Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en?

...

Skulle titta på en Kajka idag på naturkompaniet men de har tydligen nyss återkallat serien pga produktionsfel. :-/

Det verkar stämma, det är den för olika längder justerbara ryggplattan som inte går att låsa ordentligt. Där fick man för att man inte testade att bära med 20+ kg i butiken. :(

Någon som vet när dom återkommer och hur pass "allvarligt" felet var? Jag tycker att Kajka verkar vara en utmärkt kombo av inställningsmöjligheter/bärkomfort, funktioner, design och pris. Synd att den inte verkar gå att få tag på. Hittar inte alla dessa praktiska funktioner och smarta lösningar hos andra säckar, så tips på motsvarande Kajka 65 uppskattas. Jag behöver en säck som klarar en vecka, jag har dessutom en stor mamiya RZ67proII (tänk 3x hasselblad 500) med mig, så även om packning är minimerad så behöver jag en "stor" säck.

Skall gå att öppna upp så att man kan ta ut saker ur mitten av ryggsäcken utan att först ta ur allt som ligger ovanför, sovsäcksutrymme, sidofickor och gå att anpassa till en riktigt smal kropp (170cm, 52 kg). Några tips?

Hej Victor!,

jag är inte så insatt i vad Fjällräven har gjort åt felet, och har inte hört något heller om åtgärder. Jag gick igenom i stort sett alla friluftsbutiker i Stockholm och köpte en Lundhags V8 75 liter. Sitter som en smäck och har dessutom alla de funktioner som du söker. Den är riktigt skön, så det slutade med att två av mina vänner också köpte likadan ryggsäck! Ligger på runt 2400:-

/Erik

Hej!

Tack för tipset. Jag tycker att Lundhagsäckarna är lite krångliga, sovsäcksfackets dragkedjor brukar tjärva lite och man kan väl inte öppna upp säcken så att man kan packa den så enkelt som man kan med Kajka? Kolla videon på http://www.fjallraven.com/Products/Movies/kajkafilm2.mov så förstår du vad jag menar med lättpackad. Tänk kamera och i och urlastning. Känns som att Lundhagssäckarna kanske inte är så lämpliga. Jag måste nog dock se dom i verkligheten för att kunna avgöra.

Kajkan skall INTE säljas

Köte en tidigare, men fick beskedet att den skall lösas in pga produktionsfel. Inga problem lämna tillbaka den. Fick erästtning dessutom med 250 kr fjällrävenprylar...

Återförsäljarna vet felet, Hela säcken kan släppa från bärsystemet....
Jag skrev om detta i en annan tråd.

Nu är jag sugen på en Kajka 100 liter. En liten undran är bara om sidofickorna var så jäkla genomtänkta. Det ser ut som att man packar dem från ryggsidan vilket innebär att man måste vända på säcken beroende på om man ska ha saker ur stora facket eller sidofickorna.

Ni som har en, är det så "illa"? Om man har fyllt absiden med två stora ryggsäckar så är det knöligt att behöva vända på säcken för att ta ut en pinal. Däremot verkar stora facket vara en lysande idé.

Kajka såg ju riktigt bra ut vid första anblicken i sin skenbara enkelhet. Synd att de tillfört fickorna på avbärarbältet, frontöppning, bottenfack, specialvattenfack, de små fickorna nedan sidofickorna och att sidofickorna inte går att ta bort. Annars verkar den ju bra, när de fått ordning på bärsystemet;)

Raskesven

Jag uppskattar småfack och tycker att frontöppningen verkar genial. Vad är fel med det? Kan gå med på att det tillför vikt och kan haverera. Jag vill inte bara ha en bärmes med en silnylonsäck i.

Kajka såg ju riktigt bra ut vid första anblicken i sin skenbara enkelhet. Synd att de tillfört fickorna på avbärarbältet, frontöppning, bottenfack, specialvattenfack, de små fickorna nedan sidofickorna och att sidofickorna inte går att ta bort. Annars verkar den ju bra, när de fått ordning på bärsystemet;)

Raskesven

Tittade just på Kajkafilmen och blev lite orolig eftersom dom glömde tältet! Undrar hur det gick för dom till slut?
Pär som tjatar på med sin Alaska

Jag uppskattar småfack och tycker att frontöppningen verkar genial. Vad är fel med det? Kan gå med på att det tillför vikt och kan haverera. Jag vill inte bara ha en bärmes med en silnylonsäck i.
Jag vet att många gillar småfack och frontöppning mm. Jag dissade inte säcken allmänt utan för egen del. Behagade skämta lite också, därav smileyn.

Bottenfack och frontöppning vill jag inte ha, går ofta inte då jag ofta använder en kåta som är rätt hög stående i säcken, och smaken är olika, det är jag som bara vill ha en helt ren säck, typ strippad Vulcan. Tyvärr har den också bottenfack, som jag dock stängt för gott. Gillar heller inte silnylonsäckar utan vill ha tyger och grejer med stadga i över huvud taget. Fanns Vulcan som 80-liters säck, inklusive avtagbara sidofickor på 2 *7,5 liter vore det min drömsäck för tältturer. Trodde några sekunder att Kajka var något dylikt när jag såg den första gången.

Raskesven

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
pelka Fjällräven Kajka 100L! Transportera 2
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
Perra_51 fjällräven kajka Transportera 22
pt96hni Fjällräven Abisko 65 Transportera 0
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
Rian Annan säck på fjällräven ram Transportera 1
Ekorre Finns det någon större Fjällräven-rygga i #630-färgen? Transportera 19
Rian Bilder fjällräven expedition och gyro Transportera 99
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 16
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
EmL Identifiering av gammal Fjällräven Transportera 2
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
labb Fjällräven Gyro ramryggsäck Transportera 20
Martin på Elsa H Är detta en Fjällräven gyro? Transportera 5
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
PetriU Fjällräven Gyro Transportera 10
A.yngve Fjällräven Rapa 75 liter - feedback Transportera 8
Underlig Hök Fjällräven Gyro Transportera 13
Micro553 Fjällräven Abisko Friluft 35 vs Hike 35 Transportera 1
Swift Tips Fjällräven Raven Gyro Transportera 0
heartmeanseverything Ny ryggsäck i stil med Fjällräven Helags Transportera 6
Pancho08 Fjällräven Skule 40 Transportera 4
100826 Fjällräven vintage 30 L Transportera 2
Aleggs Fjällräven bergen Transportera 3
blomberger Fjällräven gyro, vart gömmer dom sig? Transportera 185
F3l1XB Fjällräven Funäs 45 Transportera 2
Olyckan Fjällräven Helags 50 - Bra allroundrygga? Transportera 7
Grillo Fjällräven - PAK Winter Backpack, erfarenheter? Transportera 5
Geosongs Hur fästa bältet på Fjällräven Raven Gyro? Transportera 2
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
erikhaglund Fjällräven C2C Transportera 0
johan5588 Ramryggsäck -Fjällräven "Raven gyro" ? Transportera 10
ludde__mannen problem med fjällräven råstu 75L Transportera 1
Hobbe 1 Fjällräven Råstu Transportera 0
LasseJ Fjällräven Fox 80+10 Transportera 7
pandion Fjällräven Island Gyro! Transportera 3
tanya Fjällräven Fox Transportera 1
qwe1 Fjällräven Fox Transportera 0
Fjällräven ATMOSPHERE II? Transportera 1
jesper Fjällräven Stratosphere I ???? Transportera 1
Fjällräven Trapper?? Transportera 1
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
Vinylbrus Höftspänne kajka 85l Transportera 4
Viktorsodd Byta Kajka 75L mot lättare alternativ Transportera 57
Vandrandepinnen 192cm Kajka 75? Transportera 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg