Vi vet ju ganska lite om vad det var för folk. De kanske var typ ungdomar som var ute för första gången själva eller en familj med barn eller, eller, eller... De kanske inte hade så mycket erfarenhet av att vara ute eller hur man vadar en fjällå. Så det var säkert rätt av polisen att hänvisa till privat helikopterflyg för sådana situationer och polisen har säkert kunnat lugna dem och ge bra tips. Men jag tycker inte att man ska "håna" dem, när vi inte vet vad de har för bakgrund. Min kompis gjorde en fjällvandring direkt efter att hon hade tagit studenten med en kompis som var precis lika mycket novis i fjällen som hon. Ingen hade nån fjällvandrande familj i bakgrunden eller kompisar, utan de ville helt enkelt göra det (vilket jag tycker är helt fantastiskt). Men efter 2 dagar märkte de att deras ryggsäckar var alldeles för tynga och dessutom skavsår och annat som gjorde ont. De var mentalt och kroppsligt helt slut av något som framstår för mig som petitesser, men som var för dem så mycket mer, eftersom de inte visste hur de skulle ta sig vidare helt "själv" uppe i fjällen på Kungsleden. Lyckligtvis kom det 2 killar förbi som tog de med sig till nästa stuga och bar ryggsäckarna åt dem. Sedan fick de beställa en helikopter därifrån, så det gick ju bra. Men de hade ju igen koll på att det finns denna möjlighet. Så situationen framstod ju för dem mycket mer allvarlig än vad vi erfarna fjällvandrare kan se i det. De kunde ju inte se från sin position hur detta ska sluta, och kanske var det något liknande för dem som nu var i fjällen och ringde polisen?