Debatt - NSD - Samernas rättigheter

Vättlefjäll;365797 sa:
En sak jag undrar i frågan, varför är rennäringen så jävla olönsam? Betet är gratis, renarna förökar sig själva. Är det helikoptersoppan? Är det att hela tjocka släkten måste jobba? Varför går det inte få äkta lönsamhet i en köttproduktion de är så gott som ensamma om?

Har utretts, http://www.regeringen.se/content/1/c6/04/06/25/a3caf8f5.pdf
Läs och dra egna slutsatser - blir intressant att se vad ni kommer fram till...

edit: Jag har inga problem med att en del av mina skattepengar går till en levande landsbygd här i norr. Ställer mig mer tveksam till att fjällen/skogen enbart skall betraktas som lekplats för turister/storstadsbor.

Senast ändrad:
Ställer mig mer tveksam till att fjällen/skogen enbart skall betraktas som lekplats för turister/storstadsbor.

nää.. dit med penningstinna japaner, amerikaner och tyskar som vräker ut pengar till lokalbefolkningen som arbetar inom turistnäringen för att få en lyx-semester i dom svenska fjällen, det skapar mervärde..

Själv är jag en autonomi-ivrare. Ge dom Lappland, sätt upp ett stängsel o inrätta en ambassad i Karasjok. Sex månader senare är svenska o norska städer fulla med samer som alltför sent insåg att den ekonomiska situationen i rennäringen är osundare än den i Sovjetunionen var.

haha.. lysande förslag, var skriver man under?

En sak jag undrar i frågan, varför är rennäringen så jävla olönsam? Betet är gratis, renarna förökar sig själva. Är det helikoptersoppan? Är det att hela tjocka släkten måste jobba? Varför går det inte få äkta lönsamhet i en köttproduktion de är så gott som ensamma om?

inkompetens?

haha.. lysande förslag, var skriver man under?
Vet du vad? Det undrar jag med. Vidare undrar jag varför de själva inte driver frågan, som många andra europeiska minoriteter gör. Kanske vet de någonstans att utan att vara en del av Sverige, Norge eller Finnland så blir det till att bo i en kåta, käka enbart fisk o renkött o driva ren med häst. Eller skippa samenostalgin o satsa på en näring som faktiskt bär sig.

Inom företagsekonomi, kanske. Eller så har de för årtionden insett att man kan skita i att få bokslutet att gå ihop, Stockholm betalar.

Vad det gäller Kvarnträsks länk så funkar inte min Adobe eftersom jag inte har uppdaterat datorn på ett bra tag men jag är oxå spänd på se vad regerigen säger. Särskilt eftersom deras slutsats förefaller vara att det krävs fortsatt understöd...

Själv är jag en autonomi-ivrare. Ge dom Lappland, sätt upp ett stängsel o inrätta en ambassad i Karasjok. Sex månader senare är svenska o norska städer fulla med samer som alltför sent insåg att den ekonomiska situationen i rennäringen är osundare än den i Sovjetunionen var.

Nä stopp och belägg. Varför ska alltid vi sörläningar tryckas ut från våra egna städer av en massa norrlännigar som flyttar söderut? Ska bni ge dem autonomi så vill jag sen kvotera invandringen till "ganmmalsverige" också.

Hmm. så om någon ändrar ståndpunkt hela tiden så är det lättare att diskutera? Trodde att om en person var konsekvent så var det en positiv sak.

Patric: Kan du inte vara lite mer vindflöjel???

Om någon ändrar sina åsikter fram och tillbaks, blir det ju busenkelt. Om man diskuterar från sina värderingar blir det ju svårt att påföra mina åsikter. Han har ju helt enkelt bestämt sig. Även om jag inte håller med.
De andra i den här diskutionen är mer eller mindre i mot samer. Att bönder och andra får bidrag är ok. Vi gjorde så att samerna inte kan leva på renskötsel och jakt. Där av är vi skyldiga att ge dem de behöver för att bedriva det de har gjort i generationer.
Så borde det vara för skåningar oxå :)

det skulle vara skångarna som har blivit mördade och förtryckta sedan skånes första kong, Alaric. då snackar vi runt 1600 års förtryck..

Jag är för att ge skåne självständighet. Är inte så kunnig om skånes historia. När kom dansken första gången? Sverge har varit hårdhänta i de sydligbräddgraderna. Blodbadet i ronneby, tvånget att göra svenskar av skåningar genom avrättning med mera. Händelser som vi inte läser om eller hör om så ofta. Vi kan bara det vi vill.

Men...de använer ju marken efter eget gottfinnande och har ju till dags datum fått miljardbelopp. Lägg till att nämnda länders urbefolkningar har behandlats mycket grymmare och av fjärran inkräktare. "Fejden" mellan svenskar och samer har ju mer karaktären av en grannosämja om var tomtgränsen går.
Det känns dessutom som om pro-rennäringssidan använder sig av PK-trick 1A, vråla som en stucken gris vid minsta upplevda kränkning så sätter du ribban där du vill ha den.

Patric är emot alla bidrag och gillar inte samernas heller, Vad har du i din ryggsäck. Är det bara samer som du retar dig på. Tycker du att SD har rätt i det som de skriver ?

Så en diskussion är något där andra börjar tycka som du gör? Intressant definition måste jag säga

Kanske inte riktigt vad jag menade. Gör ett till försök...
Vissa människor har egna genom tänkta åsikter som kommer från deras värderingar. De följer bara sig själv. oavsätt vad andra tycker om dessa åsikter.
Många andra tar bara rygg har inget eget utan bara för vidare någon annans åsikt. Tycker tillräkligt många att de har fel vänder de och ändra sin åsikt. Eller blir de konfronterade öga mot öga viker de oftas.
Sen är det inte fel att komma på att man har fel om nåt, men då bör det också påverka ens värderingar.
klarare?

Jag är för att ge skåne självständighet. Är inte så kunnig om skånes historia. När kom dansken första gången? Sverge har varit hårdhänta i de sydligbräddgraderna. Blodbadet i ronneby, tvånget att göra svenskar av skåningar genom avrättning med mera. Händelser som vi inte läser om eller hör om så ofta. Vi kan bara det vi vill.

på 300-talet hade skåne sin första kong.. men skit i det.. rättvisa i efterhand är toksvårt, titta på Israel/palestina konflikten, vi kompenserar en grupp och trampar på en annan, genom detta har man i genom att försöka skapa rättvisa endast skapat en krigshärd som troligtvis kommer att brinna i århundraden, detta utan att värdera vem som har rätt och fel i konflikten.. historiskt sätt kan vi hitta hur många orättvisor som helst, ska vi verkligen försöka kompensera enskilda grupper i efterhand genom att krossa andra grupper?

se det som en generell frågeställning..

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg