Men vad f*n, IGEN? Sök på forumet, läs argumenten för och emot istället för att dra det ett varv till...
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Debatt - NSD - Samernas rättigheter
- Trådstartare pack
- Start datum
Ursäkta, men var då? Jag har testat litet olika kombinationer av "renskötare", "rennäringen", "bidrag", "samerna" och "rättigheter", och det blir inte särskilt mågna träffar, framför allt inte från de senaste två åren. Vi som är nya på utsidan kanske också vill veta litet om denna uppenbarligen väldigt stora och viktiga fråga.
vill veta
Vill veta? Ingen i sådan här trådar är särskilt vetgirig ( inte jag heller när jag fastnat i dom... ) utan det handlar mest om att lufta åsikter tycker jag... men för all del, fortsätt ni
Att rennäringen inte bär sig utan bidrag vet jag redan. Vad jag menade var att det finns mågna saker i samhället som inte bär sig utan bidrag: Skolor, teatrar, idrott, Upplands Lokaltrafik etc. För att inte tala om att hela västerlandet skulle konka om det inte fanns barnslavar i u-länderna som bidrog med sina liv till att göra billiga grejer till oss. Med den absoluta marknadsekonomi som brukar vara huvudargumentet för att lägga ner rennäringen för gott skulle nog inte mycket bestå av det samhälle vi har. Det är en annan diskussion som jag gärna fortsätter med, men kanske inte här eftersom det inte har så mycket med ursprungsfrågan att göra. Däremot tar jag gärna en diskussion om det är etnisk diskriminering att samerna får bidrag till rennäringen.?
allt detta har vi precis svarat på i den här tråden, lite nya argument hade varit trevligt..
skolor, teater, konst osv. är värdeskapande.. industrirennäring helt bygd på bidrag är inte värdeskapande, hade rennäringen bedrivits som fäbodarna hade jag apploderat, men det gör dom inte.. sen kan du inte använda andra orättvisor som argument för att ha ännu fler orättvisor, det är ju helt galet..
Men jag skulle även vilja återgå till samernas jakträtt: Vad är så diskriminerande med den?
dom äger inte marken men dom skall ha samma rättigheter som markägaren utan att betala arrende?
Vill veta? Ingen i sådan här trådar är särskilt vetgirig ( inte jag heller när jag fastnat i dom... ) utan det handlar mest om att lufta åsikter tycker jag... men för all del, fortsätt ni
öhh.. hurru.. hur gick det med toppluvan i signalfärg?
Vilket är värre - att samerna som brukar och bor i terrängen kör sönder den eller att vi turister trampar sönder den för nöjes skull?
Vilket ger mest spår, en motorcykel som kör eller en vandrare som går?
På lederna turisterna traskar runt blir det slitet, mycket slitet till och med, men utanför dom märks inte vandrarens fotspår lika mycket som de fordon som används för renskötseln (mc, fyrhjuling, scoter som kör på barmark mm). Hur lång tid tar det för ett spår en mc har slitit upp har läkt?
Undrar vad kilopriset på renkött skulle vara utan bidrag för att få det att gå runt.
Utan urbefolkningens körande av snöskoter på barmark och cross-mc som endel använder i både två och fyrhjuligt format, då skulle marken i fjällvärlden skonas mycket mer!
Vad jag kan se har jag inte skrivit något om skärgården, än mindre att vi skulle sköta den bättre! Kan man få be om att björken håller sig till ämnet vi diskuterar.
Önskar du bemöta det jag skriver om att terängkörningen förstör det sköra marktäcket så gör det istället med argument istället för att flumma ut i skärgården!
Ok Då ska björken förklara sig. Ditt påstående får det att se ut som om det bara är urbefolkningen som missbrukar morofordonen uppe i norr. Visst använder samer terräng fordon till att samla in sina renar och till annat också för den delen. Tycka vad man vill om det så har de tillstånd till det ungefär som andra kör traktor föra att sköta en skog.
Att köra skoter på barmark kan vilken idiot som helst göra same som nybyggande Svensk. Och som någon skrev till mig att det är lätt att tycka när man sitter i Stockholm. Så då blir det oxå lätt att tycka när man sitter... Låt oss se...Eskilstuna. I norr missbrukas skotern och skärgården missbrukas vattenskoter, motorbåten, Allemansrätten O.s.v.
