Debatt - NSD - Samernas rättigheter

Hahaha, du ställer för höga krav. :) Har varit företagare i 25 år men aldrig varit vinstdrivande. Det lilla som blev över när kostnaderna var betalda tog man ut som lön.

jag har en affärsidé, eftersom du drivit företag i 25 år och dessutom plockat ut lön så borde du kunna utbilda våra rennägare i ekonomi..

;)

FRÅGA:
är det sant att kvinnor inte har rösträtt i en sameby?

FAKTA:
budgetåret 94/95

statliga intäkter för rennäringen: 62mkr
statliga utgifter för rennärningen: 262mkr
statlig förlust för rennäringen: 200mkr

källa: http://www.regeringen.se/sb/d/4992/a/36228

det låter ju som en finfin affär, ojoj.. snacka om feta business skills.. jag tar tillbaka allt jag sagt om inkompetens hos renägarna, dom håller kärringarna på plats(om det nu är sant vilket jag inte vet men det passade att stoppa in här) och dom tjänar feta pengar på staten!!

(druttade ner från lagårn igår så jag kan inte göra något bättre än att skriva här eller räkna fåren..)

FRÅGA:
är det sant att kvinnor inte har rösträtt i en sameby?

FAKTA:
budgetåret 94/95

statliga intäkter för rennäringen: 62mkr
statliga utgifter för rennärningen: 262mkr
statlig förlust för rennäringen: 200mkr

källa: http://www.regeringen.se/sb/d/4992/a/36228

det låter ju som en finfin affär, ojoj.. snacka om feta business skills.. jag tar tillbaka allt jag sagt om inkompetens hos renägarna, dom håller kärringarna på plats(om det nu är sant vilket jag inte vet men det passade att stoppa in här) och dom tjänar feta pengar på staten!!

(druttade ner från lagårn igår så jag kan inte göra något bättre än att skriva här eller räkna fåren..)

Kanon, du visar också källa, då kan inte Öringen hugga på dig som han gjort på andra i denna tråd!

...Vad jag vet börjar det krypa fram dokument om systematisk utrotning av de samiska kulturyttringarna och språket och t o m tvångssterilisering av dem som vägrade anpassa sig....

Nja, börjar krypa fram är nog inte helt korrekt.
Jag gick i högstadiet 79-81 och vi läste allt om nåjder, trumförstörelse, förbud att tala samiska i skolan mm.
Sterilisering under tvång tror jag dock inte blev allmänt bekant förrän senare. Inte specifikt av samer utan även av de som inte var som folk skulle vara. Tattare och efterblivna till exempel.

"... systematisk utrotning av de samiska kulturyttringarna och språket och t o m tvångssterilisering av dem som vägrade anpassa sig"

"Sterilisering under tvång tror jag dock inte blev allmänt bekant förrän senare. Inte specifikt av samer utan även av de som inte var som folk skulle vara."

Inte trovärdigt. Om svenska myndigheter tvångssteriliserat samer bara för att de var och ville vara samer hade väl myndighetspersonerna fått räkna med ett avkortat liv. Det finns gott om vapen i samebyarna. Att döma av vad jag såg när jag en gång råkade passera genom ett område där det pågick älgjakt (och efterföljande helikoptertransport av bytet). Tyckte jägarna var lite oartiga och undvikande men förstod sen att jag kunde ha blivit tagen för myndighetsperson. :)

Tyckte jägarna var lite oartiga och undvikande men förstod sen att jag kunde ha blivit tagen för myndighetsperson. :)

hellre oartiga och undvikande än aggresiva och påträngande.. folk med vapen är otäcka oavsett landsdel, ju mer jag jagar ju mer vill jag förbjuda vapen hos allmänheten..

Jag bryr mig inte så mycket om att rennäringen får några miljoner om året i bidrag. Principiellt tycker jag det är fel, men i praktiken spelar det ingen roll för statens ekonomi. Om summan av liknande bidrag börjar bli för stor kanske man får omvärdera alla liknande bidrag, men det är en annan fråga.

Det jag undrar över är varför svenskar diskrimineras i Sverige. Det är nämligen så att ingen utom samer får bedriva renskötsel! Det står så i lagen. Självklart inte rakt ut, men lägger man ihop några paragrafer blir det samma effekt.
Ett litet citat från Rennäringslagen, dock bara valda delar (http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1971:437)

6 § För renskötseln finns samebyar.

11 § Medlem i sameby är

1. same som deltar i renskötseln inom byns betesområde,

2. same som har deltagit i renskötsel inom byns betesområde och
haft detta som stadigvarande yrke och inte övergått till annat
huvudsakligt förvärvsarbete,

3. den som är make eller hemmavarande barn till medlem som
avses under 1 eller 2 eller som är efterlevande make eller underårigt
barn till avliden sådan medlem. Lag (1993:36).

<slut på citatet>

Dessa två paragrafer betyder att jag (som inte på något sätt anser mig vara same) inte skulle få ha egna renar på min egen mark. Varför?

Renmärke

Du glömmer även att du måste ha ett renmärke för att äga renar. Jag anser f.ö att det är helt fel att endast ett fåtal skall ha möjlighet att bedriva renskötsel eller att några vill ha monopol på fjälljakten. Innebär det att etniska minoriteter endast skall få ha licens inom några områden? Skall t.ex bara Zigenare få sälja bilar, Iranier öppna Pizzerior och Kurder sälja Kebab? Att dela upp det som det är i nuläget, "Samer v.s Svenskar" och "bidragstagre v.s hederliga arbetare", gör att vi främjar rasism och missnöje. Vad kommer nästa steg för att få ett arbete att bli, kön? IQ? Hudfärg? Språk? Etniskt"ren"?
Som jag ser det är Sverige till för alla, samma vilkor skall gälla.

Som jag ser det är Sverige till för alla, samma vilkor skall gälla.

Precis. Jan kan dock tänka mig att lagstiftningen skulle kräva att man har kunskap nog för att sköta renar. Om det sedan visar sig vara praktiskt omöjligt att skaffa den kunskapen annat än genom att ha samiska föräldrar så är det acceptabelt tycker jag, men kunskapskravet skall inte sättas orimligt högt bara för att säkerställa att det blir så.

Om någon tar detta eller mitt förra inlägg som nervärderande för samer (eller icke-samer för den delen) så ber jag om ursäkt, det är inte min avsikt att nervärdera någon folkgrupp. Jag vill dock peka på en del detaljer i lagstiftningen som jag tycker är lite märkliga. Vidare så är har jag inte nu för avsikt att bedriva renskötsel, men jag tycker det är fel att lagstifningen förbjuder mig att bedriva den.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg