Re: Re: Re: Krafter...
uffe_nordholm; sa:
millimeter; sa:
[...] Och det var en effekt som inte berodde på vinkel i slingan (ju större vinkeln blir mellan slingans ändar desto större blir ju kraften i desamma).
Om du hänger i två slingor/rep kommer de att få bära bördor beroende på vinkeln mellan dem och lodlinjen i den gemensamma punkten. Vid lika vinklar får de ta lika stor tyngd, men vid olika vinklar blir krafterna olika. Och krafterna ökar med vinkel (dock inte linjärt). Om du använder en slinga till båda förankringspunkterna eller inte spelar mindre roll för kraftfördelningen.
Du har helt rätt, men som jag skrev i mitt inlägg (visserligen väl dolt i textmassan) så var det en annan effekt jag hade i tankarna. :/
MEN jag tror nu att jag förväxlade repet och grenen, dvs jag trodde att repet går av, men det är nog grenen som går av. Jag tror också att jag hade fel angående slingan genom två bultar. Jag missförstod nog när jag läste - det handlade antagligen om vinkel-effekten och inget annat.
Jag tror jag förstår *allt* nu.
Tack för alla svar!
Vid 90 graders vinkel kommer båda slingorna att gå av.
Ja, eller ännu tidigare, eftersom kraften går mot oändligheten då vinkeln närmar sig 90 grader. Huga!
(För den intresserade: kraften är omvänt proportionell mot cosinus för vinkeln mellan lodlinje och slinga, och cosinus för 90 grader är ju 0. Division med noll gör att man ramlar ner!)
(En följdfråga dock: om man använder en slinga för att hänga i två bultar (så att slingan för formen av en triangel med hörnen i bultarna samt repets fästpunkt) så går den väl av tidigare än om man använder två slingor (en till vardera bult) när vinkeln mellan slingorna ökar? Kraften går ju mot oändligheten i båda fallen, men med bara en slinga så belastar båda oändligheterna samma slinga? Kort sagt: i båda fallen går slingorna av, men den ensamma slingan först?)
MvH
[Ändrat av millimeter 2005-03-11 kl 22:57]