Där av sidospåret om skärgården samt att ditt första inlägg var mer eller mindre ett på hopp på en folkgrupp.
Vilket ger mest spår, en motorcykel som kör eller en vandrare som går?
På lederna turisterna traskar runt blir det slitet, mycket slitet till och med, men utanför dom märks inte vandrarens fotspår lika mycket som de fordon som används för renskötseln (mc, fyrhjuling, scoter som kör på barmark mm). Hur lång tid tar det för ett spår en mc har slitit upp har läkt?
Undrar vad kilopriset på renkött skulle vara utan bidrag för att få det att gå runt.
Med risk att bli lite tjatig och kanske få in tråden på en annan tråd...
Men har du inte märkt att cross åkare och fyrhjulingar invaderat hela jävla landet. Så spåren efter en mc läker lika fort som i övriga landet. Och förutom samer finns det svenskar där upp i norr som okså gillar att köra cross men då bara för nöjes skull.
Lite nyfiken så jag undrar ...
Vilka bidrag har samerna som inga andra svenskar har...? Undrar på riktigt
Samerna hade rätten till småvilts jakten förut hade de haft den kvar hade de kunnat tjäna stor kovan på turisms och renskötsel. eller? Obs jag spekulerar bara.
Patric... Du gillar inte kungahuset heller eller hur !?
Vilka bidrag har samerna som inga andra svenskar har...? Undrar på riktigt
Samerna hade rätten till småvilts jakten förut hade de haft den kvar hade de kunnat tjäna stor kovan på turisms och renskötsel. eller? Obs jag spekulerar bara.
Patric... Du gillar inte kungahuset heller eller hur !?
Hur lång tid tar det för Essingeleden att läka? Skulle ni tycka att det var mer ok om samernas färdselvägar var asfalterade så de har lika lätt att ta sig som vi andra till jobbet?
Lätt att sitta i stockholm och ha åsikter... Så vitt jag vet var det ganska länge sedan det svenska riket senast expanderade norrut...
Jag förstår inte varför det faktum att nån var elak mot nån annan för jättelänge sedan rättfärdigar att denna ska få specialbehandling nu.
För en gångs skull håller jag med Patric, jag är inte emot renar eller samerna i sig, bara hur rennäringen sköts m.a.p. bidrag och terrängkörningslagen.
Rennäring enligt traditionell modell = Bidrag
Industri = Följ samma regler som alla andra
/M
Men det är ok att sitta i Götet och tycka till
Länken i tråd starten Handlade ju om vad sverigedemokraterna anser om samerna. Att jordbrukarn (Svensken då eller Samer var jordbrukare också) skulle vara före samerna i det norrlänska inlandet. Och sen lite bladder om börd osv. Om man bladdrar i debatter så ska man vara konsekvent. Så de är lite lacka för att vissa har rättigheter av gammal hävd men jag förmodar att de vill ha kungahuset kvar eller vad tror ni.
Det är inte fel att tycka samhället handskas med vissa saker på fel sätt, inte ens mot samer men när Sverige demokraterna hoppar in blir det lite mer raslära. Och gamla synder blir då ganska aktuella. De höga herrarna i Sverige under andra värdskriget var rättså tyskvänliga.
Och under historienslopp så är det bara förlorarnas samvete som ska granskas. Den Svenska nationen har rättså mycket på sitt samvete som som hänt för länge sen som påverkar samhället fortfarande idag.
Så nu är jag klar för ett tag.
Med risk att bli lite tjatig och kanske få in tråden på en annan tråd...
Men har du inte märkt att cross åkare och fyrhjulingar invaderat hela jävla landet. Så spåren efter en mc läker lika fort som i övriga landet. Och förutom samer finns det svenskar där upp i norr som okså gillar att köra cross men då bara för nöjes skull.
Fjäll- och bergsmiljöer har låg produktivitet och låg återhämtningsförmåga vilket gör dem känsligare för störningar av olika slag (Renman 1989).
Källa:
"Uppföljning av utredningen: Skador på mark och vegetation i de svenska fjällen till följd av barmarkskörning"
http://www.resgeom.slu.se/resana/NILS/Publikationer/Arb_rapp_185.pdf
Det är fakta, att det körs olagligt i terrängen det är jag medveten om, nu var det samernas rättigheter vi diskuterade, blir skadorna mindre av en mc bara för att man har rätt att köra i terrängen?
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg