Re: Krafter...
Ack. Det verkar inte bättre än att jag är det!
Men å andra sidan var det inga stora vetenskapliga satser jag citerade, utan gymnasiefysik (eller högstadie- kanske?). Grejen med teori är ju att man kan få vettiga argument för saker som man annars bara kan ana. Man kan se det såhär: om jag försöker förstå teorin bakom något så är det praktiskt att bortse från det jag tror mig veta för att inte göra konstiga antaganden.
Ska jag försvara mig så påstår jag att i det här fallet så hade jag en enda idé om vad som borde vara rätt: den att repet inte borde utsättas för dubbla krafter, vilket också var helt sant! Allt jag trodde var korrekt, och grenen hade jag inte ens funderat på.
Och "bondvett" är inte alltid så vettigt heller!
Och du, en inplogad bonde?
(Jag har många tentor just nu, så om möjligt är jag mer insnöad än vanligt..)
MvH
frapp; sa:En fråga till Henrik:
Är du en insnöad teoretiker? Det är för mig nämligen hel oförståligt hur man kan vara införstådd i ovan citat, men inte förstå det mycket mer elementära som hela tråden bygger på, vilket inte är annat än helt vanligt bondvett.
med risk för att var lite provokativ...
Ack. Det verkar inte bättre än att jag är det!
Men å andra sidan var det inga stora vetenskapliga satser jag citerade, utan gymnasiefysik (eller högstadie- kanske?). Grejen med teori är ju att man kan få vettiga argument för saker som man annars bara kan ana. Man kan se det såhär: om jag försöker förstå teorin bakom något så är det praktiskt att bortse från det jag tror mig veta för att inte göra konstiga antaganden.
Ska jag försvara mig så påstår jag att i det här fallet så hade jag en enda idé om vad som borde vara rätt: den att repet inte borde utsättas för dubbla krafter, vilket också var helt sant! Allt jag trodde var korrekt, och grenen hade jag inte ens funderat på.
Och "bondvett" är inte alltid så vettigt heller!
Och du, en inplogad bonde?
(Jag har många tentor just nu, så om möjligt är jag mer insnöad än vanligt..)
MvH