarek och har inget att klaga på. Jag har fastnat för öppningsbar front, retrokänsla och att den satt väldigt bra på mig.
Hmm... De verkar inte rekommendera att lasta på mer än 25 kg men det låter som att högre vikt fungerar bra? Jag får ta med mig vattendunkarna och lite barlast till butiken för att testa skarpt!

Det var ju ett tag sen någon skrev i denna tråd så jag ställer frågan igen, är det någon som har testat Fjällräven Kajka och orkar komma med lite åsikter om den?
Jag är lite orolig för att den ska vara mindre vattentät än andra ryggsäckar eftersom dom 2 stora dragkedjorna på framsidan är helt oskyddade.

Mest synpunkter

De flesta säckarna som har finesser som..... väger betydligt mer än sina rena och avskalade just ryggsäckar. IMHO är det bra med en större ryggficka inne i säcken för kartor. En lockficka är bra för rastprylarna. Resten bör rymas inne i säcken. För vårturerna är möjligheten att bära med skidorna och dessa sidoremmar gör det också möjligt att krympa säckens volym alteftersom maten äts upp.
Om sidofickor för kök och regnplagg som många envisas med.... Men regnplaggen kan lika gärna ligga under locket och köket behövs inte vid kortrast, dvs säcken räcker för det mesta.
Det är märkligt att på 60-talet fanns flera 65-85 litersäckar med ram som vägde väl under 2 kilo och numera är lätta säckar extremer... Utvecklingen går snirkliga vägar ibland.
Efter rejält butikstittande på Kajka i 65 liters storlek, samt provbärning, gick jag hem och kände mig mycket nöjdare med vad jag har...
//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
pelka Fjällräven Kajka 100L! Transportera 2
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
Perra_51 fjällräven kajka Transportera 22
pt96hni Fjällräven Abisko 65 Transportera 0
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
Rian Annan säck på fjällräven ram Transportera 1
Ekorre Finns det någon större Fjällräven-rygga i #630-färgen? Transportera 19
Rian Bilder fjällräven expedition och gyro Transportera 99
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 16
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
EmL Identifiering av gammal Fjällräven Transportera 2
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
labb Fjällräven Gyro ramryggsäck Transportera 20
Martin på Elsa H Är detta en Fjällräven gyro? Transportera 5
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
PetriU Fjällräven Gyro Transportera 10
A.yngve Fjällräven Rapa 75 liter - feedback Transportera 8
Underlig Hök Fjällräven Gyro Transportera 13
Micro553 Fjällräven Abisko Friluft 35 vs Hike 35 Transportera 1
Swift Tips Fjällräven Raven Gyro Transportera 0
heartmeanseverything Ny ryggsäck i stil med Fjällräven Helags Transportera 6
Pancho08 Fjällräven Skule 40 Transportera 4
100826 Fjällräven vintage 30 L Transportera 2
Aleggs Fjällräven bergen Transportera 3
blomberger Fjällräven gyro, vart gömmer dom sig? Transportera 185
F3l1XB Fjällräven Funäs 45 Transportera 2
Olyckan Fjällräven Helags 50 - Bra allroundrygga? Transportera 7
Grillo Fjällräven - PAK Winter Backpack, erfarenheter? Transportera 5
Geosongs Hur fästa bältet på Fjällräven Raven Gyro? Transportera 2
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
erikhaglund Fjällräven C2C Transportera 0
johan5588 Ramryggsäck -Fjällräven "Raven gyro" ? Transportera 10
ludde__mannen problem med fjällräven råstu 75L Transportera 1
Hobbe 1 Fjällräven Råstu Transportera 0
LasseJ Fjällräven Fox 80+10 Transportera 7
pandion Fjällräven Island Gyro! Transportera 3
tanya Fjällräven Fox Transportera 1
qwe1 Fjällräven Fox Transportera 0
Fjällräven ATMOSPHERE II? Transportera 1
jesper Fjällräven Stratosphere I ???? Transportera 1
Fjällräven Trapper?? Transportera 1
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
Vinylbrus Höftspänne kajka 85l Transportera 4
Viktorsodd Byta Kajka 75L mot lättare alternativ Transportera 57
Vandrandepinnen 192cm Kajka 75? Transportera 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg