Fjällräven Kajka 75/85 - ngn som har en?

Nu har ni gjort mig sugen på en Kajka 85 alternativt 100

Varför så stor? Jag har idag en säck på 50 liter och trodde den skulle räcka för mina behov men det gör den dessvärre inte, jag ska ha plats med:

Sovsäck
Tarp 3x3m
Hängmatta DD Camping Hammock
Quilt Snugpack
Kläder (torra) Tjock Fleece till kvällen Byxa/tröja, strumpor och underkläder.
Mat (försvarets dagsförpackningar) 3-4 styck
Vatten 2,5 liter dunk
Kök

Idag så rymmer min 50 liters säck inte allt detta, utan jag brukar få kompromissa med att ta bort vissa saker och att stå och göra avvägningar om vilka saker jag inte kommer behöva tycker jag inte om. T.ex om jag jag ska på tur med dottern kommer jag att bära större delen av hennes förläggningsmatriel.

Men en fråga innan jag fattar ett beslut.... Hur ställer sig Kajka gentemot en Berghaus Vulcan eller en Sacci FJS 90?

Men en fråga innan jag fattar ett beslut.... Hur ställer sig Kajka gentemot en Berghaus Vulcan eller en Sacci FJS 90?

Jag provade en Berghaus Vulcan innan jag fastnade för Kajkan och det som jag inte tyckte om med Vulcan var ryggkuddarna som låg emot ryggen på båda sidor om ryggraden. Det kändes varmt redan i affären, så jag skippade den.

//mjensen

Nu har ni gjort mig sugen på en Kajka 85 alternativt 100

Varför så stor? Jag har idag en säck på 50 liter och trodde den skulle räcka för mina behov men det gör den dessvärre inte, jag ska ha plats med:

Sovsäck
Tarp 3x3m
Hängmatta DD Camping Hammock
Quilt Snugpack
Kläder (torra) Tjock Fleece till kvällen Byxa/tröja, strumpor och underkläder.
Mat (försvarets dagsförpackningar) 3-4 styck
Vatten 2,5 liter dunk
Kök

Idag så rymmer min 50 liters säck inte allt detta, utan jag brukar få kompromissa med att ta bort vissa saker och att stå och göra avvägningar om vilka saker jag inte kommer behöva tycker jag inte om. T.ex om jag jag ska på tur med dottern kommer jag att bära större delen av hennes förläggningsmatriel.

är också nyfiken på hur kajkan är i jämförelse emot andra r.säckar typ som Osprey Argon 85

om nu bortser från vikten på ryggsäckarna och att dom passar lika på ryggen vilken är bäst då??

någon som har erfarenhet från båda R.säckarna,jag velar mellan dom 2säckarna,fast jag har ej provat Osprey Argon 85R. säcken ännu.

Nu blev jag lite imponerad. Jag har 100-liters Kajkan och fick just in en halv hagelbössa,kolvdelen till en Beretta 686, i ena sidofickan och ett sexdelat flugspö i hårt fodral + tältstängerna till ett Hilleberg Nammatj i den andra. Det finns mer plats i sidofickorna men det var mest skönt att inte ha allt i huvudfacket.

jag har bestämt mig för en Sacci FJs 90 i M90

Den väger visserligen mer än den ryggsäck jag har idag, men tanken är inte att jag ska packa ner mer utan att jag ska kunna få ner min saker utan att behöva komprimeringspåse till varje pinal. Dessutom ska jag vid de tillfällen min dotter ska med ut bära hennes saker som inte hon kan bära.

Blev tyvärr ingen Kajka, den kostade lite mer än vadjag hade råd med i nuläget..

Fjällräven har svårigheter att leverera dem i dagsläget. Enligt skövde natur kan de leverera till våren. Fjällräven själva säger "ev till nästa sommar". Jag skrev tillbaka och ville ha svar på varför man har leverensproblem men har inte fått svar.

Fjällräven har svårigheter att leverera dem i dagsläget. Enligt skövde natur kan de leverera till våren. Fjällräven själva säger "ev till nästa sommar". Jag skrev tillbaka och ville ha svar på varför man har leverensproblem men har inte fått svar.

Du menar väl kajka ryggorna nu eller;)i alla storlekar eller??

/pelka

Nu har jag testat den ordentligt både tungt ~32 kg och mer normala ~20-22 kg. En nackdel är att nu när man kan öppna hela fronten, kanon i absiden, så öppnas sidofickorna åt rakt motsatt håll (åt ryggsidan)...

När det gick tungt, och jag packat tungt, och humöret var lite sämre så fick jag nån aning om att rygglängden inte höll sig enligt inställningen. Det kan vara inbillning men jag ska markera med spritpenna på den rem som sköter längden för att kunna utesluta det. När jag gick med runt 20 kg så tänkte jag inte alls i de banorna.

Jag kommer nog att behålla min 75-liters Norröna då jag inte behöver så mycket prylar. En sak jag noterat är att man tenderar att packa mindre noga pga den stora öppningen. Den lösningen är dock fortfarande ett stort plus då det är väldigt lätt att hitta sina saker, även de som ligger längst ned i huvudfacket. Vill man inte så behöver man ju inte använda frontöppningen och kan säkert pressa i lite mer saker. Inte för att det ska behövas med 100 liter.

Han säger att man kan böja och justera skenan så den passar ens egen ryggform och kroken är för wertsachen = värdesaker. Jag tycker att det är ett måste i en rygssäck så man slipper oroa sig för att slarva bort nycklarna.

Jag hittade länken till en video på tyska ang fjällräven Kajka
http://www.odoo.tv/Fjaellraeven-Kajka-75.372.0.html
Någon som kan tyska? jag kan inte...
vad säger killen om skenan vid 01:00 och kroken vid 02:53 in i videon?
Skulle vara tacksam för svar, då jag har funderat på vad kroken ska användas till.

/Mvh Samuel

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
pelka Fjällräven Kajka 100L! Transportera 2
niklaz Var får jag tag på en *grön* Fjällräven Kajka 100 liter? Transportera 4
Perra_51 fjällräven kajka Transportera 22
pt96hni Fjällräven Abisko 65 Transportera 0
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
Rian Annan säck på fjällräven ram Transportera 1
Ekorre Finns det någon större Fjällräven-rygga i #630-färgen? Transportera 19
Rian Bilder fjällräven expedition och gyro Transportera 99
thureb Fjällräven ramsäck förslag på remmar att komplettera med Transportera 16
Sjodis Vilken Fjällräven väska har vi? Transportera 5
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
EmL Identifiering av gammal Fjällräven Transportera 2
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
labb Fjällräven Gyro ramryggsäck Transportera 20
Martin på Elsa H Är detta en Fjällräven gyro? Transportera 5
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
PetriU Fjällräven Gyro Transportera 10
A.yngve Fjällräven Rapa 75 liter - feedback Transportera 8
Underlig Hök Fjällräven Gyro Transportera 13
Micro553 Fjällräven Abisko Friluft 35 vs Hike 35 Transportera 1
Swift Tips Fjällräven Raven Gyro Transportera 0
heartmeanseverything Ny ryggsäck i stil med Fjällräven Helags Transportera 6
Pancho08 Fjällräven Skule 40 Transportera 4
100826 Fjällräven vintage 30 L Transportera 2
Aleggs Fjällräven bergen Transportera 3
blomberger Fjällräven gyro, vart gömmer dom sig? Transportera 185
F3l1XB Fjällräven Funäs 45 Transportera 2
Olyckan Fjällräven Helags 50 - Bra allroundrygga? Transportera 7
Grillo Fjällräven - PAK Winter Backpack, erfarenheter? Transportera 5
Geosongs Hur fästa bältet på Fjällräven Raven Gyro? Transportera 2
Niithro Lundhags Dovre 50 vs Fjällräven IGM 80 Extrem?? Hjälp! Transportera 1
erikhaglund Fjällräven C2C Transportera 0
johan5588 Ramryggsäck -Fjällräven "Raven gyro" ? Transportera 10
ludde__mannen problem med fjällräven råstu 75L Transportera 1
Hobbe 1 Fjällräven Råstu Transportera 0
LasseJ Fjällräven Fox 80+10 Transportera 7
pandion Fjällräven Island Gyro! Transportera 3
tanya Fjällräven Fox Transportera 1
qwe1 Fjällräven Fox Transportera 0
Fjällräven ATMOSPHERE II? Transportera 1
jesper Fjällräven Stratosphere I ???? Transportera 1
Fjällräven Trapper?? Transportera 1
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
Vinylbrus Höftspänne kajka 85l Transportera 4
Viktorsodd Byta Kajka 75L mot lättare alternativ Transportera 57
Vandrandepinnen 192cm Kajka 75? Transportera 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg