När lade Parfas kiosk ned? Jag handlade där förra sommaren.Hej, nu kanske ni är klara med planeringen men langar ändå in några tips. Gick nämnda sträcka från Stalo till Nysulis 23 i början av augusti när stormen Hans härjade som mest. (Har tidigare gått leden Ritsem Kvikkjokk).
Turen är grymt fin i alla delar!
Jag hade valt start i Sulitjelma för det är krångligare att ta sig dit och därifrån. Därför tar jag mina tips sett från det hållet.
Det finns en daglig buss från Fauske (och Bodö) som stannar vid fjordbotten, med en lååång sträcka uppför längs en liten väg som börjar bakom kyrkan. Håll tummarna för lift. Förbokar man en taxi från Fauske kan den köra hela vägen upp på fjället till Nysulitjelma stuga. Dessutom går leden parallellt med vägens fortsättning och än mer uppför, så det går att bli avsläppt ytterligare några hundra höjdmeter upp vid vägs ände. Det är krångligare att ha en förbokad taxi ett specifikt datum för hemsresan. Sträckan på norska sidan har många höjdmeter, så det är nog med uppför utan att starta på havsnivå...
Första etappen går i typisk norsk miljö med mycket upp och ner och branter. Den är oerhört vacker med vidsträckt utsikt men också rätt exponerad vid dåligt väder, så en reservdag kan vara passligt för att vänta ut bättre väder i Ny-Sulitjelma om det behövs.
Nu vet jag inte om ni tältar, men stugorna i Norge håller en mycket högre och bättre standard än i Sverige, men en DNT nyckel behövs (om man är först) och kan enkelt beställas av dem. Sängplats kan förbokas på DNTs hemsida, men vi hade inga problem att få sängplats drop-in (inga stugvärdar finns/behövs).
Inga svåra vad är det på sträckan Sulitjelma - Sorjushytta. Vi gick dagen efter stormen Hans och flödena var ymniga, men väldigt enkla breda och grunda vad med skor av på två ställen.
Efter Sorjushytta mot svenska gränsen är/var en trasig bro 2023 över en större å. Vet inte om den är reparerad men vi vadade där ån mynnar ut i sjön, det är något djupare men var betydligt lugnare flöde. Gjorde det valet eftersom min pappa på 80+ år var med på turen (och han klarade det). Det var lårdjupt men helt lugnt. Det är grundare men mer strömt närmre bron. Nu var detta dagen efter en rejäl åska med kraftigt regn, så det kan nog vara enklare normalt och kanske är bron lagad nu.
Sträckan och leden på svenska sidan är mycket enkel men sådär böljande Padjelanta vacker. Stanna till för lunch vid Sårjåsjaure (Konsul Perssons stuga). Den har en fin historia att ta del av och ligger fint beläget vid sjön. Besöktes flitigt av Dag Hammarskjöld bl a.
Som sagt missa inte bastun i Staloluokta. Parfas kiosk som tidigare sålde torra livsmedel i Stalo har lagt ner, så ta med mat för hela turen. Fam Blind som har ställe några hundra meter norrut längs stranden i Stalo brukar sälja fin rökt röding, utmärkt som middag för att lyxa lite på turen. Man hittar dem lätt eftersom de har Fiskflyg flaggan på tomten.
Mitt tips är att skippa det där med båt mellan Stalo och Aras, det är en vacker och kort etapp till fots med fantastiska vyer över Virrihaure.
Resten av sträckan upp mot Ritsem finns det tusentals inlägg och tips om, så det lämnar jag därhän.
Ha en fin tur!
Frågor om vandring Ritsem - Ny-Sulitjelma
- Trådstartare Apelsinjos
- Start datum