Debatt - NSD - Samernas rättigheter

Jag höll på att fila på inlägget under dagen och alla andra hann ramla in innan jag fick iväg mitt. Nej, man kan inte använda orättvisor som argument till andra orättvisor, men man kan använda dem som illustration på att det är helt andra saker än rättvisa som avgör vilka vi skall ge bidrag till. "Värdeskapande" är ett åt helsike flummigt ord som inte håller i någon debatt över huvud taget, men det antar jag att du är medveten om och använde i den fåfänga förhopningen att jag inte skulle tänka på det.

värdeskapande, flummigt? tror inte det, Toyota bygger stora delar av TPS(Toyota Production System) på att inte göra saker som inte är värdeskapande.. du kanske tycker att det är flummigt men världens största bilproducent tycker att det är en av hörnstenarna i deraas verksamhet.

Men du skrev en till sak som jag undrar över: Hur skulle man bedriva industriell rennäring? Menar du att tämja dem helt och hålla dem i ladugårdar och hagar?

Är det bara jag som diskuterar för att pröva mina åsikters hållbarhet och vidga mina vyer?

den rennäring som bedrivs idag är industriel med helikoptrar, 4-hjulsmotorcyklar, skotrar och så vidare, trots att staten betar hela kalaset så kan man inte få ekonomi i det, om det beror inkompetens eller bara ren lathet och förnöjdhet att leva i en bidragssituation det vet jag inte.. men det handlar inte om att bevara ett kulturvärde(inte värdeskapande), se på fäbodarna som bedrivs för att bevara just ett kulturvärde(värdeskapande), där har du skillnaden.

Öringen: Larva dig inte. Tycker du att jag skulle ha skrivit i frågeform i stället?

Eller googlat kanske. Problemet är att det är där man stöter på den här sortens påståenden som du stötte dig på, bara för att jag, till skillnad från en del andra, erkände att jag inte litar blint på google.

värdeskapande, flummigt? tror inte det, Toyota bygger stora delar av TPS(Toyota Production System) på att inte göra saker som inte är värdeskapande.. du kanske tycker att det är flummigt men världens största bilproducent tycker att det är en av hörnstenarna i deraas verksamhet.

Är reklam och industrikoncept sakliga?

Tycker det verkar var en del från andra sidan som oxå helst raljerar/tycker en massa utan att söka information. Läs länken jag postade innan ni pratar om inkompetens och annat.

Kvarnträsk;366035 sa:
Tycker det verkar var en del från andra sidan som oxå helst raljerar/tycker en massa utan att söka information. Läs länken jag postade innan ni pratar om inkompetens och annat.

den endast understryker det jag säger.. inte nog med att dom bedriver en näring helt baserd på olika former av bidrag så har dom en produkt som inte bär sig ekonomiskt, vad gör man då.. enkelt, bort med bidragen och lägg ner verksamheten eller se till att bli lönsam, det är jävligt lätt att skylla från sig utan att ta ansvar för sin egen verksamhet.

*suck* vi har ältat detta i evigheter, vissa faktum kvartstår obestridda, rennäringen bygger på bidrag.. Vissa tycker att det är ett kulturarv värt att beskydda i den form som finns idag med helikoptrar och dylikt, vissa av oss tycker att dom ska återgå till en näring som liknar fäbodriften för att ett kulturarv skall skyddas och ett bidrag vara aktuellt.. jag tror det är tjugonde gången vi tjafsar om detta och det kommer inte att bli någon ändring på våra åsikter nu heller..

någon skrev något jag gillade, alla bidrar efter förmåga.. det kanske är så att jag ställer för höga krav på renägarna, man kanske inte kan förvänta sig att dom klarar av att driva ett vinstdrivande företag..

jag vet inte om det finns mer att tillägga..

Senast ändrad:
"...jag tror det är tjugonde gången vi tjafsar om detta..."
"...trots att staten betar hela kalaset..."
Lustigt att du debatterat det så pass mycket men ändå kan fara med osanningar.

... det kanske är så att jag ställer för höga krav på renägarna, man kanske inte kan förvänta sig att dom klarar av att driva ett vinstdrivande företag..

Hahaha, du ställer för höga krav. :) Har varit företagare i 25 år men aldrig varit vinstdrivande. Det lilla som blev över när kostnaderna var betalda tog man ut som lön.

Klart att renägarna har höga kostnader. Det senaste är att anordna grustag i anslutning till renstängslena djupt inne i fjällvärlden. Gruset sprider man maskinellt på snön vid stängslena så att det ska smälta snabbare och renarna inte kliva över till den förmodat ohederliga samebyn på andra sidan.

Kvarnträsk;366069 sa:
"...jag tror det är tjugonde gången vi tjafsar om detta..."
"...trots att staten betar hela kalaset..."
Lustigt att du debatterat det så pass mycket men ändå kan fara med osanningar.
Nu har jag fortfarade inte lyckats hitta en adobe-utrustad dator men din länk är en av veckans höjdpunkter. Den ska bli intressant o säkerligen lärorik att läsa.
Med detta sagt...naturligtvis betalar inte staten hela kalaset. Renskötarna ger ju till syvende och sist inte bort produkterna de producerar. Likaväl så hamnar tiotals miljoner av våra skattepengar i fickorna på relativt stora företag. Det är orimligt, oavsett om det är bilindustri, skånska bönder eller samiska renskötare o nu var det ju renskötarna vi diskuterade.

osanningar, det är bara att titta på länkarna i tråden.. söker du på utsidan så finns det massor av trådar där länkar som visar bidragsmängden till renägarna, senast jag tog reda på siffror från odiskutabla käller så var subventionera och bidragen upp i 178% av näringen så visst far jag med osanning när jag sa 100%, det är nästan det dubbla.. det handlar inte bara om bidrag för kött, det är rovdjursbidrag, stängselbidrag osv, osv..

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg