Re: Re: Screamer
Inte konstigt att jag hade svårt att få teorin att funka, eftersom det faktiskt inte funkar. Så 'vem i hela världen kan man lita på'? Teorin visar att en screamer inte funkar, vilket Mr Yates från det tillverkande företaget medger (från länk ovan: http://www.coolclimbing.com/screamer2.htm).
Ska jag nu lita på en treraders 'testrapport' från MIT (http://web.mit.edu/custer/www/rocking/rocking.html) eller ett något diffust uttalande från Mr Yates att enligt hans uppmätningar så funkar det faktiskt bra under förutsättning att man har ett dynamiskt rep? Har Mr Yates varit så duktig i sitt säljargument att han har lyckats grundlura samtliga klätterboksförfattare som rekommenderar screamers eller har samtliga författare livslånga praktiska erfarenheter som styrker Yates uttalanden?
A andra sidan, teorin bryter samman tack vare att screamerns utlösningskraft är 2kN. Vid en större kraft kan man ju tom få teorin att funka (dock med en mindre maxkraftreducering). Så om screamers verkligen inte funkar, så vore väl tillverkaren klyftig nog att öka utlösningskraften för att få den att funka.
Det blir nog till att köpa ett gäng screamers och ta en massa långa fall i sommar och se om det funkar ... Nån som har lust att hänga på detta experiment så vi kan utöka det statistiska underlaget?
Jörgen Held; sa:..MEN...teori och praktik är inte alltid samma sak. Så som screamern är konstruerad enligt http://www.yatesgear.com/climbing/screamer/index.htm#4
kommer den positiva effekten att vara försumbar vilket också visats i test (följ tråden Mezzner hänvisar till). Anledningen är mycket enkel. Om man drar sönder 10 cm söm i screamern öppnar screamern sig 20 cm. Eftersom en normalbyggd klättrare med en massa utrustning väger i storleksordningen 80 kg kommer energin i den extra fallhöjden som uppstår när screamern utlöser att vara ungefär den samma som den energin screamern tar upp, dvs (80g ggr 2 sömlängd är i samma storleksordning som 2 kN ggr 1 sömlängd)...
Inte konstigt att jag hade svårt att få teorin att funka, eftersom det faktiskt inte funkar. Så 'vem i hela världen kan man lita på'? Teorin visar att en screamer inte funkar, vilket Mr Yates från det tillverkande företaget medger (från länk ovan: http://www.coolclimbing.com/screamer2.htm).
Ska jag nu lita på en treraders 'testrapport' från MIT (http://web.mit.edu/custer/www/rocking/rocking.html) eller ett något diffust uttalande från Mr Yates att enligt hans uppmätningar så funkar det faktiskt bra under förutsättning att man har ett dynamiskt rep? Har Mr Yates varit så duktig i sitt säljargument att han har lyckats grundlura samtliga klätterboksförfattare som rekommenderar screamers eller har samtliga författare livslånga praktiska erfarenheter som styrker Yates uttalanden?
A andra sidan, teorin bryter samman tack vare att screamerns utlösningskraft är 2kN. Vid en större kraft kan man ju tom få teorin att funka (dock med en mindre maxkraftreducering). Så om screamers verkligen inte funkar, så vore väl tillverkaren klyftig nog att öka utlösningskraften för att få den att funka.
Det blir nog till att köpa ett gäng screamers och ta en massa långa fall i sommar och se om det funkar ... Nån som har lust att hänga på detta experiment så vi kan utöka det statistiska underlaget?