Debatt - NSD - Samernas rättigheter

Bidrag till öppna landskap

Det moderna jordbruket med innegående boskap och vallodling påverkar vårt historiska landskap i låglandet. Hagmarker och slåtterängar med deras rika flora och insektsfauna försvinner i rask takt. För att råda bot på det och bevara något av det landskap som vi hade för 50-100 år sedan betalas en hel del bidrag ut till slåtterängar och utegående djur. I landet strax under fjället betalas bidrag till att hålla igång ett antal fäbodbruk som har liten eller ingen nationalekonomisk betydelse. Några vinstdrivande företag är det definitivt inte utan mer av museal natur. De har inte råd att vakta sina djur som man gjorde på riktigt så då skall vi helst ta bort alla vargar i området så de kan bevara sina få fjällkor fritt i skogen. Allt detta kostar betydligt mera offentliga medel än vad de genererar.

Så vad har det med rennäringen och deras bidrag att göra? Jo, för fjället är faktiskt ett kulturlandskap! Utan renarnas bete skulle fjället se betydligt annorlunda ut. Många vackra fjällblommor är beroende av betets störning för att ha en chans mot konkurrerande arter. Dvärgbjörk, vide och andra risväxter skulle ta över. Vill vi ha fjäll med orkidéer, bräckor, fjällsippa etc måste vi ha renarna där. I Norge ville man skydda några sällsynt vackra fjäll, gjorde reservat och hägnade ute renarna. Efter ett antal år fanns få av de fina blommor kvar. Var med och forskade på just renbetets effekter för tio år sedan. Så om vi ger bidrag till öppna nostalgiska landskap i södra Sverige kan vi väl ge det i norr?

Sedan har vi en urbefolkning i Sverige. Olika kulturyttringar är värda att bevara för framtiden oavsett om de är ekonomiskt lönsamma i plånbokshänseende. Finns det någon finkulturell yttring i Sverige (teater, konstutställningar, klassiska konserter, museer mm) som inte är till största delen offentligt finansierat?

Att renbete kan skada ungskogsplanteringar är sant, men det borde gå att göra något åt med hjälp av kommunikation och ett vettigt ersättningssystem. Samerna har en nyttjanderätt av hävd. Kan inte den jämföras med allemansrätten. Det är en sedvanerätt som alla markägare måste finna sig i. I ekonomiska termer tror jag vi människor skadar mer än renarna. Om man bedriver friluftsliv i större kommersiell skala bör man ju ha ett avtal med markägaren, men någon lag, finns det?

Det är lätt att se granet i andras öga men missa bjälken i sitt egna, eller hur det nu var...

Utan urbefolkningens körande av snöskoter på barmark och cross-mc som endel använder i både två och fyrhjuligt format, då skulle marken i fjällvärlden skonas mycket mer!

Det här gör mig lite upprörd. Sverige som stat har våldtagit samerna en längre tid nu (ungeför lika länge som det Svenska riket expanderat norr ut.)
På Vikinga tid var sameland ett eget folk som svear och göter bedrev handel med, Men redan nu var de som bodde sydligast ibland tvungna att betala skatt för att någon storhovding bestämt att marken vart hans... Sverige fanns inte alls. Sen 1800 har Sverige som rike försökt att avsamefiera norrland genom att förbjuda deras språk. tvångsförflyttat folk runt för att de skulle bli Svenskar, norrman, finnar eller ryssar. Marken som de nyttjat har tagits ifrån dem För att de inte ägt marken de hade inga gränser som vi hade. Därför förlorade de sin mark.
De amerikanarna gjorde mot indianerna gjorde vi mot samerna.
Önskar att jag kunde mer om samerna historia än jag jag gör men jag kan en hel del om vår både bra och dålig historia.
Så enligt mig så har samer rättigheter till sameland. Vet att många tycker att det var så länge sen då är då och nu är nu. Men det handlar om raslära som Sverige sysslat med i sann storeuropeisk anda.
Försökte hitta bilder som jag sett på nätet, men hittade inte dem. Men de föreställer en svenska forskare som sliter ut några gamsamer ut ur en kota klär av dem nakna för att mäta dem som om de vore djur. Hittade lite länkar som berättar om deras historia.

http://www.samer.se/servlet/GetDoc?meta_id=1218
http://www.samer.se/servlet/GetDoc?meta_id=1228

Sedan har vi en urbefolkning i Sverige. Olika kulturyttringar är värda att bevara för framtiden oavsett om de är ekonomiskt lönsamma i plånbokshänseende. Finns det någon finkulturell yttring i Sverige (teater, konstutställningar, klassiska konserter, museer mm) som inte är till största delen offentligt finansierat?

men då bör verksamheten bedrivas på ett sätt som kan bevara ett värde i framtiden, den rennäring som bedrivs idag har inget kulturvärde att bevara, det är en ren industrinäring som bygger helt på bidrag, den har inget kulturellt värde överhuvudtaget. jag vill bara säga att det inte är samerna jag retar mig på, utan rennäringen som får mig att se rött..

men då bör verksamheten bedrivas på ett sätt som kan bevara ett värde i framtiden, den rennäring som bedrivs idag har inget kulturvärde att bevara, det är en ren industrinäring som bygger helt på bidrag, den har inget kulturellt värde överhuvudtaget. jag vill bara säga att det inte är samerna jag retar mig på, utan rennäringen som får mig att se rött..

Så du menar att det vore bättre att bedriva rennäring som fäbodarna bedrivs idag, som en sorts levande museer där man går klädd i traditionella kläder och vallar renarna med skidor, tältkåtor och vallhundar? Mest för turismens skull? Det är klart att samernas rennäring är kultur, fast i förändring. Den ser inte ut som för hundra år sedan, precis som vårt jordbruk. Varför skall vi egentligen betala ut en massa jordbruksbidrag för att odla upp några steniga tegar i norr när de har skyhög större produktivitet i centraleuropa? Därför att det tillhör en del av vår kultur och landskapet skulle se väldigt annorlunda ut utan. Det samma gäller i renbetesland. Utan bete förändras landskapet. Utan moderna hjälpmedel är de som skulle vilja bedriva rennäring som museum ganska få. Alltså risväxt på fjället.

Hur stor del av vår skogsmark söder om renbeteslandet är betad idag? Någon promille skulle jag tro. Våra skogar har drastiskt förändrats de senaste hundra åren, från öppna till slyiga skogar. Under 60-talet ville man ta bort slyet med gift, hormoslyr, antagligen för att de fortfarande mindes sina barndoms skogar och tyckte att skogarna fortfarande skulle vara öppna. Idag kör vi över med en röjklinga efter ett par år och sedan får det stå tills det är gallringsdags. Dessemellan får skogen klara sig själv. Enda chansen att se gammal betesskog idag är rund några få fäbodar och spridda entusiaster.

Så valet är fortfarande ris eller bidrag.

Och vi "Svenskar" tar han om våra skärgårdar på ett bättre sätt?
Ger er !!!

Vad jag kan se har jag inte skrivit något om skärgården, än mindre att vi skulle sköta den bättre! Kan man få be om att björken håller sig till ämnet vi diskuterar.

Önskar du bemöta det jag skriver om att terängkörningen förstör det sköra marktäcket så gör det istället med argument istället för att flumma ut i skärgården!

Det här gör mig lite upprörd. Sverige som stat har våldtagit samerna en längre tid nu (ungeför lika länge som det Svenska riket expanderat norr ut.)
...]

Lätt att sitta i stockholm och ha åsikter... Så vitt jag vet var det ganska länge sedan det svenska riket senast expanderade norrut...

Jag förstår inte varför det faktum att nån var elak mot nån annan för jättelänge sedan rättfärdigar att denna ska få specialbehandling nu.
För en gångs skull håller jag med Patric, jag är inte emot renar eller samerna i sig, bara hur rennäringen sköts m.a.p. bidrag och terrängkörningslagen.

Rennäring enligt traditionell modell = Bidrag
Industri = Följ samma regler som alla andra

/M

Senast ändrad:
De amerikanarna gjorde mot indianerna gjorde vi mot samerna.
Nja...
För det första så har ju svenskar ett naturligt och rättmätigt anspråk till en del av det skandinaviska territoriet medans amerikanerna (vita nybyggare antar jag) har invaderat hela den amerikanska kontinenten.

För det andra så har förvisso samer fått lida med språkförbud, förnedring osv men att jämföra det med det utrotningskrig amerikanska urinvånare har utsatts för är väl att ta i. Hur många samebyar har slaktats till sista man, kvinna o barn i Sverige?

För det tredje så erhåller samer bidrag i en utsträcking som är helt främmande för USA. Medans vår urbefolkning bedriver världens mest bidragstödda boskapsskötsel lyckas amerikansk urbefolkning förhandla fram så goda företagsvillkor (undantag i dobbelförbudet) att man planerar att köpa tillbaka helig mark till marknadspriser.

Så du menar att det vore bättre att bedriva rennäring som fäbodarna bedrivs idag, som en sorts levande museer där man går klädd i traditionella kläder och vallar renarna med skidor, tältkåtor och vallhundar? Mest för turismens skull?

jajemensan, precis så skall det vara när man får den typen av bidrag. på med toppluvan o flina åt japanerna eller skaffa ett annat jobb!

precis som vårt jordbruk. Varför skall vi egentligen betala ut en massa jordbruksbidrag för att odla upp några steniga tegar i norr när de har skyhög större produktivitet i centraleuropa?

väck med bidragen, olivoljan ska kosta 400:- litern vilket den skulle kosta utan EU subventioner, då hade skånska bönder blivit rika på rapsoljan. jordbruk ska bedrivas utan bidrag.. sen har inte direkt centraleuropa större produktivitet, dom bedriver till stor del jordbruk som vi gjorde på 40-50 talet, dom har möjlighet men inte förmåga..

Därför att det tillhör en del av vår kultur och landskapet skulle se väldigt annorlunda ut utan. Det samma gäller i renbetesland. Utan bete förändras landskapet. Utan moderna hjälpmedel är de som skulle vilja bedriva rennäring som museum ganska få. Alltså risväxt på fjället.

struntprat, det finns säkert renägare som hade klarat verksamheten industriellt utan bidrag.. men klantarslen som inte kan driva företag skall syssla med annat. finns det inte ekonomi i rennäringen så ska den bort. bättre att plantera in vildren i så fall.

Att rennäringen inte bär sig utan bidrag vet jag redan. Vad jag menade var att det finns mågna saker i samhället som inte bär sig utan bidrag: Skolor, teatrar, idrott, Upplands Lokaltrafik etc. För att inte tala om att hela västerlandet skulle konka om det inte fanns barnslavar i u-länderna som bidrog med sina liv till att göra billiga grejer till oss. Med den absoluta marknadsekonomi som brukar vara huvudargumentet för att lägga ner rennäringen för gott skulle nog inte mycket bestå av det samhälle vi har. Det är en annan diskussion som jag gärna fortsätter med, men kanske inte här eftersom det inte har så mycket med ursprungsfrågan att göra. Däremot tar jag gärna en diskussion om det är etnisk diskriminering att samerna får bidrag till rennäringen.

Men jag skulle även vilja återgå till samernas jakträtt: Vad är så diskriminerande med den?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg